למ"ס: ירידה של 2.5% במספר הדירות החדשות שנמכרו ביולי-ספטמבר

הנתונים שמפרסמת הלמ"ס מציירים תמונה שונה מזו שהצטיירה ב דוח הכלכלן הראשי באוצר לחודש ספטמבר שפורסם אתמול - כאשר בניכוי עונתית הלמ"ס מדווחת דווקא על עלייה בהיקף הדירות שנמכרו

דירות למכירה בתל-אביב / צילום  שלומי יוסף
דירות למכירה בתל-אביב / צילום שלומי יוסף

ירידה של 2.5% במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודשים יולי עד ספטמבר 2018 לעומת שלושת החודשים שקדמו להם - כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים שמפרסמת הלמ"ס מציירים תמונה שונה מזו שהצטיירה בדוח הכלכלן הראשי באוצר לחודש ספטמבר שפורסם אתמול - כאשר בניכוי עונתית הלמ"ס מדווחת דווקא על עלייה בהיקף הדירות שנמכרו. 

הנתונים המצטברים על מכירת דירות מצביעים על מגמת ההאטה בשוק: בתשעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו 5,261 דירות, לעומת 5,855 דירות שנמכרו במהלך התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה בשיעור של כ-10% בהיקף המכירות של דירות חדשות. לעומת זאת, במספר הדירות שאינן למכירה (דירות לשימוש עצמי או דירות שנבנות על-ידי קבוצות רכישה) חלה דווקא עלייה, והוא גדל בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-5.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

על-פי הנתונים, מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בבנייה ביוזמה פרטית בלבד עמד בסוף ספטמבר על כ-24,340 דירות. מספר חודשי ההמתנה למכירת דירה לבנייה פרטית בלבד, בשלושת החודשים יולי-ספטמבר, עמד על 16.2 חודשים בממוצע. מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה ירד ב-4% בממוצע, וזאת לאחר שבין מרץ לאוקטובר 2017 הוא עלה בכ-3% בממוצע לחודש.

על-פי הלמ"ס, בשלושת החודשים יולי-ספטמבר 2018 נמכרו 5,260 דירות חדשות, ירידה של 2.5% בהשוואה למספר הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים הקודמים (אפריל-יוני 2018). לאחר ניכוי העונתיות מסתמנת בתקופה זו עלייה של 0.8% לעומת התקופה הקודמת.

בלמ"ס מציינים כי בחינת נתוני המגמה של החודשים האחרונים מראה כי החל מחודש מרץ מספר הדירות החדשות שנמכרו עלה ב-1.4% בממוצע לחודש. מגמת עלייה זו נצפתה לאחר תקופה של ירידה בקצב מכירת הדירות.