"פישר עבורי היה אלוהים שמתקשר לחוקרים ומושך בחוטים של כל המשטרה. שילמתי לו מאות אלפי ד'"

ששון חי, אחד מעדי המדינה בתיק פישר, סיפר כיצד נפל במלכודת של פישר • לדבריו, פישר אמרו לו שיש שתי חקירות בעניינו, וכי רק אם יעביר לו כספים עבור שוטרים, הוא יוכל להביא לסגירתן • חי טוען: "שתי החקירות נגדי הגיחו לאוויר העולם רק בשל ניסיון של פישר לסחוט ממני כספים בתמורה לסגירתן ולא בשל חשדות ממשיים שהיו למשטרה"

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

"רונאל היה אלוהים עבורי... שילמתי לו 150 אלף דולר במרתף ביתו, ועוד 200 אלף דולר ליד החלון במשרד". כך העיד בשבוע שעבר ששון חי, אחד מעדי המדינה בתיק רונאל פישר, במסגרת שלב ההוכחות במשפטו של הסנגור המוכר.

פישר מואשם שסחר ועשה שימוש במידע סודי מחקירות משטרתיות שהתקיימו ביחידה להב 433 עבור לקוחותיו. את המידע השיג פישר באמצעות רפ"ק ערן מלכה, מי שהיה קצין משטרה בלהב 433. מלכה הפך גם הוא לעד מדינה בפרשה ונגזרו עליו, במסגרת הסדר טיעון, 7 שנות מאסר בגין המידע שהעביר לפישר בתמורה לשוחד ובגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (עונשו הופחת מ-8 שנות למאסר ל-7 שנים בעקבות זאת שהביע חרטה ושיתף פעולה עם הרשויות).

בתקופה הרלוונטית, היה חי אחד משני בעלי המניות של חברת "משה בוצ'ן ביוב" ואף שימש כמנכ"ל החברה. היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה ניהלה בעניינו של חן וגיסו שעבד עמו בחברה, זוהר בוצ'ן, שתי חקירות סמויות - האחת בנוגע לאי-סדרים לכאורה בעיריית חדרה, והשנייה בנוגע לחשדות למעשים בפלילים בתאגיד המים העירוני של תל אביב "מי אביבים". חי לא הועמד לדין בגינן, כשהחקירה נגדו בעניין עיריית חדרה נסגרה מחוסר ראיות.

עדותו מסמרת השיער של חי לוותה בהאשמות קשות כלפי פישר, אך בה בעת גם עוררה לא מעט קשיים ותהיות באשר לאמינותו של חי והתנהלות המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרשה.

"פישר היה עבורי אלוהים שמתקשר לחוקרים ומושך בחוטים של כל המשטרה. שילמתי לו מאות אלפי ד'"
 "פישר היה עבורי אלוהים שמתקשר לחוקרים ומושך בחוטים של כל המשטרה. שילמתי לו מאות אלפי ד'"

"פישר דחף אותנו לחקירות"

בעדותו טען חי כי שתי החקירות שניהלה המשטרה בעניינו ובעניין גיסו, בוצ'ן, הגיחו לאוויר העולם רק בשל ניסיון של פישר לסחוט כספים מגיסו וממנו בתמורה לסגירת "החקירות" ולא בשל חשדות ממשיים שהיו למשטרה. טענה דומה העלה גם אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד ומי שחשף את פרשת השחיתות לכאורה של פישר, שהפך גם הוא לעד מדינה בפרשה והעיד בביהמ"ש לפני כשבועיים.

"הכל נולד ממוחו הקודח של האדון ששמו רונאל פישר", טען חי. "היום אני מבין שהכל היה הצגה. למה בוצ'ן נעצר? הוא בכלל לא בעל מניות בחברה, רק שכיר בה, אבל הוא מסתובב עם מרצדס ושעון יוקרתי, אז פישר חשב שהוא הבעלים של החברה... זו הייתה השיטה של פישר. לאתר קורבנות להפיל אותם ולהוציא אותם מהפללה".

