זיהוי באמצעות סלפי: פרוקטר אנד גמבל פיתחה יועץ דיגיטלי שיגיד לכם עם מה לחפוף את השיער

האפליקציה החדשה שפיתחה פרוקטר אנד גמבל משלבת בינה מלאכותית ואמורה להחליף ייעוץ של דיילי מכירה או מספרות • כשיסתיים שלב הפיילוט, בכוונת החברה להציב אייפדים עם הטכנולוגיה ברשתות שיווק ברחבי הארץ ובהמשך להרחיב את השימוש גם לחברה העולמית באירופה

פרוקטר אנד גמבל / צילום: רויטרס - John Sommers
פרוקטר אנד גמבל / צילום: רויטרס - John Sommers

חברות שמפו לשיער הם בוודאי לא האסוציאציה הראשונה שקופצת לראש כשחושבים על סטארט-אפ, אך התחרות על הכיס של הצרכן מתרחבת לעולמות הטכנולוגיים, וחברות מוצרי הצריכה לא רוצות להישאר מאחור. ל"גלובס" נודע כי פרוקטר אנד גמבל ישראל פיתחה עבור החברה העולמית אפליקציה עם טכנולוגיה שתזהה, באמצעות שילוב של בינה מלאכותית, צילום עצמי (סלפי) של סוגי שיער שונים, ותמליץ על מוצר מתאים עבור הצרכן.

איך זה יעבור
 איך זה יעבור

מדובר בפיתוח שאמור להחליף ייעוץ של דיילי מכירה או מספרות ולאפשר לצרכנים להתאים מוצר עבורם. כשיסתיים שלב הפיילוט, בכוונת החברה להציב אייפדים עם הטכנולוגיה ברשתות שיווק ברחבי הארץ ובהמשך להרחיב את השימוש גם לחברה העולמית באירופה.

בפיתוח שמבוסס על למידת מכונה (Machine Learning), הוזנו כ-500 תמונות ראש עם סוגי שיער שונים לאפליקציה שאמורה ללמוד את ההבדלים ביניהם, בהשקעה של כ-100 אלף דולר. מעבר להשקעה הראשונית, האתגר הוא "ללמד" את המוח של המחשב לנתח את סוגי השיער השונים באמצעות מאות תמונות.

חלק או מתולתל? בכל מקרה קבלו קופון הנחה

איך הפיתוח החדש אמור לעבוד? פרוקטר אנד גמבל תציב אייפדים במחלקות מוצרי השיער ברשתות השיווק שיאפשרו לצרכנים לצלם את עצמם בסלפי (צילום עצמי). האפליקציה תעבד את התמונה ותזהה את סוג השיער בהתאם למאפייניו השונים דוגמת אורך השיער, האם הוא צבוע או לאו, האם הוא חלק או מתולתל - ולאחר שניות ספורות תציע את המוצר המומלץ לסוג השיער של המצולם, תדירות השימוש, לצד קופון הנחה למוצר.

לפחות בשלב הראשון, המענה שיתקבל דרך האפליקציה יעסוק רק במוצרי פנטן וימליץ על התאמה לכ-8 מוצרים של החברה. בהמשך, האפליקציה תורחב למענה כולל לעשרות מוצרי השיער של פרוקטר אנד גמבל ותורחב מישראל גם לשווקים בינלאומיים.

נכון להיום הפיתוח עדיין לא נותן זיהוי מלא לבעיות כמו קשקשים, כיוון שהמצלמה עדיין לא מזהה פרטים כאלה בתאורה שקיימת היום בחנויות, וגם התאמות שיער לגברים עדיין לא מפותחות בתוכנה.

התחרות העזה מצד ענקיות אונליין מביאה בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מוצרי צריכה וקמעונאות לחפש פתרונות כדי להביא צרכנים לחנויות הפיזיות ולייצר בידול אל מול המתחרות. הן עושות זאת באמצעות פתרונות טכנולוגיים דיגיטליים ומחפשות לשתף פעולה עם סטארט-אפים שיסייעו להן להגדיל מכירות, אבל גם לחזק את הקשר עם הלקוח ולתת לו תחושה של יחס אישי ומענה לצרכים הספציפיים שלו. באמצעות הפיתוח הזה מבקשת פרוקטר להגדיל את המכירות של מוצריה וליצור תחושה של התאמה פרסונלית.

הפיתוח הישראלי נוצר במסגרת יחידת החדשנות שמפעילה פרוקטר אנד גמבל בארץ, שנקראת "Israeli House of Innovation", שמטרתה לספק חדשנות עבור התאגיד העולמי. היחידה פועלת מזה 11 שנה, ולדברי מנכ"ל החברה בישראל, אופיר גוטמן, היא מספקת "25% מהסטארט-אפים לפרוקטר העולמית. אנחנו שניים רק לסיליקון ואלי". 

את הפיתוח הנוכחי הוציאה החברה לדרך בעקבות ביקור בישראל של נשיא קטגוריית טיפוח השיער של הנהלת פרוקטר באירופה, שביקש לבחון סטארט-אפים בתחום זיהוי תמונה. גוטמן מציין כי "לסטארט-אפ ישראלי זה חלום לעבוד עם חברה שנסחרת בדאו ג'ונס, גם ברמה הפיננסית וגם ברמת ההכרה".

הפיתוח הזה מצטרף לפיתוח ותיק יותר של פרוקטר העולמית שפיתחה באמצעות סטארט-אפ מוצר שנקרא אוליי (Olay) ונותן ייעוץ לעור הפנים מטעם מותג טיפוח העור האמריקאי של פרוקטר, שמבוסס גם הוא על בינה מלאכותית ומנתח את צורכי טיפוח העור של המשתמש.

פרוקטר אנד גמבל הוא תאגיד רב-לאומי שמספק מוצרי צריכה ברחבי העולם בקטגוריות של טיפוח, בריאות, גילוח, תינוקות, ניקיון ועוד, ומזוהה עם מותגים חזקים דוגמת פמפרס, פנטן, אריאל, ג'ילט ועוד. נכון להיום החברה נסחרת לפי שווי של 231 מיליארד דולר, עם מחזור הכנסות שנתי של 65 מיליארד דולר ב-2017. החברה מעסיקה כ-92 אלף עובדים שכירים ברחבי העולם, ומשרדיה ממוקמים בסינסינטי שבארה"ב.