תרזה מיי מכנסת את חברי הקבינט לאישור תוכנית הברקזיט, הליש"ט מזנקת בחדות

מיי תכנס את הקבינט מחר במטרה לאשר את התוכנית שגובשה מול האיחוד • מוקדם יותר סגנה של מיי סיפק רמזים בראיון ל-BBC לגבי העתיד לבוא • הדולר התחזק ב-0.35% מול השקל • כלכלני הראל: "יש סיכונים משמעותיים בפוליטיקה האירופית וכשמסתכלים על ארה"ב, רואים משק חזק עם שכר עולה, אבטלה יורדת ואינפלציה מעל ליעד הבנק המרכזי" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ג') ברקע לשלל אירועים ובעיקרם הדיווח מלפני דקות לפיו ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי תכנס מחר את חברי הקבינט לאישור התוכנית ליציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. מדובר בתוכנית שגובשה על ידי נציגי בריטניה והאיחוד האירופי שמנהלים מזה זמן משא ומתן על הברקזיט. 

מוקדם יותר, סגנה של תרזה מיי סיפק רמזים על העתיד לבוא כשאמר בראיון ל-BBC כי ייתכן שבריטניה והאיחוד האירופי עומדים על סף עסקה. לשאלה אם נראה הסכם כזה מתגבש תוך 48-24 השעות הקרובות, השיב: "זה עדיין אפשרי אבל לא מוחלט. אופטימיות זהירה".

לפי הדיווחים, המסמך שגובש בין בריטניה לאיחוד כולל יותר מ-400 עמודים, כאשר הושגה הסכמה בעניין הסדרת הגבול של צפון אירלנד מול האיחוד האירופי. כעת, נראה בריטניה מתקדמת צעד נוסף לכיוון מימוש בחירתו של העם הבריטי לפני יותר משנתיים, ובתגובה להתפתחויות הליש"ט הבריטית מזנקת בפראות ב-1.4% מול הדולר ונסחרת כעת סביב 1.303 דולרים.

לדברי יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננסי, "הברקזיט הושג בחטא, גם אם יהיה הסכם הוא צפוי להיות מאד חלש ללא האלמנטים הפיננסים החזקים שאפיינו את ה'ברקזיט' כאשר הבריטים הלכו לקלפיות. הירידות האחרונות שראינו בליש"ט נבעה מהמשך התחזקות הדולר בעולם". לגבי המסחר של הדולר מול השקל, אמר פרנק כי "אין השפעה להסלמה במצב הביטחוני, היום הדולר בעולם מתחזק אפילו מול השקל האימתני".

בתוך כך, בשוק המט"ח, הדולר  התחזק ב-0.35% מול השקל ושער והיציג נקבע על 3.689 שקלים; הליש"ט זינקה 0.74% מול השקל ל-4.77 שקלים; האירו עלה 0.18% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.15 שקלים; האירו מתחזק 0.4% מול הדולר ל-1.126 דולרים.

האירו מתחזק ב-0.5% מול הין היפני; והאירו נחלש 0.25% מול הליש"ט; הדולר אינדקס (DXY) משיל 0.14% מול סל המטבעות.

"אפקט ריבאונד"

"היחלשות הדולר אינדקס זה אפקט ריבאונד מאחר שהדולר התחזק מאוד בימים האחרונים. סיבה נוספת, בגלל שאנחנו רואים את החוזים של המסחר בארה"ב שנפתחו חיובית, רואים שווקים עולים", אמר עפר קליין, הכלכלן הראשי של הראל, בשיחה עם "גלובס".

"כשהשווקים רועדים הכסף הולך בדרך כלל לעבר שלושה מטבעות מרכזיים שנחשבים לחוף מבטחים, בהם הין היפני, הדולר האמריקאי, והפרנק השוויצי. היתרון בדולר האמריקאי זה שהוא שנותן ריבית יפה, מה שלא נותנים שני המטבעות האחרים ולכן אנו רואים כי הדולר מתחזק יותר מהמטבעות האחרים כשיש זעזועים בשוק".

"כאשר מסתכלים על העולם, אנו רואים כי אירופה נמצאת בסחרור פוליטי די מסובך. איטליה אמורה להגיש היום תקציב חדש, כמובן שזה לא יקרה; בריטניה מסובכת עם הברזיט; בגרמניה, מרקל מסיימת את תפקידה ולא תיבחר שוב, כלומר יש סיכונים משמעותיים בפוליטיקה האירופאית, מה שלא יאפשר לנגיד הבנק המרכזי מריו דראגי להתחיל להעלות ריבית בטווח הקרוב. בשווקים המתעוררים יש גם כן בעיות, לצד מלחמת הסחר, וכאשר מסתכלים על ארה"ב רואים משק חזק עם שכר שעולה ואבטלה יורדת, ואינפלציה שנמצאת מעל ליעד הבנק המרכזי, והצפי הוא להמשך עליית ריבית בארה"ב. אם נסתכל על משק שצומח מהר מול שווקים שנמצאים בבעיה, אז הדולר מראה חוזק מול העולם", המשיך קליין.

"את הסיפור של ישראל לגבי המט"ח, אני מחלק לשני טווחים, בטווח הקצר (החודשים הקרובים) נמשיך לראות חולשה של השקל במיוחד אם נמשיך לקראות זעזועים בשווקים מעבר לים. דבר שני, העודף בחשבון השוטף של ישראל (יותר דולרים שיוצאים מנכנסים) הולך וקטן, בניגוד לעשור האחרון. מדובר בדבר חיובי דווקא. בגלל הצריכה המהירה אצלנו בישראל לצרכן הישראלי יש רצון עז לקנות מוצרים מהעולם, היבוא גדל מהא יותר מהיצוא בסדרי גודל, משמע העודף בחשבון השוטף הולך וקטן בכל רבעון. גם זה לוחץ להחלשות השקל בטווח הקצר", אמר קליין. 

"בטווח הארוך (החל מרבעון הרביעי של 2019 או אולי קצת קודם) נתחיל לראות, ככל הנראה, יצוא טבעי של גז מישראל ואז נראה את העודף בחשבון השוטף שוב הולך וגדל, שכן היצוא גם יגדל, מה שיגדיל את העודף בחשבון השוטף, דבר שילחץ לחיזוק השקל. לגבי פערי הריביות ביננו לארה"ב, בתחילת 2019 אני חושב שפערי הריביות יגיעו לשיא. בטווח הארוך יותר לריבית בארה"ב כבר לא יהיה לאן לעלות, אך בשוק המקומי לריבית יהי לאן לעלות ולכן מאמצע - סוף 2019 נראה את פערי הריביות מצטמצמים, מה שיחזק את השקל", סיכם קליין.