בחקירה הנגדית שנערכה לחי מאוחר יותר, הציגו לו סנגוריו של פישר, עוה"ד עמית בר ואלי פרי, מספר מסמכים המעידים, לשיטתם, על כך שהאשמותיו כלפי פישר הן האשמות שווא. עו"ד בר שאל את חי: "אתה טוען שלולא המפגש של בוצ'ן עם פישר מעולם לא הייתם נחקרים?" על כך השיב חי: "אני אומר שמבחינתנו פישר הוא האשם העיקרי שדחף אותנו לתוך החקירות".

בשלב זה ביקש השופט משה סובל להתערב. "בוצ'ן היה עצור 7 או 8 ימים. כדי להאריך מעצר שופט בודק את החשדות, בוחן את מה שהמשטרה טוענת שיש לה נגד החשוד. זה לא סתם". בהמשך לכך שאל עו"ד בר את חי: "אתה טוען שפישר שלט לא רק על השוטרים אלא גם על השופטים?" וחי השיב: "חס וחלילה".

בהמשך, אמר חי "היום אני יודע להגיד שמי שניהל את החקירה בעניין 'מי אביבים' היה ערן מלכה. מלכה ופישר דאגו להכניס את השם שלי לחקירה". כתגובה לדבריו, הזכיר לו עו"ד בר כי פרשת עיריית חדרה כלל לא נחקרה ביחידה שבה שירת מלכה, והציג לו מסמך שעליו חתום חוקר אחר במשטרה, שקיבל לידיו ממלכה את הטיפול בפרשת "מי אביבים", שממנו עולה כי החקירה נמשכה גם לאחר העברת הטיפול בה ממלכה. "ערן מלכה כבר לא שם. הקצין הזה (שהחליף את מלכה; מ"ב) הולך ומחתים את השופט על צווי חיפוש", אמר הסנגור.

עו"ד בר הציג לחי תצהיר שהגיש בתביעה אזרחית שהגיש נגד פישר, שבו הצהיר כי הוא שילם שכר-טרחה של כמיליון שקל לעו"ד בני כץ, שהחליף את פישר בטיפול בעניינו, ושאל אותו: "על מה מיליון שקל? על מנת להוציא אתכם מתיקים לא קיימים? אתה טוען שמדובר במידעים מודיעיניים מפוברקים שמתמוססים אחרי כלום זמן. זה אמור להתפוגג מאליו". חי השיב: "מי אמר שאין עוד אנשים שקשורים? אני יודע אם פרקליטת המחוז, רות דוד, לא מושכת לי בחוטים? אתה יודע להגיד לי? אני יושב ומפחד מפרקליטת מחוז ת"א."

גם השופט סובל ביקש להבין את התנהלותו של חי בכל הנוגע לטענתו שכל העילה לחקירתו ולחקירתו של בוצ'ן היא רצונו של פישר לקבל מהם כספים בתמורה לסגירה "החקירה" נגדם. "מיליון שקל (שכ"ט ששילם חי לעו"ד כץ; מ"ב)  זה סכום שמשלמים על מאמץ. למה נדרש מאמץ מיוחד בשעה שאין כלום?" תהה השופט; חי השיב לו: "מבחינתי לקחתי את בני כץ וניהלנו המון שיחות כדי לדעת שאני יוצא מהסיפור של 'מי אביבים' ו(עיריית) 'חדרה'. יכולים לתפור אותי, אני כזה קטן".

עוד עלה מתצהירו של חי בהליך האזרחי נגד פישר, כי הוא חתם על הסכם עד מדינה בפרשת פישר כדי שייסגרו התיקים נגדו בפרשות "מי אביבים" ועיריית חדרה. על כך השיב חי בחקירתו כי מדובר בניסוח אינו נכון, וכי ככל שיהיה בכך צורך, הוא יתקן את תצהירו.

