על רקע מאבק בכירים בדן: ערר על סגירת התיק נגד אחיו של אפרים ברכה

שני בכירים בחברת האוטובוסים, ערן צייטלר ואליעזר (אלי) חזקיהו, הגישו ערר על החלטת הפרקליטות לסגור תיק חקירה נגד מאיר ברכה, לשעבר בכיר בדן ואחיו של תנ"צ אפרים ברכה ז"ל • ברכה מצדו טוען כי רודפים אותו מאחר שחשף שימוש שלא כדין בכספי החברה

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי
אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

ערר מוצדק או רדיפה של חושף שחיתויות על רקע מאבק בין בכירים בחברת דן? ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה הגישו שני בכירים בחברת "דן", ערן צייטלר ואליעזר (אלי) חזקיהו, ערר לפרקליטות המדינה על החלטת פרקליטות מחוז ת"א, לסגור את תיק החקירה נגד מאיר ברכה, לשעבר בכיר ב"דן", ואחיו של תנ"צ אפרים ברכה ז"ל.

מאיר ברכה, שהתיק נגדו נסגר בעילה של חוסר ראיות, טוען כי חזקיהו וצייטלר רודפים אותו על רקע סכסוך נושן, ובשל העובדה שהוא חשף שחיתות ב"דן", ומקדם מהלכים להגברת השקיפות בחברה. לדברי ברכה, בין היתר, עושים אליהו וצייטלר שימוש בכך שהוא אחיו של אפרים ברכה ז"ל, כדי לרדוף אותו.

מאיר ברכה שהיה ראש חטיבת המשק ודירקטור ב"דן", נחקר באזהרה במשטרה בחשד לביצוע עבירות שונות, ובהן העדפה לא-תקינה של מקורבים במכרזים של דן, וחשד למעשים פליליים נוספים. בתום החקירה, ולאחר שהראיות נבחנו על-ידי פרקליטות מחוז ת"א (פלילי), הוחלט לסגור את תיק החקירה נגד ברכה בעילה של חוסר ראיות מספיקות.

אולם ערן צייטלר, דירקטור וראש חטיבת המשק הנוכחי בדן, ואליהו, המשמש כדירקטור וכראש חטיבת משאבי אנוש בדן, לא השלימו עם ההחלטה על סגירת התיק. באמצעות עו"ד דקל וייזר ממשרד עוה"ד שבלת, ועו"ד יוסי בנקל ממשרד עוה"ד ראב"ד,מגריזו, בנקל, הגישו צייטלר ואליהו לפרקליטות המדינה ערר על ההחלטה של פרקליטות מחוז תל-אביב, לסגור את תיק החקירה נגד ברכה.

בערר נאמר, כי בידי צייטלר חזקיהו עדויות וראיות לכאוריות לביצוע מעשים פליליים שנעשו לאורך שנים (ועד לשנת 2015) ע"י בכירים בחברה, ובשיתוף-פעולה וסיוע של גורמים חיצוניים. בערר נטען, כי "עניינו במעשים פליליים, שעניינם לכאורה, בקשירת קשר לביצוע פשיעה כלכלית חמורה בהיקפים של עשרות מיליונים של שקלים, אם לא למעלה מכך".

העוררים: סגירת התיק - שיא האבסורד

לפי הערר, העוררים הביאו את הדברים בקליפת אגוז לידיעת לשכת פרקליט המדינה בראשית שנת 2015, "ואף הבהירו את הרגישות העולה מהפרשה לאור היות אחד המעורבים הלכאוריים בה, מאיר ברכה, אחיו של אישיות בכירה במשטרת ישראל, ומטעם זה ביקש הנחיות להבאת התלונה בפני גורמי החקירה הרלוונטיים".

לפי הנטען בערר, "לאחר מספר חודשים שבהם נמנעה, בכל הכבוד, מלגעת ב'תפוח-האדמה הלוהט', ולאחר פניות חוזרות ונשנות של הח"מ, נקראו שניים ממרשינו למסור תלונתם בפני יחידת החקירה הממונה - מפלג חקירות הונאה במחוז תל-אביב".

לדברי עורכי-הדין, "באופן שאין לו כל הסבר מניח את הדעת, במהלך גביית עדות ממרשינו, ערן צייטלר, שאחז בידו ראיות מפתח להבהרת טענותיו, נציג היחידה החוקרת סירב לקבל מידי מרשנו את הראיות האמורות, ואף הפסיק את גביית העדות לאחר כשעתיים, בנימוק כי נקרא למשימה אחרת וכי ישוב להשלמת גביית העדות במועד אחר".

