בנק דקסיה זימן אסיפה כללית לאישור המכירה לדיסקונט; בנק ירושלים: נתבע אישית כל אחד מהדירקטורים

לטענת בנק ירושלים, הצעת המיזוג שהגיש לא נשקלה כראוי ובתום-לב • ל"גלובס" נודע כי בבנק ירושלים שוקלים צו מניעה לאסיפה הכללית במקביל לתביעה אישית נגד כל אחד מהדירקטורים, בטענה כי לא ניהלו עם אנשי ירושלים מו"מ בתום-לב וכך הותירו לבעלי המניות להחליט רק על הצעה אחת – זו של דיסקונט

הקרב בין בנק ירושלים לבנק דקסיה מתחמם: בנק דקסיה הודיע בחצות על זימון אסיפה כללית של בעלי המניות ליום 3.1.19 להצבעה לאישור הסכם המכירה של הבנק כולו לבנק מרכנתיל מקבוצת דיסקונט.

הזימון מפורט במיוחד במטרה להגן על הבנק והדירקטורים שלו מפני תביעה של בנק ירושלים שהגיש הצעת מיזוג ולטענתו היא לא נשקלה כראוי ובתום-לב. בהודעה מופיעים המסמכים שדירקטוריון דקסיה, בראשות לבנה שיפמן, השתמש בהם לצורך קבלת ההחלטה המעדיפה את המכירה המלאה לדיסקונט ודחיית ההצעה של ירושלים למיזוג בתשלום חלקי במזומן וחלק אחר במניות הבנקים המאוחדים.

כמו כן מבקש הדירקטוריון מהאסיפה הכללית גם לאשר לו רכישת פוליסת ביטוח דירקטורים מיוחדת, שמעבר לביטוח הדירקטורים דהיום. בדקסיה מסבירים כי רכישת הפוליסה המיוחדת היא פרקטיקה מקובלת בעלם המשפטי, והיא מחויבת על רקע העובדה ששינוי בעלות לא נכלל בפוליסה הקיימת היום, כך שאם תהיה תביעה הרי הפוליסה הקיימת לא מכסה את הדירקטורים.

ל"גלובס" נודע כי בירושלים שוקלים צו מניעה לאסיפה הכללית במקביל לתביעה אישית כנגד כל אחד מהדירקטורים, בטענה כי לא ניהלו עם אנשי ירושלים משא-ומתן בתום-לב וכך הותירו לבעלי המניות להחליט רק על הצעה אחת - זו של דיסקונט.

כדי לענות מראש לטענה זו מיהרו אנשי דקסיה וכללו בזימון לאסיפה 3 חוות-דעת, אחת של בנק ההשקעות המלווה ווליו בייס שאומר שהצעת דיסקונט טובה יותר לבעלי המניות מהצעת ירושלים. שניה של חברת הייעוץ גיזה, שתומכת בעמדת ווליו בייס וגם חוות-דעת של פרופ' אמיר ברנע, שאומר שמותר לדירקטוריון להתנהל כפי שהוא מתנהל ולקבל החלטה על ההצעה של דיסקונט.

יש לציין כי עיקר המאבק היום בין מכירת דקסיה לדיסקונט או מיזוג עם ירושלים מתנהל בירושלים, בשני מישורים. האחד מול שני הרגולטורים, הממנה על ההגבלים העיסקיים מיכל הלפרין והמפקחת על הבנקים חדוה בר, שבלי אישור חד-משמעי שלהן לא יתבצע כל הליך. כמו כן מתקיים מאבק קשוח בפרוזדורי הכנסת, תוך הפעלת לוביסטים מול חברי וועדת הכספים וועדת הרפורמות ומעל לזה מול שרי ובעלי מעמד ב 'כולנו", בין היתר מול שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן.

בעוד שכחלון לא התבטא היום ולו במילה על העניינים הללו, למרות שמדובר כאן במיזוג בנקים, בעוד שהרפורמות שלו דיברו על שמירת מספר הבנקים לפחות כפי שהוא - הרי כהן כבר אמר שההסכמה שלו לאשר לדיסקונט להחזיק בחברת כרטיסי האשראי כאל, בניגוד לפועלים ולאומי שנאלצים להיפרד מחברות כרטיסי האשראי שלהן, על פי בקשת המפקחת, ניתנה אך ורק במטרה לתגבר את דיסקונט כדי שיפתח תחרות מול השניים. אולם, אם דיסקונט מספיק חזק כדי לקנות את דקסיה הרי הוא מספיק חזק למכור את כאל. שיואיל לבחור בין השניים.

יו"ר דקסיה שיפמן כינסה בשבועות האחרונים את הדירקטוריון לכמה ישיבות כדי לדון ב 3 חוות-הדעת שהוגשו, וגם ביקשה מעו"ד דליה טל שמלווה את הבנק להציג בפני הדירקטוריון את טיעוני הנגד שדקסיה ישתמש בהם במקרה שבנק ירושלים אכן יפעל בדרכים משפטיות למניעת המכירה. דיסקונט גם שכר באחרונה את שירותיה של עו"ד נגה רובינשטיין - מומחית להגבלים עסקיים שהייתה יועצת משפטית במשרד התקשורת בתקופת משה כחלון, וכמו כן גייס דיסקונט גם את משרד עו"ד פישר בכר.