טראמפ מביע תקווה שאופ"ק לא תקצץ תפוקה, תחזית הביקוש העולמית נחתכת - והנפט מגיב בירידה חדה

לאחר התרסקות מחיר הנפט ב-20% באוקטובר, הכוונה של סעודיה ואופ"ק לקצץ את הפקת הנפט כבר במשלוח הקרוב לא מתקבלת בהבנה אצל הנשיא האמריקאי, שאומר: "מחירי הנפט צריכים להיות נמוכים הרבה יותר" • בוקר לאחר מכן, קרטל אופ"ק חתך את תחזית הביקוש העולמית ל-2019 - והנפט מעמיק את הירידות

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר לסיבוב נוסף מול קרטל אופ"ק: טראמפ הביע אמש בטוויטר את חששותיו מהכוונה של סעודיה וארגון אופ"ק לקצץ את קצב הפקת הנפט כבר במשלוח הקרוב בחודש דצמבר, ובכך שלח את הנפט לירידה חדה בהמשך לנפילה באוקטובר האחרון. 

מחיר הנפט  צונח כעת 7% לאחר שאופ"ק הוציא היום תחזית פסימית בנוגע לביקוש העולמי בשנה הבאה. קרטל הנפט צופה גידול של 1.29 מיליון חביות ביום ב-2019, ירידה של 70 אלף חביות לעומת התחזית שניתנה בחודש שעבר.

בחזרה לציוץ של טראמפ, נזכיר כי שר הנפט הסעודי הודיע אתמול על כוונתה של סעודיה להקטין כבר בחודש דצמבר את אספקת הנפט בחצי מיליון חביות ביום, החלטה שהתבצעה, בין היתר, על רקע ההקלות בסנקציות שנתן ממשל טראמפ ל-8 מדינות ביבוא נפט מאיראן.

בתגובה, טראמפ צייץ בטוויטר כי הוא מקווה שסעודיה ואופ"ק לא יקצצו את ההפקה וכי מחירי הנפט צריכים להיות נמוכים הרבה יותר בהתחשב בהיצע, אך נזכיר כי מלאי הנפט בארה"ב נמצא בשיא היסטורי.

"בתקווה, סעודיה ואופ"ק לא יצמצמו את ייצור הנפט. מחירי הנפט אמורים להיות נמוכים בהרבה בהתבסס על ההיצע", צייץ טראמפ.

ה"זהב השחור" מעמיק את הירידות שנרשמו בחודש אוקטובר ונכנס לטריטוריה דובית, כלומר נפילה של 20% מהשיא האחרון. 

נזכיר כי מדינות אופ"ק הגדילו את יכולת ההפקה שלהן בחודשים האחרונים כמעט למקסימום, כדי לקזז את ההפסד של הנפט מאיראן, המפיקה השלישית בגודלה בארגון. רוסיה, בעלת בריתה של אופ"ק, העלתה את התפוקה שלה ב-400 אלף חביות ביום ל-11.74 מיליון חביות ממאי עד ספטמבר; מאז חודש יוני האחרון סעודיה הגדילה את תפוקת הנפט ב-700 אלף חביות ביום, בעוד לוב הגדילה את התפוקה ב-500 אלף חביות ביום. הסנקציות מצד ארה"ב צפויים למחוק מיליון עד מיליון וחצי חביות ביום מן היצוא האיראני אך הפטור הזמני מהסנקציות שסיפקה ארה"ב ל-8 מדינות, יחד עם הכיסוי על אבדן הנפט האיראני לוחצים מטה את מחיר הנפט בצל החשש מעלייה בצד ההיצע.

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקלסנס: "קרטל אופ"ק מתכוון לייצב את מחיר הנפט אבל הנה עוד סיבה שלא כדאי להמר על הצלחתו - הירידה החדה במחיר הנפט במונחי דולר בחודשיים האחרונים הביאה את קרטל המפיקות, אופ"ק, להודיע שבהתכנסותה תפעל לקצץ מכסות ב-2019 לאור הערכותיה לביקוש "רעוע" ב-2019".

"נזכיר כי בשנים האחרונות כוחו של הקרטל נשחק מאד הן על רקע סכסוכים פנימיים, במיוחד בין סעודיה לאיראן, שיבושי אספקה משמעותיים אצל כמה מהמפיקות, בניהן בלטו וונצואלה וניגריה, אינטרסים שונים, כגון כוונת סעודיה להנפיק את חברת הנפט שלה, סנקציות נפט על איראן", כתב כהנוביץ בסקירה למשקיעים. "בנוסף כוחו של הקרטל קטן בשל עלייתן של ארה"ב וקנדה כמפיקות נפט מפצלי שמן וכנראה גם בשל ספקולציות לסופו ההולך ומתקרב של עידן הנפט לרכבים. סיבה מעניינת נוספת כיום היא השונות הגבוהה בין הרובל הרוסי לבין הריאל הסעודי, שגורם כנראה לשוני גם ביעדי מחיר הנפט שכל מדינה רואה מול צרכיה. ככל שהתפיסות של חברות הקרטל שונות כך קשה להאמין שיצליחו לשמור לאורך זמן על חוזקו של הקרטל".