הנפת דגלי מדינות אחרות על המכליות כבר לא תעזור לאיראנים להבריח נפט

טכנולוגיות איתור משופרות יהפכו את הסנקציות ליעילות יותר מבעבר

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,

מכליות ואוניות מטען שנושאות נפט איראני משתמשות זה זמן רב בטקטיקות כמו הנפת דגלים של מדינות אחרות או כיבוי איתותי הרדיו האוטומטיים שלהן כדי להימנע מאיתור מול עיצומי המערב.

הסבב החדש של עיצומי ארה"ב התחיל היום (ב'), ורבים מהתרגילים של מבריחי הנפט מאיראן יהיו פחות אפקטיביים בעקיפת חסמי הסחר. זאת, בזכות שיפורים במעקב לוויינים וטכנולוגיה של ביג דאטה שלא היו זמינים לפני כמה שנים.

"היכולת של איראן להפוך את המכליות שלה לספינות רפאים תהיה מוגבלת יותר", אמר ריצ'ארד נפיו, סגן המתאם לשעבר למדיניות עיצומים במחלקת המדינה (משרד החוץ).

האסטרטגיה היא להפעיל חברות מעקב כמו Windward מתל אביב, TankerTrackers.com מארה"ב ו-Kayrros מפריז, ולהתחקות אחרי תנועות חשודות של כלי שיט במסגרת מאמץ רחב יותר למפות את תנועת הנפט העולמית.

בספטמבר, לדוגמה, Windward מסרה שהטכנולוגיה שלה חשפה מכלית שיוצאת מנמל איראני ומכבה את איתות הרדיו שלה. בעקבותיה באו עוד שתי מכליות שגם הן כיבו את משדרי הרדיו שלהן. כעבור כמה ימים, מסרה Windward, המכליות שבו לאיראן כשהן ריקות. ה"וול סטריט ג'ורנל" אישר באמצעות מקורותיו את הדיווח של החברה מישראל.

החברות הללו שעוקבות אחרי ספינות מגייסות לקוחות כמו גופים ממשלתיים, חברות ספנות, בעלים של אוניות וחברות ביטוח. Windward אומרת שאחת מלקוחותיה היא ועדה של האו"ם שמפקחת על העיצומים נגד צפון קוריאה, אך היא מסרבת למסור שמות של לקוחות אחרים. בנוסף למסירת מידע ישירות ללקוחות, החברות הללו גם מפרסמות דוחות שזוכים לקריאה רחבה. פקידים אמריקאים אומרים שהדוחות הללו הם חלק חשוב ממאמץ אכיפת העיצומים שלהם.

Windward משתמשת בלמידת מכונה לחישוב המרחק שהאונייה עוברת והמהירות שלה, כדי לנחש אם האונייה הפסיקה לשדר מן הרדיו שלה כדי להסתיר את התנהגותה. כלי שיט משגרים איתותי אלחוט (רדיו) שנקראים במערכות זיהוי אוטומטיות כדי למנוע התנגשויות ולאפשר לצוותי הצלה לאתר אותן במקרי חירום. אונייה ללא איתותים כאלו מעוררת חשד.

התרעות על התנהגות חשודה אמנם לא יכולות לעצור הברחות נפט בזמן אמת, אך הן משמשות ראיה להתנהגות לא חוקית.

Kayrros מסתמכת על קופרניקוס, תוכנית אירופית למעקב סביב כדור הארץ שהוקמה ב-2014 ומעדכנת ללא הפוגה צילומי קטעים גדולים של שטחי אוקיינוסים. "לפני כן, העדכון היה מתבצע רק בכל שישה חודשים", אמר אחד ממייסדי החברה והנשיא שלה, אנטואן רוסטן.

החברות הללו משלבות תצלומי לוויינים וכלים נוספים שיכולים לזהות תנועות חשודות, לאתר ניסיונות הונאה ולעקוב אחרי אוניות שמעבירות מטען לאוניות אחרות.

Windward ו-TankerTrackers.com מתבססות על צילומים של Planet Labs מסאן פרנסיסקו, שהעלתה לחלל 337 מיני-לוויינים בשש השנים האחרונות, צי שמאפשר לה להתחקות מדי יום אחרי נתיבי הסחר הימי האסטרטגיים ביותר בעולם. הסריקות הללו מועברות לאלגוריתמים, שיכולים לצפות בדייקנות משופרת איך צריכות האוניות או המכליות להתנהג. כאשר כלי השיט עושה משהו שהמודל לא צופה, נדלקת התרעה.

החוקרים יכולים להשתמש בפרטים קטנים ביותר, כולל צל, כדי לנחש כמה מטען ספינה נושאת. כך הם יכולים לקבוע מתי ואם האונייה פרקה את מטענה. אונייה ללא מטען יושבת גבוה יותר על המים, ומטילה צל ארוך יותר, ולהיפך.

אבל משחקי החתול והעכבר הללו של המבריחים וצוותי אכיפת העיצומים לא צפויים להסתיים בקרוב. ישנם עדיין פערים בכיסוי של הלוויינים, כלומר "שטחים מתים" שהמבריחים יכולים לזהות ולנצל. מנגד, הטכנולוגיה המשופרת היום יעילה בהרבה בהשוואה לשנת 2012, למשל. אז מנהלי חברות המכליות האיראניות לא הסתירו את הטקטיקה של רישום מכליות תחת דגלים אחרים, כדי לעקוף את העיצומים.

בשנים האחרונות הטקטיקה הזו השתנתה, והאיראנים מעדיפים לכבות את איתותי הרדיו האוטומטיים של המכליות, או לספק נתונים מטעים על המטען שלהן.