עוד נאמר בערר, בין היתר, כי "צייטלר מעולם לא נקרא להמשך מסירת עדותו, מעולם לא נדרש למסור ראיותיו, ומעולם לא נקרא לעימות למול הנילונים, ולמול צדדים שלישיים מעורבים לכאורה. "ניכר הדבר כי הגוף החוקר אף נמנע מביצוע פעולות חקירה בסיסיות ומתבקשות, ובתוך זאת נמנע כפי הנראה מלזמן לתשאול ולחקירה גורמים רלוונטיים בחברת דן ומחוצה לה, ונמנע מאיסוף ומתפיסת ראיות בקרב הגורמים האמורים".

עוד נאמר בערר, כי כשנודע לחזקיהו ולצייטלר על החלטת הפרקליטות לסגור את התיק נגד מאיר ברכה, אחזה בשניים תדהמה. "ההחלטה שהתקבלה, כפי הנראה, על סגירת התיק מחוסר ראיות מספיקות להגשת כתב אישום, שעה שהגוף החוקר נמנע מביצוע פעולות בסיסיות ומתבקשות לשם איסוף ראיות. פשיטא, המשטרה נמנעה מאיסוף ראיות וכפועל יוצא ממחדלה זה ביקשה לסגור את התיק מחוסר ראיות - בכל הכבוד, אם זהו אינו שיא האבסורד, הרי שאיננו יודעים אבסורד מהו".

לדברי העוררים, מהסיבות האמורות, מתבקשת פרקליטות המדינה להורות לגורמים האמונים על חקירת התיק במשטרה - על פתיחת התיק להמשך פעולות חקירה; להמשיך בחקירה אשר לטענתם, "כפי הנראה לא מוצתה, לשון המעטה".

ברכה: סתרתי הטענות ההזויות נגדי

למול הטענות הקשות הללו של צייטלר וחזקיהו, עומדת החלטת פרקליטות מחוז תל-אביב לסגור את התיק נגד ברכה, בתום החקירה ובחינת הראיות שנאספו על-ידי הפרקליטות. לשיטת ברכה, שעימו שוחחנו היום, ב', המניע של צייטלר וחזקיהו להגשת הערר נגד סגירת התיק, הוא חשבונות אישיים שהם מנהלים איתו.

לדברי ברכה, "מעולם לא עשיתי שום דבר בניגוד לדין. פעלתי תמיד לטובת החברה. צייטלר ואליהו העלו את הטענות נגדי, כי הם רצו לשמש כדירקטורים בחברה במקומי, ולקבל תפקידם שמילאתי".

ברכה מוסיף ואומר - "אני הגשתי תלונה נגד קאזיש מצליח, דירקטור בדן וראש חטיבת התנועה, על שימוש בניגוד לדין בכספי החברה. הם פעלו ביחד על-מנת להתנכל לי ולהדיח אותי מהתפקידים ב'דן', והם ממשיכים בזה עכשיו. עברתי התנכלות עקב חשיפת השחיתות, ואירוע מוחי. הם סימנו אותי, וממציאים עליי עלילות. מדובר ברדיפה אחריי, כי חשפתי שחיתות. ביקשתי צו הגנה ממבקר המדינה, אבל מבקר המדינה אמר שמאחר שהייתי דירקטור נבחר, הוא לא יכול להגן עליי".

לדברי ברכה, סיבה נוספת למה שהוא רואה כרדיפה שלו על-ידי מגישי הערר, צייטלר ואליהו, היא, "שאני אוסף בחודשים האחרונים חתימות בעלי מניות לשינוי התקנון של דן, כדי שההצבעה לבחירת דירקטורים בחברה תהיה אישית וחשאית, ולא כפי שנעשית היום, באמצעות ייפויי-כוח שהם אוספים מהעובדים שלהם. הם מבינים שהשינוי הזה יביא להדחה שלהם מהדירקטוריון, ולכן פועלים נגדי".

ברכה מציין עוד, כי הוא הציג בחקירתו אישורים לכל הפעולות שעשה בדן. "כל מה שעשיתי בחברה נעשה בצורה מקצועית, בסמכות, באישור ועדת הביקורת והדירקטוריון, ובתיאום עם משרד התחבורה. בחקירה הבאתי את כל האישורים שניתנו כדין".