"תשלם ותעשה מה שצריך"

חי סיפר באריכות את גלגולה של הפרשה, שלב אחר שלב, כשניכר שעדותו מקשה עליו. "הייתי בחופשה בגרמניה עם אשתי. קיבלנו טלפון מאשתו של בוצ'ן ונכנסנו לשוק - היא אמרה שבוצ'ן נעצר בקשר לעניין כלשהו עם עיריית חדרה", פתח חי את עדותו. "הגענו למשרדים של עו"ד פישר שאשתי אמרה שהוא חבר של בוצ'ן. נכנסו למשרדים של פישר. שאלתי אותו מה קורה עם בוצ'ן והוא אמר לי שהמצב קטסטרופה, ושיש עוד פרשה שקשורה לעבודה של החברה שלנו בתל אביב עם (חברת) 'מי אביבים'. למחרת הייתי צפוי להיחקר בעניין חדרה, ופישר בירר ואמר לי שזו תהיה חקירה באזהרה".

חי מתאר כי באותה תקופה ליוותה אותו תחושה קשה במיוחד. "היינו בהיסטריה טוטאלית", סיפר. "אנחנו אנשים מהיישוב, עובדים רגיל, עושים מילואים רגיל - ופתאום נוחתים עלינו. חרב עלינו עולמנו", תיאר חי בקול חנוק.

לטענת חי, פישר סיפר לו כי בוצ'ן מסר למדובב מידע שעלול להזיק לו במיוחד. "הוא אמר לנו 'אני מקווה שלא תשבו כל אחד מכם 8-7 שנים בבית סוהר... ייקחו לך את הבית, את העסק, את הכול. אבל אם תשמע לי, הכל יהיה בסדר'".

לאור כל אלה ונוכח דאגתו לשלומו של גיסו, העיד חי כי הוא אמר לפישר "תשלם (למשטרה עבור סגירת החקירה; מ"ב) ותעשה מה שצריך כדי שלא יקרה לבוצ'ן משהו רע". חי מספר כי באותה תקופה הוא עשה כל מה שפישר ביקש ממנו, לאור הלחץ שהיה שרוי בו. "הייתי עושה כל מה שהוא אומר לי. היינו בכאוס מוחלט", העיד.

לדבריו של חי, הוא קיבל את הרושם כי פישר אדם מיודד עם הדרגים הכי בכירים במשטרה. "כל אותה תקופה פישר עבורי הוא אלוהים שמכיר את אנשי החוק. הוא אלוהים שמתקשר לחוקרים", העיד חי. "הבנתי שפישר הוא האדם הכי מקושר בעולם. באחת הפעמים רציתי לבוא אליו הביתה הוא אמר לי 'אל תבוא, יש כאן המון שוטרים ושופטים'... באחת הפעמים שזומנתי לפישר ישב אצלו ניצב ברונו שטיין...

"אני רואה ושומע על קצינים בכירים, פרקליטת המחוז (רות דוד, שלימים הואשמה גם היא בפרשה; מ"ב), כולם קשורים אליו. אתה נכנס למלכודת ולא יודע איך לצאת ממנה", סיפר חי. בהמשך התייחס חי גם למפכ"ל המשטרה ולשר לביטחון פנים, ששמם עלה, לטענתו, בשיחות בינו לבין פישר. "הבנתי שהאדם הזה מושך בחוטים של כל המשטרה. הייתי שבוי בתוך קונספציה ואני לא יודע מה לעשות", אמר.

לאורך עדותו הקפיד חי לחזור על כך שלדידו הטענות שכביכול הועלו נגדו במסגרת פרשת "מי אביבים" אינן הגיוניות. "אמרתי לפישר שאני לא עשיתי שם כלום, אבל פישר אמר לי שאין מה לעשות ויעצרו אותנו (את חי ואת בוצ'ן; מ"ב). הוא אמר לי שזה לא משנה שלא עשינו שום דבר. 'בינתיים ייקחו לכם את הבית ויעקלו לכם את החשבונות ואולי עוד 5-4 שנים תצאו זכאים' הוא אמר לי", סיפר בעדותו ששון חי.

בהמשך סיפר חי: "באחת הפעמים שהייתי אצל פישר במשרד ראיתי מסמך משטרתי לגבי 'מי אביבים'. היה כתוב עליו 'חסוי', הייתה עליו חותמת של המשטרה, והופיעו בו השמות של בוצ'ן ושלי עם מספרי תעודות הזהות".


