אירופה מתפרקת: כשהקבוצות העשירות רוצות להיות יותר עשירות

חשיפת מיליוני מסמכים שהודלפו ל"דר שפיגל" ולאתר Football Leaks מציגה את ההתארגנות של הקבוצות העשירות להקים ליגת אלופות פרטית • הערכה: כל מועדון יכניס כ-500 מיליון אירו בעונה מהליגה החדשה • האיום לשחקנים: בחרת בכסף? לא תשחק במונדיאל

מנצ'סטר יונייטד / צילום: רויטרס
מנצ'סטר יונייטד / צילום: רויטרס

השבוע התייצבה ליברפול למשחק כדורגל בבלגרד מול הכוכב האדום. ריאל מדריד שיחקה ביום רביעי בעיירה הצ'כית הקטנה פלזן (170,000 תושבים). אלו היו חגיגות כדורגל עבור המקומיים. אבל אם לשפוט על פי האירועים הדרמטיים שהתרחשו השבוע בעקבות החשיפות של העיתון הגרמני "דר שפיגל" והאתר Football Leaks - יש סיכוי סביר שמשחקים כאלו לא יתקיימו בעתיד וכי הכדורגל עומד בפני שינוי גדול.

זה לא סוד שהמועדונים הגדולים ביבשת לא שבעי רצון מליגת האלופות הנוצצת. אלו טוענים שהרצון של אופ"א לצבור כוח באמצעות הוספת קבוצות קטנות למפעל הוביל לליגה שלא מממשת את הפוטנציאל המסחרי. על פי למעלה מ-70 מיליון מסמכים שנחשפו ב-Football Leaks שכוללים תכתובות מיילים ולמעלה מ-3.4 טרה בייט של מידע, במועדונים הגדולים מנסים מ-2015 לבחון ברצינות ולעומק הקמת "סופר-ליג" אירופית פרטית שבה ייטלו חלק רק 16 הקבוצות הגדולות ביבשת. על פי אותן תכתובות, ליגה כזו עשויה להיות שווה לכל אחת מהקבוצות הגדולות שישתתפו בה כ-500 מיליון אירו בעונה. כהשוואה, אלופת אירופה ריאל מדריד קיבלה בעונה שעברה מאופ"א על השתתפותה בליגת האלופות 80 מיליון אירו בלבד.

המיילים לא הציגו רעיון אמורפי. הן היוו חלק מקבוצות עבודה ופגישות סודיות שהתקיימו בין המועדונים בכל רחבי היבשת וכבר ירדו לפרטים טכניים - למשל, הקמת חברה בספרד שתאגוד את כל הליגה הפרטית; חלוקת אחוזי הבעלות בליגה החדשה שתוחזק בידי הקבוצות עצמן (ריאל מדריד תקבל 18.77%, ברצלונה 17.61%, מנצ'סטר יונייטד 12.58%, באיירן מינכן 8.29% - אלו ארבע המחזיקות הגדולות); ועד יריית הפתיחה של הליגה שמתוכננת לקיץ 2021.

בסך הכל תכיל הליגה המיועדת 16 מועדונים, מתוכם 11 מועדונים גדולים שיקבלו רישיון מובטח ל-20 שנה להיות חלק מהליגה - ריאל מדריד, ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, יובנטוס, צ'לסי, ארסנל, פריז סן ז'רמן, מנצ'סטר סיטי, ליברפול, מילאן ובאיירן מינכן. אליהם יצטרפו חמישה מועדונים "אורחים" - אתלטיקו מדריד, דורטמונד, מארסיי, אינטר ורומא.

הרעיון הגדול הוא לקיים ליגה שכל משחק בה הוא התמודדות ראש בראש בין שניים מהמועדונים הגדולים ביבשת. בינינו, הרי אף אחד לא רוצה לראות את ברצלונה חובטת ביריבה מהליגה הסקוטית. בליגה הזאת לא יבזבזו עוד את הזמן על משחקים בין ליברפול לכוכב האדום בלגרד. בליגה הזאת לא תטוס ריאל מדריד לעיר צ'כית קטנה אלא רק לבירות הכדורגל של העולם - מנצ'סטר, מילאנו, ברצלונה, טורינו, לונדון ומינכן. זו תהיה ליגה נוצצת שתשוחק גם בסופי שבוע. ובליגה הזאת לא יהיה עוד סיכוי לראות קבוצות כמו הפועל ב"ש או מכבי ת"א, ואפילו לא קבוצות אירופיות היסטוריות גדולות כמו אייאקס ופורטו.

