נכנע לטראמפ? יו"ר הפד פאואל רמז על האטה בקצב העלאות הריבית - ומתדלק את המדדים בוול סטריט

לפני חודש אמר פאואל כי הריבית בארה"ב "רחוקה" מסביבתה הטבעית - כעת יו"ר הפד מרכך את הטון • רק לפנות בוקר תקף טראמפ את פאואל בהקשר של קצב העלאת הריבית • כעת, בשוק מפרשים את הדברים כהאטה בקצב העלאות הריבית - והמדדים קופצים • הנאסד"ק מזנק בעד 2%, הדולר רשם תנודה חדה מטה מול סל המטבעות

ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס

יו"ר הפד ג'רום פאואל רמז הערב (ד') על האטה בקצב העלאות הריבית, כשאמר כי הריבית בארה"ב נמצאת קרוב "לרמה הטבעית".

בשוק פרשו את הדברים בכך כי לא יהיה צורך למהר עם קצב העלאות הריבית כפי שצפו, ובכך פאואל שלח את המדדים המובילים לעליות חדות. מדד הנאסד"ק רושם עלייה של כ-2% לאחר נאום פאואל, הדולר אינדקס (DXY) רשם ירידה של 0.4% במהלך חד מול סל המטבעות. 

רק לפנות בוקר הנשיא טראמפ תקף את יו"ר הפד' פאואל באופן אישי ואת מדיניות הפד, בטענה כי אין מה למהר עם העלאות הריבית. כעת, פאואל מגלה טון פחות ניצי מבעבר. אם לפני חודש אמר פאואל כי הריבית "רחוקה" מסביבתה הטבעית, אזי הערב, כדי לתאר את סביבת הריבית הנוכחית, פאואל השתמש בטון רך בהרבה ואמר כי הריבית נמצאת "קרוב" לסביבתה הטבעית.

הדבר מעלה את הספקולציה כי לא נראה בשוק העלאות ריבית כפי שצפו קודם לנאום, אלא העלאת ריבית אחת בלבד ב-2019. "הריבית עדיין נמצאת ברמה נמוכה מבחינה היסטורית, וממשיכה להיות מתחת לטווח התחזיות של רמה ניטרלית עבור הכלכלה", אמר פאואל. "כלומר, לא מגבירה את הצמיחה ולא מאטה אותה. אנחנו גם יודעים כי ההשפעות הכלכליות של העלאת הריבית ההדרגתית אינן ודאיות, וייתכן כי תחלוף שנה או יותר עד שיתממשו במלואן".

"כלים מוניטריים אינם הכלי האידאלי להתמודד עם חוסר יציבות פיננסית", אמר פאואל בשלב התשובות מהקהל. לדבריו, סיום מחזור העסקים בשנים האחרונות, כמו במשבר הדוט.קום, קרה לא בגלל לחצי האינפלציה אלא בשל עליית מחירי הנכסים. "מחזורי העסקים לא נמשכים לנצח. אני לא יודע מה יהיה אבל העבודה שלנו היא לפקח על מנת להבטיח את התרחבות הכלכלה".