"ירדתי למרתף ושמתי את הכסף"

בשלב זה, העיד חי, הוא נתן לפישר אור ירוק לפעול לסגירת התיקים בעניינו. חי העיד שהעביר לפישר סכום משמעותי ביותר לטובת סגירת החקירות נגדו - 350 אלף דולר עבור סגירת שני התיקים ("עיריית חדרה" ו"מי אביבים"), 40 אלף אירו עבור "שחרור" מסמכים שתפסה רשות המסים ועוד כ-500 אלף שקל כשכר-טרחה לפישר.

"אמרתי לפישר שאני לא מוכן להגיע ללהב 433 שוב. אמרתי לו שאני מוכן לשלם כל סכום, רק שיסגור את העניין של 'מי אביבים'. ערכנו פגישה בבית קפה ברמת אביב, ופישר אמר לי 'הצלחתי לסדר את העניין. אתם מחוץ לחקירה. תארגן 150 אלף דולר במזומן'. שילמתי לו את ה-150 אלף דולר. נסעתי אליו הביתה, ירדתי למרתף, שמתי שם את הכסף והמשכתי הלאה. חשבתי שנגמר הסיפור ומעכשיו הכל יהיה בסדר", סיפר חי.

בכל אותה העת, המשיכה העננה הנוגעת לפרשת חדרה לרחף מעל ראשו של חי. לטענתו, התקשרו אליו מהמשרד של פישר ואמרו לו שהוא מוזמן להיחקר פעם נוספת למחרת היום. "יום למחרת הייתי בדרך לחקירה ורונאל התקשר אליי ואמר לי 'ביטלתי את החקירה, סע הביתה'", העיד חי, בדברים שהיו כמעט זהים לדברים שסיפר בעדותו גם חסן.

בהמשך, העיד חי, פישר אמר לו שהוא יכול להוביל גם לסגירת החקירה בעניינו בעניין עיריית חדרה. "שילמתי לפישר 200 אלף דולר. שמתי לו תיק עם הכסף בחלון במשרד שלו בשעות הערב. פישר אמר לי שזה (הכסף; מ"ב) הולך מפה לשוטרים".

אולם הסיפור עדיין לא נגמר מבחינתו של חי. לאחר שפישר אמר לו, לטענתו, כי הוא אינו צפוי להיחקר בפרשת "מי אביבים", הגיעו חוקרי המשטרה לביתו בקשר לפרשה זו. "בחמש וחצי בבוקר דופקים לנו בבית ואומרים לנו שאנחנו עצורים בפרשת 'מי אביבים' - שוחד והלבנת הון. שוב נכנסנו לסרט שחור. התמוטטתי ולקחו אותי לבית-החולים כשאני אזוק", העיד ששון חי בהתרגשות.

"חזרתי לפישר ושאלתי אותו 'מה נסגר? אתם משלם לשוטרים או לא?' פישר השיב לי שיש מעגל אחד של שוטרים שהוא מכיר טוב, ועוד מעגל של שוטרים פחות בכירים שמידי פעם הם זורקים להם דברים קטנים", העיד חי.

גם ראש צוות התביעה, עו"ד דן להט, ביקש להתעכב על הנקודה הזאת. "אמרת ששילמת על סגירתן של שתי פרשיות. על פרשת 'חדרה' שילמת אחרי שהתחילה להיחקר, על פרשת 'מי אביבים' שילמת עוד לפני שנעצרת. יוצא שלמעשה שילמת על משהו שנחקרת עליו". חי השיב: "שאלתי את פישר על מה שילמתי, והוא אמר שהוא לא ידע, אבל היה מישהו מרשות המסים שמעורב בחקירה". זאת ועוד, בחקירה הנגדית חי אישר, כי המשיך להיות מיוצג בידי פישר חודשים ארוכים גם לאחר שלכאורה שילם לו מאות אלפי דולרים תמורת סגירת החקירות בעניינו, שעליהן המשיך כאמור להיחקר. 

***חזקת החפות: רונאל פישר לא הורשע בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לפישר האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיו. במהלך המשפט טוען פישר לחפותו, וכל עוד הוא לא הורשע, הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. 

