הסטארט-אפ הישראלי שמנסה לפתור את בעיות האמון עם הבנקים

בנקים, בתי חולים וחברות ביטוח נדרשים להזרים מידע אודות לקוחותיהם לחברות טכנולוגיה חיצוניות •  הסטארט-אפ דואליטי מפתח פלטפורמה שנועדה להתמודד עם הבעייה הזו באמצעות ביטול הצורך באמון בעת ביצוע חישובים על דאטה

תחומי הבריאות, הביטוח והפיננסים הם רק חלק מהעולמות בהם נדרש מגופים כמו בנקים, בתי חולים וחברות ביטוח, לשתף מידע אודות לקוחותיהם בשביל התקדמות טכנולוגית. כך למשל, מהפכת הבנקאות הדיגיטלית דורשת מבנקים להזרים מידע אודות לקוחותיהם לחברות טכנולוגיה חיצוניות. אלו חברות המציעות פתרונות שאפשר ליישמם רק על ידי שיתוף של מידע רגיש וביצוע חישובים מורכבים עליו, הכוללים אלגוריתמים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

הדבר מעלה את בעיית האמון - בלי אמון בין הגופים, שיתוף המידע מתעכב, והקדמה הטכנולוגית מתעכבת גם כן. הבעיה משפיעה בעיקר בתחומים עם רגולציה גבוהה, בהם בעיית הפרטיות היא חשובה ביותר, כמו בריאות ובנקאות, אך גם בתחומים אחרים. במסגרת שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, פייסבוק העניקה לחברה בשם SCL גישה למידע על המשתמשים שלה, והיא העבירה אותו הלאה, לקיימברידג', שהריצה עליו תהליכים מתוחכמים כדי להציג להם תעמולה מותאמת אישית. פייסבוק טענה מצידה, כי האמינה שהמידע שהעבירה ל-SCL נמחק.

הסטארט-אפ הישראלי דואליטי (Duality) מפתח פלטפורמה שנועדה להתמודד עם בעיית האמון, באמצעות ביטול הצורך באמון בעת ביצוע חישובים על דאטה. הפלטפורמה של החברה נועדה לאפשר ניתוחי דאטה מוצפן באמצעות בינה מלאכותית, מבלי לפתוח את ההצפנה.

לאחר שנתיים בהן עבדה על פיתוח הפלטפורמה, היום החברה קיבלה השקעה ראשונה בסך 4 מיליון דולר מקבוצת הסייבר Team8, אשר במסגרתה הוקמה החברה. לאחר מספר פיילוטים, ושיתופי פעולה עם גופים כמו מכון הבריאות האמריקאי עם NIH ואינטל, ההשקעה נועדה לשמש את החברה להרחבת הצוות, המונה היום 15 עובדים, להמשך פיתוח הפלטפורמה והטמעה של אפשרויות חישוב נוספות, וליציאה עם המוצר לשוק.

דואליטי נוסדה במשותף על ידי קבוצת מדענים מובילים, בניהם זוכת פרס טיורינג, הפרופסור שפי גולדווסר; פרופסור וינוד וויקונטנתן מ-MIT, אחד ממציאי סכימת ההצפנה ההומומורפית BGV; וד"ר קורט רוהלוף, מייסד ספריית הקוד הפתוח PALISADE להצפנה הומומורפית.

"אנחנו משתמשים בטכנולוגיות שהלכו והבשילו במשך למעלה מ-15 שנה באקדמיה, ונחשבו למאוד לא פרקטיות. הקמת דואליטי הייתה מתוך התובנה שהטכנולוגיות הבשילו כדי לקחת אותן לשוק, ומצד שני גם שיש צורך בשוק. המעבר לענן מעלה שאלות חדשות ודאגות לגבי עד כמה אפשר לסמוך על הענן ולהוציא אליו דאטה רגיש", אומרת רינה שאינסקי מייסדת-שותפה ויו"ר דואליטי.

"המטרה של הצפנה היא לקחת דאטה שיש לו מבנה ומשמעות, ולהפוך אותו למשהו שלמתבונן מבחוץ נראה כמו רעש רנדומלי לחלוטין", אומרת שאינסקי. לכן, לדבריה, "הצפנים הרגילים לא מאפשרים לעשות אנליזה על דאטה, אלא לכל היותר לשמור אותו במחסן".

שאינסקי מסבירה שבניגוד להצפנות הקיימות בשוק, ההצפנה של דואליטי מאפשרת לבצע חישובים על גבי המידע המוצפן במהירות וביעילות, ובאופן ששומר על תוכנו חסוי. הדבר מתאפשר על ידי כך, שכל ערך אמיתי במידע המועבר, מקבל תוספת רנדומלית של ערך אחר. יחד הם מהווים את הערך המוצפן, חסר המשמעות.

את המידע המוצפן, בעל המידע יכול להעביר לגוף חיצוני על מנת לבצע חישובים. הגוף המחשב נחשף רק לערכים המוצפנים, ומפיק תוצאה מוצפנת, אותה הוא מחזיר לבעל המידע. אז בעל המידע, אשר בידיו המפתחות להצפנה, מקבל את אותן תוצאות שהיו מתקבלות אם החישוב היה מתבצע על גבי המידע המקורי.

החברה הוקמה במסגרת קבוצת הסייבר Team8 - פלטפורמה להקמת חברות סייבר וקרן הון סיכון, שבונה חברות סטארט-אפ במטרה להפוך אותן לשחקניות מרכזיות בתחומן. הקבוצה מאתרת תחומים בעולם הסייבר שבהם יש צורך בפתרון טכנולוגי, ואז מחפשת צוות הנהלה להובלת הסטארט-אפ שיפתח את הפתרון, תוך ניסיון לאתר טאלנטים מיחידות סייבר בצבא. 

שנת הקמה: 2016

מייסדים:  ד"ר אלון קאופמן (מנכ"ל), רינה שאינסקי (יו"ר), פרופסור שפי גולדווסר, פרופסור וינוד וויקונטנתן וד"ר קורט רוהלוף

עובדים: 15, מחציתם בתל אביב ומחציתם בניו ג'רזי

גיוסי הון: 4 מיליון דולר מ- Team8