שוק הקריפטו מדמם והביטקוין בשפל של 4,400 דולר - נפילה של 78% מהשיא שקבע בדצמבר 2017

(עדכון) הביטקוין צנח ביממה האחרונה ב-16% לשפל של 13 חודשים • שוויו הכללי של שוק המטבעות הדיגיטליים נפל לכ-145 מיליארד דולר • המטבע של את'ריום איבד בשבוע האחרון יותר מ-36% מערכו • הנפילות מסתמנות כתגובה למהלך של רשות ניירות ערך האמריקאית, שבסוף השבוע חייבה חברות לרשום את הנפקות המטבע הדיגיטלי (ICO) שלהן כהנפקות ני"ע ולהחזיר כסף למשקיעים

חוות כריית ביטקוין באיטליה/ צילום: רויטרס
חוות כריית ביטקוין באיטליה/ צילום: רויטרס

שוק המטבעות הדיגיטליים ממשיך לצנוח ולרשום רמות שפל של יותר משנה: מחיר הביטקוין (BTC ), המטבע המוביל בשוק, ירד ביממה האחרונה בכ-16%, והיום (יום ג') בסביבות השעה 11:00 בבוקר כבר נסחר ברמה של כ-4,390 דולר - מחירו הנמוך ביותר מאז תחילת אוקטובר 2017.

שוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום 2,080 מטבעות לפי נתוני אתר CoinMarketCap, ניצב כעת ברמה של כ-146 מיליארד דולר - שפל של 13 חודשים - כשהביטקוין מחזיק בכ-53.6% משווי השוק הכולל. הביטקוין, שאיבד כ-29% משוויו בשבוע האחרון, נחתך בכ-78% משער השיא של כ-20 אלף דולר שרשם בדצמבר 2017.

המטבע XRP  של ריפל חיזק מעט את מעמדו במקום השני בשווי השוק אחרי הביטקוין, לאחר שירד ביממה האחרונה בכ-5% - ירידה מתונה יחסית לשאר המטבעות המובילים בשוק. במקום השלישי בשוק הקריפטו, המטבע את'ר (ETH ) של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום איבד ביממה האחרונה כ-16% משוויו. שווי השוק של את'ר כעת כ-13.5 מיליארד דולר, לעומת שווי שוק של כ-18 מיליארד דולר ל-XRP ושווי שוק של כ-78 מיליארד דולר לביטקוין. האת'ר איבד בשבוע האחרון יותר מ-36% מערכו.

שוויו של המטבע ביטקוין קאש (BCH ), שבסוף השבוע האחרון פוצל לשני מטבעות מתחרים, נחתך ב-60% בשבוע האחרון. בעקבות הנפילה, איבד ביטקוין קאש את המקום הרביעי בשוק, שאותו תופס כעת המטבע של סטלר (XLM ), שצנח בכ-25% בשבוע האחרון. שווי השוק של סטלר כעת כ-3.8 מיליארד דולר, בהשוואה לשווי של 3.5 מיליארד דולר לביטקוין קאש.

הנפילה של ביטקוין קאש מוסברת בפיצול הבלוקצ'יין שלו (הליך המכונה "מזלג קשיח") שהושלם בסוף השבוע, ובעקבותיו יש כעת 2 סוגי מטבעות שמתחרים זה בזה: ביטקוין קאש SV וביטקוין קאש ABC. יש לציין כי ביטקוין קאש עצמו הוא מטבע שנוצר בעקבות ״מזלג קשיח״ בבלוקצ'יין של ביטקוין, שיצא לפועל באוגוסט 2017.

הנפילה הדרמטית בשוק הקריפטו מסתמנת כתגובה להתפתחות משמעותית ברגולציה על המטבעות הדיגיטליים, שנרשמה בסוף השבוע. ביום שישי האחרון חייבה רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) שתי חברות סטארט-אפ אמריקאיות לרשום את הנפקות המטבעות הדיגיטליים שלהן (הליך המוכר בשם ICO) כהנפקות של ניירות ערך. זוהי הפעם הראשונה שבה ה-SEC נקטה פעולה כזו נגד חברות בלי להגיש נגדן תביעה על הונאה.

בצווים שפרסמה ה-SEC ביום שישי בבוקר, הודיעה הרשות כי הגיעה להסדרים עם חברת CarrierEQ, המוכרת גם בשם Airfox, ועם חברת Paragon Coin, שבמסגרתם שתי חברות הסטארט-אפ ירשמו את אסימוני הקריפטו (טוקנים) שלהן כניירות ערך, ישלמו החזר כספי למשקיעים בהנפקות שלהן, ישלמו קנסות של 250 אלף דולר ויגישו דוחות תקופתיים לרשות לפחות למשך השנה הקרובה.