הדרך להסכם עד המדינה

"חתמתי על הסכם מדינה כי לא יכולתי לישון בלילה. זה לא חיים ככה. לא יכולתי לתפקד"

צוות ההגנה במשפטו של עו"ד רונאל פישר, טען כי עו"ד בני כץ, שייצג את ששון חי, הוא זה שעומד מאחורי טענותיו כלפי עורך-הדין המוכר. כץ היה גם עורך-דינו של אלון חסן ושל שני עדי תביעה נוספים נגד פישר, אילן מכלוף ורמי דואני. "למה בחרת דווקא בעו"ד כץ?" נשאל חי על-ידי בא-כוחו של פישר, עו"ד בר, והשיב: "הוא נתנייתי, אז כשבאו לאסוף אותי למח"ש זרקתי לאשתי שתתקשר אליו, כי זה שם שהכרתי וקפץ לי לראש".

כשנה לאחר מעצרו של פישר, נלקח חי לחקירה במשרדי מח"ש. לטענתו, הוא לא סיפר לחוקרי מח"ש בחקירתו הראשונה על מזוודות הכסף שהעביר לכאורה לפישר, אך מאוחר יותר וכשמצפונו לא נותן לו מנוח, החליט להתוודות על הכספים שהעביר לפישר. "אמרתי לעו"ד במשרדו שנמאס לי. אני לא יודע מה קורה פה, אבל אני רוצה להגיד את כל האמת. סיפרתי לו שנתתי כסף לפישר כדי שיעביר אותו למשטרה. ואז קראו לי פעם נוספת למח"ש", העיד חי.

חי טען בחקירתו במשטרה כי לא ידע מראש שהוא עתיד לחתום על הסכם עד מדינה בתמורה למידע שימסור על פישר ועל מלכה, וכי הוא לא דיבר על כך עם עו"ד כץ. "לא הבטיחו לי כלום. אמרתי שאני רוצה להתנקות, ושיעזבו אותי בשקט".

בא-כוחו של פישר ניסה להקשות על חי ושאל: "בשביל מה אתה צריך את זה... אתה מספר שנתת שוחד לשוטר. (ו) בלי הסכם עד מדינה, אתה מעמיד את עצמך בהרשעה. אתה ממש יכול לגרום לעצמך לאבד את חירותך ואת העסק. אתה הולך לעוד כ"ץ, והוא אומר לך שלא צריך הסכם עד מדינה?"; חי השיב: "לא שמעתי את המילה עד מדינה לפני החקירה השנייה במח"ש", ובר תהה: "אז בני כץ לא אמר לך שאתה מסכן את הכל?", וחי ענה לו: "לא זוכר שאמר לי דבר כזה".

אלא שבהמשך עדותו שינה מעט ששון חי את גרסתו. השופט סובל שאל אותו: "במצב דברים רגיל עו"ד צריך להזהיר אותך מההשלכות של מעשיך - שאם תפנה למח"ש ותספר מה שאתה טוען אתה עלול להיות מואשם במתן שוחד ולקבל עונש חמור. הוא לא אמר לך 'יפה שאתה רוצה להתנקות, אבל תדע לך שיש סיכונים?'" הפעם השיב חי: "כן, הוא אמר לי שאני צפוי לכל העונשים בחוק והזכיר בית סוהר".

השופט סובל המשיך לתהות בנוגע למעשהו של חי, ושאל אותו: "והיה שווה לך להתנקות כשאתה יודע שצפוי לך מאסר? אחרי כל החוויה הקשה שסיפרת עליה? גם במחיר של שנות מאסר? גם במחיר של קריסת העסק?" חי השיב: "כן, די, אני לא יכול לישון בלילה. זה לא חיים ככה. לא יכולתי לתפקד".

בהמשך, נשאל חי אם אמר לעו"ד כץ כי הוא שילם שוחד למנכ"לית החברה הכלכלית של חדרה והאם הוא סיפר על כך לפישר, והשיב שאינו זוכר. על נקודה זו ביקש השופט סובל להתעכב. "איך מצד אחד אתה בטוח שלא עשית שום עבירה, ומצד שני אתה לא זוכר אם אולי אמרת לעורך הדין שלך שביצעת עבירה?", תהה השופט, וחי השיב: "לי יש ודאות שכל זה היה מזימה. זה לא סותר שאני לא זוכר מה שאמרתי לכץ".