קוולקום שכרה חברת יח"צ לניהול קמפיין השמצה נגד אפל

חברת יחסי הציבור דפיינרס שקישרה בין מבקרי פייסבוק לג'ורג' סורוס, ניהלה גם קמפיין השמצה נגד אפל עבור קוולקום, כך חושף הניו יורק טיימס • קוולקום נמצאת במהלכו של קרב משפטי עם אפל סביב נושא תשלום תמלוגים הנוגעים לשימוש של אפל בשבבים של קוולקום באייפונים

סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס
סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס

חברת יחסי הציבור דפיינרס שקישרה בין מבקרי פייסבוק לג'ורג' סורוס, ניהלה גם קמפיין השמצה נגד אפל עבור קוולקום, כך חושף הניו יורק טיימס. הניסיון לפגוע באפל נבע מכך שהיא נמצאת בקרב משפטי עם קוולקום סביב נושא תשלום תמלוגים הנוגעים לשימוש של אפל בשבבים של קוולקום באייפונים. לפי הדיווח, דפיינרס הייתה זו שעודדה שיח תקשורתי סביב הרעיון שמנכ"ל אפל, טים קוק, הוא מועמד אפשרי לבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, ככל הנראה מתוך ניסיון לפגוע ביחסים החמים שקוק פיתח עם ממשל טראמפ. חוקר אבטחת סייבר מחברת ThreatConnect אף מצא כי באתר שמריץ קמפיין כדי לגייס את קוק כמתמודד לנשיאות ב-2020 היו עקבות דיגיטליים שקשרו אותו לעובדי דפיינרס.

החברה גם הפיצה לכתבים מחקרים נגד אפל מבלי להסגיר מי שילם עבורם, כמו מסמך של 13 עמודים תחת הכותרת "אפל מתכופפת בפני רגולטורים סיניים", שפירט איך הפעילות של אפל בסין עומדת בניגוד לעמדותיה הציבוריות הנוגעות לפרטיות, ושתלה סיפורים שליליים על אפל באתרי חדשות שמרניים.

כדי לתקוף את אפל, דפיינרס גם השתמשה באתר NTK Network שהוזכר גם בתחקיר על יחסי פייסבוק עם דפיינרס, כאתר בו החברה משתמשת כדי להפיץ סיפורים שליליים על היריבות של לקוחותיה. לפי הניו יורק טיימס, השנה פורסמו באתר לפחות 57 כתבות שמבקרות את אפל ואת קוק, כשבחלק מהמקרים הביקורת נגעה לנושאים שבמרכז הסכסוך בין אפל וקוולקום. בכתבה אחת למשל, נטען כי אייפון 8 איטי יחסים למתחרים מכיוון שאין בו שבב של קוולקום. בסיפור אחר המסקנה הייתה אף תקיפה יותר וגרסה כי הברירות של אפל הן ליישר את ההדורים עם קוולקום, או להציע ללקוחות מוצר איטי ונחות. בקוולקום לא הגיבו לדיווח.

לפי הדיווח, החברה עבדה גם עבור סטארט-אפים כמו ליפט, ליים וג'ול. חברת שיתוף הקורקינטים ליים שכרה את שירותיה באוגוסט מכיוון שהייתה מעוניינת בחברה חיצונית שתנקוט בגישה אגרסיבית יותר נגד היריבות. חברת שיתוף הנסיעות ליפט השתמשה בחברה כדי שתסייע לה באתגרים הרגולטורים ברחבי ארה"ב, ובין היתר היא סייעה לה לבחור אילו נהגים להציע לראיונות בתקשורת. ג'ול, שהואשמה בשיווק סיגריות אלקטרוניות לילדים, עובדת עם דפיינרס כדי לשפר את התדמית הציבורית שלה ואת התקשורת של החברה עם כתבים. ליפט וליים כבר אינן עובדות עם דפיינרס.

מאט רואדס, מנכ"ל דפיינרס, הצהיר בתגובה לתחקיר כי עבודת החברה "לא שונה כלל ממה שחברות יחסי ציבור עושות כל יום עבור לקוחותיהן, במגוון תעשיות ונושאים ברחבי המדינה. אנחנו גאים בעבודה שאנחנו עושים עבור לקוחותינו".

ג'ונתן הירשון, שעסק ביחסי ציבור של חברות טכנולוגיה במשך שלושה עשורים, בין היתר עבור אפל וסוני, אמר לניו יורק טיימס בהקשר לטקטיקות שדפיינרס הביאה לעמק הסיליקון כי "יחסי ציבור מלוכלכים מהסוג הזה תמיד היו קיימים שם, אבל הם בהחלט במגמת עלייה. עדיין יש שם אידיאליזם, אבל החברות הגדולות הפכו להרבה יותר סמכותיות בגישתן לתקשורת". בדיווח מצויין גם כי למרות שדפיינרס הוקמה לפני שנה, גם בשנים קודמות סכסוכים בין חברות טכנולוגיה הביאו לכך שחברות הדליפו לכתבים סיפורים שליליים על היריבות, או דרשו מרגולטורים לבדוק את המתחרות. צויין כי בין 2012-2014 מיקרוסופט פרסמה מודעות שטענו שגוגל קוראת את האימיילים של המשתמשים, וכי לאחרונה סיפורים שליליים על גוגל הודלפו לתקשורת ע"י קבוצת Campaign for Accountability אותה מימנה אורקל מאחורי הקלעים, בשל קרב משפטי שניהלה שנים מול גוגל, הנוגע לשפת ג'אווה שבבעלות אורקל.