דרמה בבריטניה: הליש"ט צונחת בצל התפטרות שר הברקזיט

דומיניק ראב התפטר מתפקידו מאחר שהוא "לא יכול לתמוך במצפון נקי" בטיוטה של ההסכם בין בריטניה והאיחוד האירופי • הליש"ט צונחת ב-1.8%, סקטור הבנקים נסחר תחת לחץ כבד • מניית הבנק המלכותי של סקוטלנד צוללת 7%

דומיניק ראב, שר הברקזיט הבריטי שהתפטר / צילום: Reuters
דומיניק ראב, שר הברקזיט הבריטי שהתפטר / צילום: Reuters

שר הברקזיט הבריטי דומיניק ראב התפטר היום (ה') מתפקידו בטענה כי הוא "לא יכול לתמוך עם מצפון נקי" בטיוטה של ההסכם בין בריטניה והאיחוד האירופי. אתמול בסיומה של ישיבה מותחת, שנמשכה יותר מ-5 שעות, אישר הקבינט של ממשלת בריטניה בראשותה של ראשת הממשלה, תרזה מיי, את טיוטת הסכם ההתנתקות בריטניה מהאיחוד האירופי ומגוש האירו - שתוגש לאיחוד האירופי.

כעת, לאחר שהיה נראה כי החוסר הוודאות קרובה לסיום, הקלפים נטרפים מחדש והליש"ט  הבריטית צונחת ב-1.8% מול הדולר סביב בצל התפטרות. 

 

אם לא די בכך, מניות הבנקים באירופה נסחרות תחת לחץ. מדד STOXX EUROPE 600 BANKS נופל 1.8%; מניית הבנק RBS , הבנק המלכותי של סקוטלנד, צונחת כעת ב-7%; מניית דויטשה בנק  מאבדת 1.8%.

"אני מאמינה בכל לבי כי זהו הסכם הטיוטה הטוב ביותר שיכולנו להגיש", אמרה אתמול מיי לעיתונאים שציפו מחוץ לביתה ברחוב דאונינג 10 בלונדון. מיי תנאם בנושא הברקזיט בפני הפרלמנט הבריטי היום. לפי דיווחים, ההסכם כולל בין השאר תקופת הסתגלות של כ-21 חודשים עבור הבריטים מיום ביצוע ההתנתקות מ גוש האירו במארס 2019.

עם זאת, חלק מהשרים לא היו מרוצים מההסכם ויש הערכות כי חלק מחברי הפרמלנט השמרנים ינסו ליזום הצבעת אי אימון במיי. ראב, שתומך בהתנתקות מהאיחוד וקודם לקבינט לאחר שהחליף את דיוויד דיוויס שפרש במחאה על תוכניות הברקזיט של מיי, הוא אחד מהשרים הבכירים שאינו מרוצה מההסכם. לפי ה"BBC", התפטרותו של ראב מפעילה לחץ על שאר שרי הקבינט, שעשויים גם הם לפרוש ואף להביא לפירוק הקבינט כולו.