דב מורן | פודקאסט

דב מורן: "אני שואף להיות אחד המשקיעים הטובים בעולם"

אחרי שדב מורן הקים את אם-סיסטמס ומכר אותה לסנדיסק, הקים את מודו ונכשל לאחר שגייסה אליה עשרות מיליוני דולרים – הוא עבר בשנים האחרונות רשמית לצד של המשקיע • מה למד מורן מכמעט שלושה עשורים של יזמות, והאם זה עוזר לו להיות משקיע טוב יותר? האזינו לפרק השבועי של עוד פודקאסט לסטארטאפים

דב מורן / צילום: אלון רון
דב מורן / צילום: אלון רון

דב מורן הוא יזם, ממציא פורץ דרך, ובשנים האחרונות גם משקיע הון סיכון וסופר. לעיקר הפרסום זכה כשהמציא את הדיסק און קי (USB Flash Drive) ומכר כיזם ומנכ"ל את חברת אם-סיסטמס (M-Systems) לסנדיסק ב-1.55 מיליארד דולר.

לאחר מכן, נפנה מורן להקים את מודו (Modu), שפתיחה טלפון סלולרי קטן ומודולרי, וקרסה לאחר שגייס אליה עשרות מיליוני דולרים. מורן סומן כיזם מצליח, מחלוצי תעשיית החדשנות הישראלית, שלא הצליח לשחזר את הצלחתו.

מאז, כתב מורן ספר ("מאה דלתות"), החל להתפרנס כמרצה, מונה ליו"ר טאואר סמיקונדקטור (מפתחת ויצרנית של מוליכים למחצה ומעגלים משולבים לתעשיית האלקטרוניקה, אשר חולצה מקשיים כלכליים, בין היתר בהנהגתו של מורן), ובאחרונה גם הקים קרן הון-סיכון כדי להשקיע ביזמים בעצמו: Grove Ventures, קרן בהיקף של 110 מיליון דולר, אשר משקיעה בחברות טכנולוגיה צעירות.

בפרק ה-8 של עוד פודקאסט לסטארטאפים (עונה 4), שוחחנו עם מורן על דרכו היזמית, איך הכל התחיל, ומהם הלקחים שלמד מיותר משני עשורים של פעילות כיזם, אשר משרתים אותו כיום כמשקיע בסטארט-אפים. "כל חיי ידעתי שאני רוצה להיות יזם, גדלתי ככה. גם סבי ואבי היו יזמים", מספר מורן. "אינטיליגנציה חשובה מאד ליזם טוב, אך אינטליגנציה רגשית חשובה עוד יותר - צריך להתמודד, בסופו של דבר, עם אנשים".

את אם-סיסטמס הקים, לדבריו, לגמרי במקרה. "עבדנו על איזושהי מקלדת עם אלמנטים חינוכיים, בצורה של חתול, אשר יועדה לילדים", הוא נזכר. "במקביל, עשינו פרויקטוים בתחום של זכרונות הפלאש, ושקלנו לייצר מוצר בתחום. פנה אלינו ושאלו כמה כסף נרצה לגייס לרעיון הזה, אז 'זרקתי' מספר - 300 אלף דולר - מתוך צפייה שיסרבו לנו. באותו היום הודיעו לנו שישקיעו את הכסף וכך זה התחיל. האם קלטנו שזה הולך להיות משהו גדול? חרטא, לא היה לנו שום מושג".

ב-2001 הסתכמו מכירות החברה ב-45 מיליון דולר, וב-2006 הן נסקו לכמיליארד דולר ומעלה. "לא רציתי למכור, אבל הייתי בתקופה קשה מבחינה אישית - החלטתי שעדיף לי למכור, ולהמשיך הלאה", מגלה מורן. "נשארתי בסנדיסק חצי שנה כדי להעביר חפיפה כמו שצריך, ואחרי שישה חודשים בדיוק יצאתי מהמשרד, ולקחתי משרד בבניין ממול כדי להקים את מודו".

את מודו החל מורן, היזם שמכר את אם-סיסטמס במעל למיליארד וחצי דולר, בקול תרועה רמה. מהר מאד החלו הקשיים. המשבר הכלכלי העולמי של 2008 פרץ והחברה לא הצליחה לגייס כסף. "זו הייתה אחת התקופות הנוראיות בחיי", הוא מזכר. "עבדתי בלי הפסקה, ישנתי שעתיים בלילה, כל הפוקוס שלי היה על מודו. בסופו של דבר קיבלנו הצעה לגייס כסף מוסדי בסכום נמוך ממה שרצינו - העדפתי לסגור, מאשר לקחת את הכסף ולסכן את גברת כהן מחדרה". בסופו של דבר, הפטנטים של מודו נמכרו לגוגל ב-17 מיליון שקל.

"לא נולדתי יזם טוב. כדי להיות טוב במשהו, צריך הרבה אימון ותרגול", מספר מורן. "במודו הטעות הייתה שדילגנו על כל תקופת התרגול, קפצו לתעשייה חדשה, וגייסו כסף - וכל זה קרה מאד מהר. אחרי המכירה של אם-סיסטמס גייסתי למודו 20 מיליון דולר על מצגת של 11 שקפים, 5 מהם היו תמונות בלי מילים".

בשנים האחרונות, אחרי שכתב ספר, הרצה סביב העולם, והיה מעורב באסטרטגיה של חברת השבבים טאואר - החליט מורן לעבור לצד של המשקיעים. הוא הקים את קרן Grove Ventures בהיקף של 110 מיליון דולר, המיועדים להשקעות בחברות טכנולוגיה. "הניסיון כיזם מאפשר לי לסייע ליזמים. האם אני מתערב יותר מדי? אני לא מתערב ליזם שלא רוצה את העזרה שלי. בהתחייבות".

כעת, מורן שואף להתמקצע כמשקיע הון-סיכון: "לבטח לא הייתי המשקיע הכי טוב בעולם לפני 5 שנים, כשהתחלתי להשקיע עוד כאנג'ל בחברות, אבל זה הכיוון - אני רוצה להיות בין המשקיעים הטובים בעולם", הוא מספר. "בכל מקרה, קשה היום לראות את הפורטפוליו שלנו בקרן ולא לחשוב שאנחנו קרן מצוינת. זה מה שאני רוצה לעשות ב-10 השנים הקרובות".

האזינו לפרק ה-8 של עוד פודקאסט לסטארטאפים עם דב מורן (עונה 4).

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.