כועסים על Airbnb? לממשלה נוח שיו"ש רק חצי שלנו

גם לממשלת ישראל יש דין אחד למה שקורה בתוך הקו הירוק, ודין אחר למה שקורה מחוץ לו • חוקי התכנון, הגנת הסביבה והבטיחות אינם חלים ביו"ש – וזה נוח להרבה אזרחים וחברות, וגם לממשלה עצמה • דעה

Airbnb / צילום: שאטרסטוק
Airbnb / צילום: שאטרסטוק

בשבוע שעבר רעשה המערכת הפוליטית לאחר ש-Airbnb, הפלטפורמה האינטרנטית להשכרת דירות לטווח קצר, הודיעה כי תסרב לפרסם באתר שלה דירות שנמצאות ביהודה ושומרון, מעבר לקו הירוק, "כיוון שהן במרכזו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

ההודעה של Airbnb עלתה מיד לכותרות וגררה תגובות נזעמות בישראל. שר התיירות יריב לוין התרגז, והצהיר כי "מדובר בהחלטה מבישה ואומללה ובכניעה מחפירה של החברה", וכי יפעל "להגבלת פעילותה של החברה בכל הארץ. ראש מועצת בית אל לא היסס להכריז ש"שוב עושים סלקציה בין יהודים".

אלא שגם לממשלת ישראל יש דין אחד למה שקורה בתוך הקו הירוק, ודין אחר למה שקורה מחוץ לו. החוק הישראלי, נזכיר, אינו חל בשטחים. השר לוין עצמו היה שותף ביחד עם שרת המשפטים איילת שקד ליוזמת חקיקה שתחיל את החוקים גם ביו"ש בלא צורך בצו אלוף לכל חוק בנפרד, אולם היוזמה לא התקדמה. זה אומר שגם חוקי התכנון, הגנת הסביבה והבטיחות אינם חלים ביו"ש - נוח להרבה אזרחים וחברות, וגם לממשלה עצמה.

"ביו"ש הנורמה היא שונה", אמר ל"גלובס" בעבר בכיר במשרד להגנת הסביבה. "הדוגמה הכי טובה היא אזור תעשייה במטה בנימין, שכל המפעלים בו נבנו על קרקע שלא מיועדת לתעשייה. אין שם תב"ע לתעשייה, אז כל המפעלים שם זה בנייה בלתי חוקית. ביו"ש אנחנו בכלל לא חברים בוועדות התכנון".

והנה דוגמה טרייה ומקוממת, שממחישה היטב את הצביעות בתגובת הממשלה ל-Airbnb. בדיוק שבוע לפני הכרזתה של Airbnb אירעה תאונה באתר בנייה באדוריים שבשטחים: רחמים יעקב זרביב, עובד בניין בן 30, נפל מגובה שתי קומות ונפצע קשה מאוד. הוא עדיין מאושפז בטיפול נמרץ בבית חולים סורוקה, מונשם ומורדם, סובל מפגיעת ראש. אילו התאונה הזו הייתה מתרחשת בתוך הקו הירוק, מינהל הבטיחות במשרד העבודה, שהוא הגורם המקצועי, היה חוקר את הגורמים לתאונה, וסוגר את האתר ל-48 שעות לכל הפחות, כפי שקובעות התקנות. גם בתוך הקו הירוק חקירות רבות אינן מגיעות למיצוי, אבל בתאונות שמתרחשות בשטחים, החקירה באחריות המשטרה והמינהל האזרחי בלבד, והאתר אפילו לא נסגר. כך קרה גם באפריל האחרון, כשפועל בניין, עומר אדעיס, צנח מגובה 10 מטרים באזור התעשייה מעלה אדומים, ונהרג. אפשר בהחלט שיש תאונות שחומקות כך מתחת לרדאר ואינן נחקרות על ידי המשטרה כלל.

"המצב בשטחים הוא כמו המערב הפרוע", אמר בעניין ראובן בן שמעון, מנהל הפורום למניעת תאונות עבודה. בן שמעון וארגון קו לעובד כבר הודיעו כי יפנו השבוע ליועץ המשפטי לממשלה בעניין החלת חוקי הבטיחות גם בשטחים.

יש לקוות שהממשלה תעשה בעצמה מה שהיא מטיפה לחברות הבינלאומיות לעשות, ולא תדבר בשני קולות.