ליגת האלופות הפרטית
 ליגת האלופות הפרטית

שלב הוויתורים: לא מתעסקים עם הקטארים

החשש של אופ"א מפרישה של קבוצות לליגה פרטית יכול להסביר גם את הסערה האחרונה שנחשפה במקביל השבוע על ידי ה"דר שפיגל" ו-Football Leaks - ההקלות שניתנו דווקא לפריז סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי העשירות בעקבות מעבר על תקנות הרגולציה של אופ"א.

אופ"א חיה כבר שנים ארוכות תחת חוסר שביעות רצון של המועדונים הגדולים מההתנפחות של ליגת האלופות וכניסת קבוצות קטנות. הלחץ שמופעל עליה להביא כסף כדי לרצות את הקבוצות הגדולות נמצא בנקודת רתיחה. וכשאופ"א נאלצה לבחור בין הרגולציה שלה לבין הכסף שירצה את הקבוצות הגדולות - היא בחרה בכסף.

כזכור, אופ"א הוציאה לדרך מהלך אגרסיבי בתקופת הנשיא הקודם של הארגון, מישל פלאטיני, עם התקנת רגולציה מחמירה ("פייננשל פייר פליי") על קבוצות שמפסידות כסף. בבסיס התקנות: בעלים עשירים לא יוכלו עוד להזרים כסף לטובת איזון תקציבי, וקבוצות יוכלו לחיות על בסיס הכנסות טבעיות. כשנוצרו התקנות היה נראה שיש בהן היגיון - יותר מדי קבוצות נקלעו לחובות, מועדונים גדולים הגיעו לפשיטת רגל, ונוצר חשש אמיתי כי הכדורגל מתנהל בתוך בועה שסופה להתפוצץ.

רק שאלה אחת מרכזית עמדה מול התקנות: האם הסנקציות החמורות שהבטיחה אופ"א (מקנסות אדירים ועד הרחקה ממפעלים אירופיים) יחולו ברגע האמת גם על קבוצות גדולות. לפי הפרסומים שנחשפו השבוע, התברר שאופ"א עיגלה פינות כשדברים נגעו למועדונים הגדולים והעשירים - מנצ'סטר סיטי ופריז סן ז'רמן.

סיטי ופריז היו חלק מהכניסה של כסף חדש ומשמעותי לכדורגל האירופי והעולמי בעשור האחרון. שני המועדונים הללו נרכשו בזה אחר זה (סיטי ב-2008, פריז ב-2011) על ידי חברות שנשלטות על-ידי בית המלוכה הקטארי, כחלק ממהלך של מדינת המפרץ לכניסה לשוק הכדורגל - מהלך שגובה במיליארדים והוביל בין היתר לזכייה באירוח מונדיאל 2022. הכסף הקטארי הביא כספים גדולים לאופ"א, חלק ממנו בזכות רכישת זכויות שידור על ידי רשת beIN Sport, זרוע שידורי הספורט של אל-ג'זירה שבסיסה בדוחה, בירת קטאר. חלק ממנו בהסכמי חסות גדולים.

בשנת 2014 קבעה אופ"א כי פריז ומנצ'סטר סיטי הפרו את תקנות הפייננשל פייר פליי והשיתה עליהן קנסות של 60 מיליון אירו כל אחת. אבל מאוחר יותר הפחיתה את רוב הקנס ואף ביטלה אותו. לפי "דר שפיגל " החריגות של שתי הקבוצות עמדו בשנת 2014 על 188 מיליון אירו (סיטי) ו-215 מיליון אירו (פריז), אותן "העלימו" באמצעות תרגילים חשבונאיים.

