דלק: ''החלטת השקעה ראשונית בלוויתן - בתחילת 2019''

כך לדברי מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו בכנס המשקיעים הבוקר • בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה: "הצריכה המצרית גדלה משנה לשנה ומעריכים שייחתמו הסכמים נוספים לצרכים מקומיים" • ברטפלד: "בוחנים הנפקת חלקה של דלק בתמר או באמצעות גוף פיננסי גדול או באמצעות הנפקה בחו"ל" • מנכ"ל דלק תמלוגים: "בכוונתנו לרכוש תמלוגים נוספים של מאגרי-גז נוספים במשק"

יצחק תשובה
יצחק תשובה

"אנו לקראת שנה משמעותית ומיוחדת מאוד. שנת 2019 תהיה שנה שבה נפיק את הגז מלוויתן", כך אמר היום (א') יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק בכנס שנערך כעת במלון הרודס בתל אביב.

"בחודשים הקרובים נשלים את חיבור הצנרת לירדן ולוויתן יהפוך לספק אנרגיה גדול במזה"ת. חתמנו על הסכמים עם EMG לאספקת גז למצרים, ואנו מעריכים שייחתמו הסכמים נוספים לצרכים מקומיים ולמתקני ההנזלה במצרים. אנו פועלים למכור את החזקותינו בתמר עד 2021 ואנו תקווה שזה יקרה קודם לכן. אנחנו מקדמים תוכנית פיתוח לאפרודיטה שתוביל להפקת 6-8BCM בשנה... המחירים באירופה היום גבוהים מהמחירים בישראל ב-40% וזאת בשורה לפיתוח משק הגז. אנו נמצאים לקראת סיום קידוח במפרץ מקסיקו ונבחן המשך הרחבת הפעילות באזור זה. נפעל להיסחר גם בחו״ל עם שלוש זרועות: הים התיכון, הים הצפוני ומפרץ מקסיקו".

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, אמר בכנס המשקיעים: "ההסכמים שחתמנו עם רוכשים פוטנציאליים לגבי מכירת פניקס לא התממשו לא בגלל שלא היה קונה או שלא רצינו למכור, אלא בגלל מניעה של הרגולטור. עם זאת אנחנו התקדמנו, בחודשים האחרונים ביצענו 3 עסקאות SWAP עם בנקים מקומיים, במסגרתן הכנסנו לקבוצה כ-850 מליון שקל. ישנם הרבה מתעניינים ברכישת הפניקס. אנו מתכוונים למכור את גרעין השליטה כמקשה אחת, לרוכש שיענה לדרישות שהגדרנו".

נזכיר כי דלק רשמה בעסקות SWAP תמורה של 772 מיליון שקל, ובנוסף נמכרו -1.3% ממניות הפניקס בתמורה ל-75 מיליון שקל.

אסי ברטפלד
 אסי ברטפלד

"אנו בוחנים את הנפקת חלקה של דלק בתמר או באמצעות גוף פיננסי גדול שיקנה את כל הכמות, או באמצעות הנפקה בחו"ל", המשיך ברטפלד.

נזכיר כי קבוצת דלק נמצאת כעת בהמשך מיקוד פעילות הקבוצה לעסקי האנרגיה בארץ ובעולם. ברטפלד התייחס להתפתחויות האחרונות באיתקה ואמר: "לאחר מימון מחדש והשלמת עסקת השותפים, צפויה איתקה לייצר תזרים מזומנים חזק מאוד במהלך שנת 2019".

מאיר מנחם, מנכ"ל דלק תמלוגים, אמר בכנס: "בכוונתנו לרכוש תמלוגים נוספים של מאגרי-גז נוספים במשק, לא רק תמר".

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, התייחס לפיתוח מאגר לוויתן והדגיש כי "פיתוח לוויתן מתקדם בהתאם ללוחות הזמנים והתקציב שהגדרנו. כמעט 70% מהפיתוח כבר הושלם, ורגלי האסדה צפויות להגיע לארץ כבר בתחילת ינואר הקרוב. בחודש מאי 2019 תיערך הרכבת הפלטפורמה כולה על רגלי האסדה, ואחריה התחלת הזרמה נסיונית למשך מספר חודשים. בראשית הרבעון הרביעי של 2019 נתחיל את הזרמת הגז מלוויתן למשק הישראלי ולמדינות השכנות".

