לקראת פסגת 20G: סין מתאמצת להוכיח שהיא פתוחה לחברות זרות

סין הבטיחה מזמן להרחיב את הגישה של חברות זרות לשוק שלה, במקרים רבים אחרי עשרות שנים של דיונים, אך ההודעות של בייג'ין בשנה האחרונה על פתיחה נוספת של שוקי השירותים הפיננסיים והרכב התקבלה בלי התלהבות ע"י ארה"ב

נשיא סין, שי ג‘ינגפינג./ צילום :רויטרס David Gray
נשיא סין, שי ג‘ינגפינג./ צילום :רויטרס David Gray

במהלך העדכני ביותר שלה שנועד להוכיח שהיא פתוחה בפני חברות זרות לפני הפסגה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיגים מערביים נוספים, סין סוללת את הדרך בפני חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ.

ביום שישי השבוע ייפתח כנס 20 הכלכלות הגדולות בעולם, 20G, בבואנוס איירס, ומלחמת הסחר עם ארה"ב שנמשכת כבר כמה חודשים, יחד עם העלייה בביקורת האירופית על פרקטיקות הסחר הסיניות, מפעילים לחץ על בייג'ין ועל הנשיא שי ג'ינפינג.

בשבועות האחרונים התירו הרשויות בסין לאמריקן אקספרס לפתוח במדינה שירות סליקת כרטיסי אשראי, וקידמו בברכה את המיזוג בין יונייטד טכנולוג'יס ליצרנית חלקי המטוסים רוקוול קולינס בעסקה של 23 מיליארד דולר. הרגולטור הסיני על הבנקאות והביטוח מסר השבוע (א') שהוא קיבל את בקשת חברת הביטוח אליאנץ להקים את "חברת החזקות הביטוח בבעלות זרה הראשונה בסין".

חברת החזקות ביטוח מאפשרת גישה רחבה יותר לשוק הביטוח סיני, בהשוואה לחברת ביטוחי חיים או רכוש ותאונות. קבוצת AIA מהונג-קונג, שפוצלה מ-AIG, היא החברה הזרה היחידה שפועלת בלי שותפה מקומית בשוק ביטוחי החיים בסין, והיא מוגבלת לפעילות בכמה ערים בלבד.

סין הבטיחה מזמן להרחיב את הגישה של חברות זרות לשוק שלה, במקרים רבים אחרי עשרות שנים של דיונים, אך ההודעות של בייג'ין בשנה האחרונה על פתיחה נוספת של שוקי השירותים הפיננסיים והרכב התקבלה בלי התלהבות על ידי ארה"ב.

"סין מנסה להראות לעולם שהיא נפתחת. האם העולם יאמין לה אחרי הצעדים הללו? זו שאלה אחרת", אמר ג'ונאס שורט, מנהל המשרד בבייג'ין של חברת ניירות הערך Everbright Sun Hung Kai.

בבואנוס איירס ייוועדו בסוף השבוע הנשיאים טראמפ ושי, שינסו כנראה לחפש דרכים להקל את מתיחויות הסחר שפוגעות במסחר העולמי ומאיימות על הצמיחה הכלכלית העולמית.

בתגובה לביקורת של הנשיא טראמפ על עודף הסחר הסיני ועל המדיניות שלה, בייחוד בתחום הטכנולוגי (ריגול תעשייתי), הנשיא שי מציג את סין כמגינה על הסדר המסחרי העולמי, ומדגיש את המחויבות שלו לליברליזציה של השווקים בסין.

במתן האישור לחברה גרמנית להיות חברת החזקות הביטוח הזרה הראשונה במדינה, סין מנסה אולי לשפר את האמינות שלה בעיני האירופים כמשקל נגד לארה"ב, אומרים כמה משקיפים.

שלשום (ב') הודיעה קבוצת הביטוח הצרפתית AXA שהיא תקנה שליטה מלאה בחברת הבת שלה בסין לביטוחי רכוש ותאונות, AXA טיאנפינג פרופרטי אנד קז'ואלטי. כוונתה של AXA להגדיל את חלקה במיזם המשותף הסיני שלה מעבר ל-50% הנוכחיים אומנם טעונה עדיין אישור רגולטורי, אבל ההתרחבות הזו משמעותית מפני שעסקי ביטוחי הרכוש והתאונות שלה פועלים ב-20 מחוזות בסין.

ההיתר שניתן לאליאנץ הוא אמנם צעד קדימה, אך הוא איננו מתן גישה מלאה לשוק ביטוחי החיים שהחברות הזרות רוצות, אומרים כמה אנליסטים ומנהלים. יהיה צורך באישור נפרד להגדלת ההחזקה במיזם ביטוחי חיים.

ההיתר שניתן כעת מאותת רק על נכונות ביייג'ין להתיר לחברה זרה לרכז את עסקיה בסין, אמר ג'ייקוב פרקר, סגן נשיא מועצת העסקים ארה"ב-סין. "ממשלת סין רוצה להצביע על התקדמות מדידה בפתיחת השוק שלה. הטיעון הזה היה משכנע הרבה יותר אילו היא התירה לחברה זרה בעלות רוב במגזר ביטוחי החיים", הוא הסביר.