ברכה אומר, שהוא סמוך ובטוח שהערר על סגירת התיק יידחה על-ידי פרקליטות המדינה. "הוכחתי את כל הטענות שלי, וסתרתי את כל הטענות ההזויות שהועלו ומועלות נגדי. הם משתמשים בכך שאני אחיו של אפרים ברכה ז"ל, כדי לרדוף אותי".

עו״ד איל כהן ממשרד כהן סטרשנוב לונדון, המייצג את מאיר ברכה מסר בתגובה: "הגשת הערר מהווה מעשה נואל מצד מבקשי רעתו של ברכה, בארגון בו הוא חבר עשרות שנים ואשר למענו נתן את כל כולו. הוא מצטרף למסע הרדיפה המתמשך נגדו מצד בכירים בארגון לאחר שחשף את מעשי השחיתויות שבוצעו על-ידם. מסע זה לא יצלח".

מותו הטרגי של הקצין הבכיר אפרים ברכה 

מאיר ברכה הוא אחיו של תת-ניצב אפרים (אפי) ברכה ז"ל, ששלח יד בנפשו ביולי 2015. ברכה ז"ל, בן 55 במותו, הותיר אחריו אלמנה, אישה, ארבעה ילדים ושבעה אחים ואחיות. לאורך כל שנותיו במשטרה שירת ברכה בשורת תפקידי חקירות ומודיעין בימ"ר תל-אביב, בלהב-433, ובאגף החקירות והמודיעין. בתפקידו האחרון פיקד על היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב-433.

לפני כשש שנים חשף ברכה, שומר המצוות, כי הרב יאשיהו פינטו הציע לו שוחד של מאות-אלפי שקלים תמורת מידע מחקירה שהתנהלה נגד הרב. בעקבות המידע שהביא ברכה, הוגש נגד פינטו כתב אישום, ופינטו הורשע במסגרת הסדר-טיעון בעבירות השוחד ובעבירות נוספות.

להתאבדותו של ברכה קדמו פרסומים בתקשורת, שלפיהם עומדת כביכול להיפתח נגד ברכה חקירה פלילית בכמה פרשות. אחרי מותו הטרגי של ברכה, פרסם משרד המשפטים הודעה שניקתה את ברכה מכל רבב. בהודעה נכתב, כי לא התקבלה החלטה לפתוח בחקירה נגד ברכה, זאת בניגוד לפרסומים שהיו בתקשורת בנושא; וכי "מדובר בשקר ובפרסומים כוזבים".

עוד מסר משרד המשפטים, כי "תנ"צ ברכה היה קצין משטרה הגון וברוך כישרונות, אמיץ ומסור בכל מאודו לשלטון החוק. במשך למעלה מ-30 שנה הוא שירת בשורות המשטרה במגוון תפקידים, והיה ממובילי המאבק בשחיתות השלטונית ובפשיעה בכללותה. היועץ-המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה עבדו עימו יד ביד שנים ארוכות, בתיקים רגישים וקשים מאין כמותם, בשיתוף-פעולה הדוק שהניב פירות רבים".

עו"ד איל כהן ממשרד כהן סטרשנוב לונדון המייצג את מר מאיר ברכה מסר בתגובה: "הגשת הערר מהווה מעשה נואל מצד מבקשי רעתו של מר ברכה בארגון בו הוא חבר עשרות שנים ואשר למענו נתן את כל כולו, והוא מצטרף למסע הרדיפה המתמשך נגדו מצד בכירים בארגון לאחר שחשף את מעשי השחיתויות שבוצעו על-ידם. מסע זה לא ייצלח.

"גם העיתוי של הגשת הערר אינו מותיר מקום לספק באשר למניעים שעומדים מאחוריו, כשהוגש סמוך למהפך שעומד מר ברכה לחולל בארגון ע"י כך ששיטת הבחירה באסיפה הכללית תהיה אישית וחשאית, דבר אשר מותיר את המתלוננים ללא סיכוי מעשי להיבחר למשרה כלשהי בארגון.

"העובדה שהפרקליטות החליטה לגנוז את התיק מדברת בעד עצמה ואף מעבר לכך ואין כל ספק בליבו של מר ברכה כי גם הערר יידחה".