הלקחים שכדאי להסיק מאוקטובר האדום בשווקים

הירידות החדות שנרשמו במניות ובאג"ח בכל העולם בחודש שעבר, מלמדות את המשקיעים ארבעה לקחים שכדאי להפנים - במיוחד אם השוק ימשיך להיות תנודתי •  מדריך השקעה במניות

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

בשווקים הפיננסיים אוקטובר היה אחד החודשים הגרועים של העשור האחרון. הנאסד"ק ירד בכמעט 10%, כאשר כמה מענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון ונטפליקס, שהובילו את העליות בשווקים בשנים האחרונות, ספגו ירידות חדות עוד יותר. S&P 500 ירד בכ-7% וגרר אחריו את רוב שוקי המניות בעולם. גם שוקי האג"ח רעדו וירידות נרשמו בכל האפיקים. אמנם רק בדיעבד נדע אם זו היתה ירידה לצורך עלייה או שמא ראינו כאן את ניצני המשבר הבא, אך אין ספק כי שווה להקדיש כמה דקות ללימוד והפקת לקחים מהחודש שעבר.

מה קרה מתחילת אוקטובר
 מה קרה מתחילת אוקטובר

לקח 1: יש צניחה ללא "אכזבות" במאקרו

חזאים ואנליסטים רבים נוטים להצביע על השיפור המתמשך בנתונים הכלכליים בארה"ב כהסבר לביצועי השווקים. צמיחה חזקה, שוק עבודה חסון, שכר שעולה וצריכה פרטית חזקה מניעים את הכלכלה, אך אוקטובר לימד את המשקיעים שירידות חדות בשווקים יכולות לבוא גם בלי שום הפתעה או אכזבה בנתוני המאקרו.

יתר על כן, לא אחת אנו רואים שהשווקים יכולים להסתכל על אותו נתון אבל מכיוונים שונים. כשקרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה העולמית ל-2018 ו-2019 במהלך אוקטובר, ראו בכך השווקים בעיקר איתות להאטה עולמית. זאת, למרות שהקצב עדיין גבוה ועומד על 3.7% בכל שנה, לעומת 3.9% בתחזית של יולי. העדכון המרכזי גם לא היה בתחזית לשוק האמריקאי, אלא לשווקים באירופה ובשווקים המתעוררים. ייתכן כי השווקים כבר מעדיפים להסתכל קדימה ולהעריך אם הנתונים האחרונים מאירופה עשויים ללמד כי הקרן תעדכן עוד את הנתונים כלפי מטה בהמשך הדרך.

לקח 2: הריבית עולה לאט, הפסיכולוגיה מהר

הריבית בארה"ב אמנם לא צפויה לעלות השבוע (ההחלטה תפורסם בחמישי), אך בסבירות גבוהה היא תעלה שוב בחודש דצמבר וכנראה גם עוד פעמיים במהלך 2019. קצב העלייה הוא מהאיטיים ביותר אי פעם והבנק המרכזי האמריקאי מקפיד לשדר לשווקים היטב את הצעדים הבאים (סביר שהוא יעשה זאת גם השבוע אחרי הישיבה המוניטארית) - מה שהצליח לשמור על המגמה החיובית בשווקים למרות עליית הריבית עד כה.

עם זאת, נראה כי בשווקים מחלחלת לאיטה ההבנה שעוד לפני סוף 2019 הריבית בארה"ב כבר תעמוד על 3% וייתכן כי היא תמשיך לעלות. אחרי עשור של ריבית אפסית ובהתחשב בכך שברוב השווקים המפותחים הריבית עדיין נמוכה ביותר, נראה כי יותר ויותר משקיעים מפנימים את ההשלכות של ריבית גבוהה ובעיקר את הופעתן מחדש של חלופות השקעה סולידיות, שרובנו כבר שכחנו. העובדה שניתן לקבל ריבית חסרת סיכון של מעל 2.5% במקרים מסוימים, היא טריטוריה לא מוכרת עבור משקיעים רבים וייתכן כי ככל שהיא תמשיך לעלות, הם יעדיפו את החלופה הזו על פני התנודתיות שמבטיחים שוק המניות או האג"ח הקונצרניות.

