קיבלו השראה ממראה שחורה? תושבי בייג'ין ידורגו לאזרחים "טובים" ו"רעים"

בייג'ין צפויה לאמץ תכנית נרחבת שמתגמלת או מענישה כל אחד מ-22 מיליון תושבי העיר על סמך "ניקוד חברתי" עד שנת 2021 • עיר הבירה תרכז דאטה ממספר רשויות כדי לקבל תמונה מפורטת על כל תושב, וקוראת לגופי תיירות, רגולטורים עסקיים ורשויות תחבורה לעבוד יחד למטרה זו

בייג'ין / צילום: Shutterstock
בייג'ין / צילום: Shutterstock

בייג'ין צפויה לאמץ תכנית נרחבת שמתגמלת או מענישה כל אחד מ-22 מיליון תושבי העיר על סמך "ניקוד חברתי" עד שנת 2021. לפי התכנית, שפורסמה השבוע באתר הממשל המוניציפלי של בייג'ין ודווחה בסוכנות הידיעות הממשלתית הסינית Xinhua, עיר הבירה תרכז דאטה ממספר רשויות כדי לקבל תמונה מפורטת על כל תושב, וקוראת לגופי תיירות, רגולטורים עסקיים ורשויות תחבורה לעבוד יחד למטרה זו. בעלי הקרדיט החברתי הגבוה יותר יקבלו הטבות ואילו מי שמפר את החוקים יחווה קשיים. לפי התכנית, מי שהניקוד שלו יהיה נמוך במיוחד "לא יוכל לזוז אפילו צעד אחד".

התוכנית של סין היא בסופו של דבר לשפוט על סמך ניקוד חברתי כל אחד מ-1.3 מיליארד אזרחיה. היא מתנסה כבר זמן מה עם מערכות שמדרגות את האזרחים, כאשר התנהגות טובה מזכה במתן שירותים יעילים, ופעולות רעות מזכות בהגבלות ועונשים. לפי נתוני הסוכנות הסינית לפיתוח לאומי, סין חסמה נכון למאי מעל 11 מיליון ניסיונות להזמין טיסה ו-4 מיליון ניסיונות להזמין נסיעות ברכבת מהירה, לאנשים עם ניקוד נמוך. יותר מתריסר ערים נוספות בסין מתקדמות עם תוכניות דומות לשל בייג'ין, והנגזו השיקה מערכת דומה השנה, שמתגמלת התנהגויות כמו התנדבות ותרומות דם, ומענישה את מי שמפר חוקי תנועה.

הניטור בסין הפך להיות קל יותר בזכות העובדה שתשלומים, בקשת הלוואות, והזמנת נסיעות נעשים יותר ויותר באמצעות פלטפורמות אונליין במדינה. חשבונות המשתמשים בפלטפורמות מקושרים למספרי טלפון שמקושרים למספר תעודת הזהות הממשלתית. כמו כן, חוקים שדורשים מחברות אינטרנט להסיר את האנונימיות נאכפים יותר ויותר, ומערכות זיהוי פנים הופכות לפופולריות בקרב גופים ממשלתיים, מה שעשוי לאפשר זיהוי של אנשים שמפרים חוקים לקל יותר.