החשיפות האחרונות מראות כי מאחורי הקלעים אופ"א לא באמת התנהלה ביד ברזל מול סיטי ופריז. אחד מהמיילים שנחשפו מתאר התכתבות בין מזכיר אופ"א באותה תקופה (וכיום נשיא פיפ"א), ג'יאני אינפנטינו, לבין ראשי מנצ ' סטר סיטי , שבו כותב אינפנטינו: "אתם תראו שלעתים אני בוחר מלים ש'נראות' יותר 'חזקות'". במייל מאפריל 2014 כותב אחד מבכירי מנצ'סטר סיטי כי הוא ואינפנטינו סיכמו להנחות את עורכי הדין של סיטי ואופ"א "לנהל משא ומתן להסדר בין הצדדים שייראה קשוח/אפקטיבי, אבל לא שישפיע באופן דרמטי על העסקים של מנצ'סטר סיטי".

הטענה היא שאופ"א לאור המחשבות של הקבוצות הגדולות לפרוש - חששה להתעמת איתן. אופ"א אכן העמידה בכל שנה רשימה של עשרות קבוצות שחרגו מהתקנות, אבל תמיד היו אלו קבוצות מהשוליים של אירופה. גלטסראי הטורקית הייתה הקבוצה הכי משמעותית שאופ"א הפעילה נגדה את איום ההרחקה מאירופה (הרחקה לעונה אחת). עם התגברות הלחץ על אופ"א והטענה כי היא לא נוגעת בקבוצות הגדולות, בעיקר סביב סיפור פריז ומנצ'סטר סיטי, פעלה אופ"א ב-2018 בענישה חמורה ראשונה גם נגד קבוצה גדולה - מילאן האיטלקית. רק שמילאן של היום היא הכל חוץ מקבוצה גדולה - המועדון לא זכה באליפות איטליה מאז 2011, והעונה היא החמישית ברציפות שבה לא מצליח המועדון להיכנס לשלב הבתים של ליגת האלופות.

שלב האיומים: אל תבואו למונדיאל

בעקבות הלחץ שמפעילות הקבוצות הגדולות, לאחרונה הפנימה אופ"א את האיומים והקשיחה את רף הכניסה לליגת האלופות לקבוצות הקטנות והבטיחה "שינויים מבניים נוספים" לטובת הגדולות. אחד מהם הוא צמצום ליגת האלופות ל-24 קבוצות, שכבר מקרב את הפורמט לזה של הליגה הפרטית של המועדונים הגדולים.

אבל נותר העניין של הכסף והשליטה - אופ"א מבטיחה המשך עלייה בהכנסות, אבל לא בשיעור שעליו מדברות הקבוצות העשירות. אופ"א לא מסתירה כי חלק גדול מכספי ליגת האלופות הולך למנגנון התפעול שלה, לסבסוד של ההתאחדויות והקבוצות ביבשת ("דמי סולידריות"), וחלקו נשרף בכלל בדרך על קבוצות שנשרו בשלבי המוקדמות. הקבוצות הגדולות והעשירות דורשות את כל העוגה, ובנוסף להיות שותפות משמעותיות בניהול ליגת האלופות.

הלך הרוח הזה שכבר הפך לאיום פרקטי מוביל להרבה מאוד שאלות משפטיות, שהעיקרית בהן היא מה יהיו הסנקציות על המועדונים הפרשים. ראשי הכדורגל העולמי הוציאו בינתיים תגובת נגד, כולל איום אחד מרכזי - שחקנים שישחקו בליגה הפרטית החדשה שמחוץ לאופ"א לא יוכלו להשתתף במונדיאל. "או שאתם בפנים או שאתם בחוץ, וזה כולל את הכל", אמר אינפנטינו. אחד מבכירי פיפ"א חידד את הכוונה של אינפנטינו בהקשר של המונדיאל: "הרעיון של היפרדות (של הקבוצות) הוא שאם אתה נפרד - אז אתה נפרד. אתה לא משאיר רגל אחת בפנים ורגל אחת בחוץ".