לקח 3: מה שעולה חזק, יודע לרדת חזק

מי שהוביל את העליות בשווקים בשנה האחרונה היו בעיקר מניות הטכנולוגיה, האינטרנט ומניות החלום. במיוחד בלטו הענקיות הגדולות כמו אמזון, שמתחילת השנה ועד סוף ספטמבר עלתה במעל 70% או נטפליקס שעלתה ב-95%. אך אכזבה מהתוצאות והתחזיות בסקטור הטכנולוגיה ומהדוחות הכספיים של רבות מהחברות, הובילה חלק מהמניות לצניחה חופשית. מניות אמזון, למשל, קרסו מתחילת אוקטובר ב-18% ומניות נפליטקס מחקו 15% מתחילת החודש הקודם. 36 מהחברות בנאסד"ק 100, הכולל את 100 החברות הגדולות ביותר בנאסד"ק, השלימו ירידה של מעל 10% מתחילת אוקטובר.

רבים מהמשקיעים נכנסו למניות האלה כשהן כבר היו באמצע הדרך או אחרי חלק גדול מהעלייה, כך שהם ספגו בעיקר את הירידות. אין ספק כי אוקטובר הוכיח שוב כי מה שעולה חזק, הוא הרבה פעמים ראשון להיפגע ובעוצמה גדולה.

לקח 4: לפעמים לא צריך להתחכם

אחד הטרנדים החמים של השנה החולפת היה מניות מתתי סקטורים חדשים יחסית, כמו למשל מחשוב ענן, רכב אוטונומי וקנאביס. ההייפ סביב המניות האלה והפוטנציאל שעשוי להיות גלום בהן, משך לא מעט משקיעים. אבל כמו שלמדו המשקיעים גם בבורסה בתל אביב, למניות הצעירות מסקטור הקנאביס יש סיכונים שאין יכולת לתמחר אותם. במהלך אוקטובר ירד תת סקטור הקנאביס ב-30%, לפני שתיקן מעט לפני סוף החודש וסגר אותו בירידה של 20% "בלבד".

המקרים האלה חוזרים בכל פעם מחדש. בירידות החדות של פברואר השנה, היו אלה הנגזרות על מדד הוויקס שטלטלו את השווקים והמחישו את הסיכון הטמון במכשירים פיננסים מורכבים. למרות שבכל פעם הדוגמה היא אחרת, השורה התחתונה זהה - מכשיר מורכב עשוי להיות מעניין בתיק ההשקעות, כל עוד סיכון הקצה אינו מתממש.

זה אולי הלקח המרכזי עבור רוב המשקיעים. ניתוח תמונות המאקרו ונתוני המיקרו מלמדים כי המגמה החיובית בשווקים עשויה בהחלט להימשך ושאחרי הירידות החדות עשויים לא מעט משקיעים לגלות הזדמנויות חדשות שנוצרו בעקבות התמחור המחודש. ההיסטוריה מלמדת שגם בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, שנערכו הלילה, מספקות לרוב תמיכה בביצועים טובים בשווקים (גם אם בתנודתיות גבוהה יותר). אבל כל אלה לא ישנו את העובדה שאחרי עשור של עליות במניות, המשקיעים צריכים להיות מאוד מודעים לרמות הסיכון שבתיקי ההשקעות שלהם ולנכסים שאליהם הם חשופים. זה לא בהכרח אומר להוריד סיכונים בתיק ההשקעות, אבל זה כן אומר להחזיק יותר נכסים פשוטים, מוכרים, ואולי אפילו "משעממים" מאשר נכסים מלהיבים, פחות מוכרים ויותר מורכבים. 

■ הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע