סיעת כולנו מעניקה חופש הצבעה לכל חברי הכנסת בנוגע לחוק נאמנות בתרבות

מכשול לחוק נאמנות בתרבות של מירי רגב: סיעת כולנו החליטה שחברי הכנסת יוכלו להצביע לפי מצפונם • בתוך הסיעה נשמעה ביקורת נרחבת על החוק, המטרה שלו ואופי השיח שהוא מייצר במדינה

משה כחלון/ צילום:איל יצהר
משה כחלון/ צילום:איל יצהר

חוק נאמנות בתרבות האמור לעלות מחר (ב') להצבעה החל משעות הערב, נתקל היום במכשול גדול במיוחד. סיעת כולנו החליטה שחברי הכנסת יוכלו להצביע לפי צו מצפונם. בתוך הסיעה נשמעה ביקורת נרחבת על החוק, המטרה שלו ואופי השיח שהוא מייצר במדינה.

יצוין שחברת הכנסת מרב בן ארי עבדה בוועדת החינוך בשבועות האחרונים כדי לשלב הקלות מסוימות בתוך החוק. כך למשל היא דחפה לחובת התייעצות של שרת התרבות והספורט לפני שלילת תקציבים וכן להוספת סעיף שיחייב את הגורמים המחליטים לצפות ביצירות (הצגות, סרטים או מופעים) אשר מן המוסד שבו הם מועלים עומד להישלל התקציב.

אך האלמנטים הללו לא מרגיעים את החשש שמדובר בחוק צנזוריאלי כבד, אשר יפגע בישראל ובתדמיתה כמדינה דמוקרטית ונאורה. בנוסף, ככל שיהיו יותר בעלי תפקידים שיצטרכו לצפות ביצירות האמנות, הרי שבידי שרת התרבות או שיעמוד בהמשך בראש המשרד, יהיו יותר ג'ובים לחלק.

החוק נתקל בקשיים נוספים: ח"כ בני בגין אמר היום בראיון לגלי צה"ל (רזי ברקאי) שהוא יצביע נגד החוק וגם אם ישראל ביתנו תגויס לתמוך בחוק הזה (בתמורה להעברת חוק עונש מוות למחבלים) הוא ימשיך בהתנגדותו לשני החוקים.

גם חברת הכנסת רחל עזריה אמרה היום לברקאי, כי היא מנסה לשכנע את הליכוד ואת יו"ר הקואליציה שלא להעלות את החוק הזה מחר, כיוון שאין לו רוב.

חוק הנאמנות בתרבות, הוא גלגול מתקדם של חוק הנכבה המקנה סמכויות למשרד האוצר לשלול תקציבים. החוק שנתן בידי האוצר (כלומר השר משה כחלון וצוות במשרדו) את הסמכות, הועבר לפני שלוש שנים אך רוב עצום של הבקשות שהונחו בפני הצוות במשרד האוצר נדחו. רגב ניסתה לשכנע את כחלון במשך מספר שנים לאפשר את העברת הסמכות אליה ורק לפני כחודשיים כחלון הודיע שהוא מסכים למהלך ותמך בו בקריאה הראשונה.

כעת הוחלט ב'כולנו' שכל חברי הכנסת יהיו חופשיים להצביע לפי מצפונם. "מברכים את סיעת כולנו על החלטתה להעניק חופש הצבעה לחבריה בחוק נאמנות בתרבות. החלטה זו מוכיחה את מה שטענו לאורך המאבק שהובלנו נגד החוק הגרוע והמיותר הזה: זהו חוק ששרת התרבות מנסה לכפות על הקואליציה, וחברי כנסת בעלי מצפון מהקואליציה והאופוזיציה כאחד יתנגדו לו".

שרת התרבות מירי רגב הגיבה בשעת לילה מאוחרת והודיעה שתכנס בשעה 13:00 מסיבת עיתונאים בכנסת בנוגע להמשך העבודה על חוק הנאמנות בתרבות.