הרפורמה בחדלות פירעון: נאמנים ימונו באופן שוויוני על פי קריטריונים ברורים

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה להערות הציבור טיוטת תקנות העוסקת במינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון, וכן טיוטת תקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה של חייבים • הליך מינויים של נאמנים ובעלי תפקיד בהליכי חדלות פירעון הוא אחד הנושאים המרכזיים המוסדרים בתקנות

איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

האם שרת המשפטים איילת שקד עתידה לפתור את חוסר השקיפות וחוסר השוויון באחת הזירות המשפטיות החמות - מינוי בעלי תפקיד על ידי ביהמ"ש בהליכי חדלות פירעון? השרה שקד פרסמה היום (א') להערות הציבור טיוטת תקנות העוסקת במינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון, וכן טיוטת תקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה של חייבים.

מטרת התקנות על פי הודעת השרה היא "להסדיר, לאזן ולשקם", וזאת, לקראת כניסתו לתוקף, בספטמבר 2019, של חוק חדלות פירעון, שנחשב לאחת הרפורמות המשמעותיות בזירת הפירוקים ופשיטות הרגל.

טיוטות התקנות גובשו במחלקתו של המשנה היועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), מאיר לוין, יחד עם הכונס הרשמי.

כאמור, אחד הנושאים המרכזיים המוסדרים בתקנות הוא הליך מינויים של נאמנים ובעלי תפקיד בהליכי חדלות פירעון. לנאמן יש השלכה משמעותית על הליכי חדלות הפירעון, הוא מופקד על סמכויות רבות אשר החשובות שבהן הן בדיקת הנסיבות שהובילו לקריסתו הכלכלית של החייב, עריכת חקירות והכרעה בתביעות החוב של הנושים.

כיום מינוי הנאמן מבוסס על הצעות נושים מרכזיים, על הצעת החייב או על המלצות ביהמ"ש. בשתי האפשרויות הראשונות קיים חשש שיופעלו על הנאמן לחצים לפעול לטובת נושה כזה או אחר. בנוסף, הנוהל הקיים פוגע בכניסת אנשי מקצוע חדשים לתחום ופיתוח הענף.

רשימה סגורה של ועדה מקצועית

החוק החדש קובע שנאמנים בהליכי חדלות פירעון ימונו מתוך רשימה סגורה שתגובש על ידי ועדה מקצועית שתבטיח מינוי אובייקטיבי, שוויוני ושקוף. החידוש העיקרי במינוי הנאמנים הוא ביצירת רשימות נאמנים לסוגים שונים של הליכים, קביעת הליך הקבלה שיעברו המועמדים והסדרת עבודת הוועדה הציבורית שתגבש את רשימות הנאמנים.

על פי טיוטת התקנות, יהיו ארבע רשימות נאמנים נפרדות לפי סוגי הליכי חדלות הפירעון השונים, כאשר לכל אחת תנאי סף אחרים, משום שלכל הליך נחוץ ניסיון שונה:

● רשימה מחוזית ליחידים - הרשימה תיקבע בנפרד לכל מחוז וכשירים להיכלל בה מועמדים שיש להם ניסיון של שלוש שנים בתחום חדלות הפירעון. מספר הנאמנים ברשימה זו מוגבל וייקבע לפי צרכי השוק;

● רשימה מחוזית לתאגידים לפני פירוק - הרשימה תיקבע בנפרד לכל מחוז וכשירים להיכלל בה מועמדים להם ניסיון של שלוש שנים;

● רשימת נאמנים מפעילים - ממנה ימונו נאמנים בהליכים של תאגידים שפניהם לפירוק או לשיקום כלכלי (הבראה), כאשר במהלך ההליכים עסקי התאגיד ממשיכים לפעול. הרשימה ארצית, וכשירים להיכלל בה מועמדים שמונו בכמה הליכי פירוק תאגיד;

● ורשימה להליכים מורכבים: ממנה ימונו נאמנים בהליכים שהכנ"ר סיווג כהליך מורכב (למשל היקף גדול, סיכונים מיוחדים או פריסה גיאוגרפית רחבה). הרשימה תהיה ארצית וכשירים להיכלל בה מועמדים עם ניסיון רב שכיהנו כנאמנים בהליכים בהיקפים משמעותיים.

פעם בשלוש שנים - עדכון

מהודעת שרת המשפטים על טיוטת התקנות עולה הליך המיון יתקיים כל 3 שנים, כדי לאזן בין כניסת שחקנים חדשים לבין הרצון במחויבות של הנאמנים הנמצאים ברשימה; בשלב ראשון תפורסם הזמנה לציבור להגיש בקשות להימנות על רשימת הנאמנים; בשלב השני הוועדה הציבורית תבחן עמידה בתנאי הסף ובסייגים ותזמין את המועמדים המתאימים להיבחן בבחינה מקצועית.