בהתייחסו לביקושים במשק הישראלי, אמר אבו: "לפני שנה צפינו ששנת 2018 תסתיים עם ביקושים של 10.4BCM. והנה היום אנחנו כבר יכולים לומר ששנת 2018 תסתיים עם כמעט 12BCM ביקושים (שלא כולם מולאו). מבחינת התחזיות שלנו, שנת 2020 תסתיים עם ביקושים של כ-14BCM במשק המקומי, בעיקר בשל הפחתת השימוש בפחם. כיום, הפחם הוא דלק יקר יותר מגז טבעי, וזה עוד לפני שקלול העלויות הסביבתיות שלו".

"אפשרות להעביר כמות גז גדולה דרך מערכת ההולכה הירדנית"

בנוגע לביקושי הגז הטבעי בשוק המצרי, אמר אבו: "במצרים צפויים ביקושים גוברים לגז טבעי, וזאת במקביל להפקה במאגר 'זור'. לאחר שיצליחו לספק את צרכי המשק המקומי כיום, אשר נמצא במחסור של לפחות 10BCM בשנה, תחל ההפעלה מחדש של מתקני ההנזלה ואלו לבדם מייצרים ביקושים ל-20BCM בשנה. סביר מאוד להניח שתהיינה תגליות גז נוספות במצרים אבל הביקוש גבוה והולך וגדל, ואנחנו כבר היום עובדים על עסקאות נוספות עם מצרים. הגז הישראלי יאפשר להפוך את מצרים ל-HUB אזורי אשר יספק גז טבעי למשק המצרי המקומי ולמדינות נוספות באזור ובעולם".

יוסי אבו
 יוסי אבו

"היה חשוב לנו לראות כסף מצרי בעסקה, כזה שמבטיח את הוודאות של העסקה לטווח ארוך", אמר אבו. "לכן הכנסנו כשותף חברה בעלת קשר לממשלת מצרים. השותפה שלנו בעסקה, חברת EastGas, היא החברה המצרית הגדולה בתחום באזורה, ומתפעלת גם את הצינור הפאן ערבי והזרמת הגז מירדן למצרים. יחד יצרנו שותפות שמאפשרת לנו, מעל הכל, שליטה מלאה על תפעול הצינור, בנטרול כלל הסיכונים הכרוכים בהתחברות עם חברה כמו EMG, המעורבת במספר תביעות משפטיות מהעבר. יצרנו בעסקה מבנה כזה שיאפשר לנו את הזרמת הגז בלי קשר להתרחשויות ב-EMG, שהפכה לחברה פיננסית בלבד. כך הבטחנו את הזרמת הגז מישראל למצרים למשך 20 השנים הקרובות".

אבו התייחס לאופציות האפשריות לייצוא הגז מלוויתן למצרים, ואמר כי "מעבר לתשתית המוכרת דרך צנרת נתג"ז ו-EMG, יש לנו אפשרות להעביר כמות גדולה של גז דרך מערכת ההולכה הירדנית, שבשליטת השותפה המצרית שלנו. בנוסף, כשיהיה צורך, אחרי שנת 2021, נשקלת אפשרות להקים צינור ייעודי ישיר (HotTap) אשר יחבר בין מאגר לוויתן - לצינור EMG ומשם לגריד המצרי, ובכך תחסכנה העלויות העודפות בהעברת הגז דרך הגריד הישראלי או הירדני. לאחר שהשלמנו את מכירת הגז הטבעי במסגרת שלב 1א' במאגר, אנו נקדם הסכמים נוספים על מנת לבסס את התנאים לקבלת החלטת השקעה לגבי שלב 1ב' עוד במהלך שנת 2019, במסגרתו נגדיל את תפוקת הגז מלוויתן".