בשלב שלישי תתקיים בחינה מקצועית. שלב זה נמצא בבחינת הגורמים המקצועיים והחלטה בעניין מתכונת הבחינה תתקבל לאחר קבלת הערות הציבור; ובשלב רביעי ייערך ראיון אישי למועמדים שעמדו בבחינה המקצועית. בראיון תילקח בחשבון חוות דעת של הכנ"ר ושל מערכת ההוצאה לפועל לגבי תפקודם המתמשך של הנאמנים.

על פי התקנות, בסופו של ההליך תיקבענה הרשימות אשר תפורסמנה באתר האינטרנט של הכנ"ר.

הטיוטה מציעה גם לקבוע תשלום אגרה, קביעת תנאים לשימור ציון הבחינה המקצועית ואפשרות לגריעת נאמן מהרשימה או להקפאה זמנית את הופעתו ברשימה.

מטרה נוספת: שיקום חייבים

נושא נוסף אותו מבקשת שרת המשפטים להסדיר בתקנות הנו הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה של החייבים בהליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל.

"אחת ממטרותיו העיקריות של חוק חדלות פירעון היא להביא לשיקומם הכלכלי של חייבים. לשיקום הכלכלי יתרונות כלכליים רבים ולצדם הגשמת עקרונות חברתיים של מתן הזדמנות נוספת ופתיחת דף חדש. חייבים שנמצאים בחדלות פירעון לא תמיד משתתפים בחיי המסחר והכלכלה ויש לכך השלכות על חייהם הפרטיים, על המשפחה והסביבה הקרובה של החייבים ועל כבודם", נכתב בהודעת שרת המשפטים.

במסגרת הצו לשיקום כלכלי, בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל יכולים להורות שעל החייב להשתתף בהכשרה להתנהלות כלכלית נכונה והשתתפות בה היא תנאי לעמידה בתנאי הצו לשיקום הכלכלי ולקבלת הפטר. בהודעת השרה צוין עוד, כי "הקריסה הכלכלית של החייב היא פעמים רבות תוצאה של התנהלות כלכלית שיכולה לנבוע מחוסר ידע. לפיכך, חלק משמעותי משיקומו הכלכלי של החייב יהיה באמצעות ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה, שתעניק לחייב כלים שיסייעו לו להשתלב במרקם החיים הכלכליים בסוף ההליכים".

על פי התקנות, תכלול ההכשרה הכלכלית בין היתר הכשרה להתנהלות כלכלית ביום שאחרי ההפטר ובזמן ההליכים; הדרכה על בניית תקציב והתנהלות עם תקציב; הדרכה בנושא בנקאות, פנסיה וצרכנות נכונה; מיצוי זכויות; הקניית מיומנות בניהול עסק ועוד.
לדברי שרת המשפטים איילת שקד, "התקנות החדשות הן חלק מהשלמתה של רפורמה חברתית חשובה מאין כמותה. חוק חדלות פירעון החדש מהווה אחד מהדגלים העיקריים שהצבתי בתפקידי כשרת המשפטים. לכך מצטרפות רפורמות חשובות נוספות, כמו הליך הוגן שנמצאת בעיצומה, גיוון מערכת המשפט ונורמליזציה של תושבי יהודה ושומרון.

"בכניסתי לתפקיד אחד האתגרים העיקריים שלקחתי על עצמי היה להתאים את החוקים למאה הנוכחית תוך הקלה על אזרחים מוחלשים ומניעה מפגיעה בנושים. היום אני מסתכלת על המאמצים הרבים שהשקענו וגאה לראות את השלב האחרון קורם עור וגידים ולדעת כי אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש בתחום. אני מודה למשנה ליועמ"ש מאיר לוין על העבודה המאומצת בהכנת טיוטת התקנות".

למנוע חזרה אל מעגל החובות

סיגל יעקבי, הכונסת הרשמית, אמרה על רקע פרסום טיוטת התקנות, כי "החוק והתקנות באים לתקן מצב אנומלי של היעדר הסדרה בדין הקיים בנוגע למינוי בעלי תפקיד, על אף ריבוי האינטרסים בתחום ועל אף שלזהות בעלי התפקיד עשויה להיות השפעה דרמטית על הליכי חדלות הפירעון ותוצאותיהם.

"החוק והתקנות יאפשרו התפתחות של הענף על ידי כניסתם של נאמנים חדשים לתחום, בצד נאמנים קיימים שהם בעלי מומחיות בניהול הליכים מסוג זה, והכל בתהליך מוקפד המבוסס על אמות מידה מקצועיות ואובייקטיביות, אשר יבטיחו כי בחירת בעלי התפקיד תתבצע על בסיס יכולותיהם המקצועיות וכישוריהם.

"התקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה הן נדבך חשוב ומרכזי בהיערכות ליישום חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרת ההכשרה להנהלות כלכלית נכונה היא למנוע חזרה של חייבים, אשר יסיימו את הליך פשיטת רגל בהפטר, אל מעגל החובות. האתגר המרכזי מבחינתנו הוא לזהות את המקרים בהם קיימת סבירות גבוהה כי ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה אכן תסייע במניעת חזרת החייב או החייבת אל מעגל החובות ולהתאים את ההכשרה, ככל הניתן, למאפייניו האישיים של החייב".