תגובות במערכת הפוליטית להמלצות המשטרה בתיק 4000: "נתניהו תתפטר"

גבאי: "נתניהו הפך לנטל על ישראל. אדם שמונע ע"י אובססיה חולנית על מה יגידו עליו בתקשורת, לא יכול להנהיג את המדינה" • יחימוביץ': "על נתניהו לעשות לאלתר מה שהמליץ הוא עצמו לאולמרט לעשות: להתפטר" • מנגד, בליכוד מגבים את נתניהו; השרה רגב: "כמה לא מפתיע שאקורד הסיום של המפכ"ל היוצא הן המלצות נגד רה"מ ובני משפחתו"

אבי גבאי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אבי גבאי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב להודעת סיכום תיק הראיות בתיק 4000 שפרסמה הבוקר (א') משטרת ישראל, במסגרתן הומלץ, בין היתר, להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין שוחד.

יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון, דורש מנתניהו להתפטר ולאפשר בחירות באופן בהול: "נתניהו, זמנך עבר, תניח את המפתחות על השולחן ונקה את שמך. ישראל חייבת לצאת לבחירות, לא במאי ולא בנובמבר, באופן מיידי. סיעת המחנה הציוני דורשת מראש הממשלה, ששקוע עד צוואר, להתפטר לטובת אזרחי ישראל". 

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, מסר בעקבות המלצות המשטרה בתיק 4000: "נתניהו הפך לנטל על ישראל. עליו להתפטר מתפקידו. ראש ממשלה עם כל-כך הרבה פרשיות שחיתות סביבו לא יכול להמשיך בתפקידו, ועליו להתפטר. אדם שמונע על-ידי אובססיה חולנית על מה יגידו עליו בתקשורת, לא יכול להנהיג את מדינת ישראל, וכל יום נוסף בתפקידו הוא נזק לאזרחי ישראל".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ, מסרה: "העבירות שבגינן ממליצה המשטרה להעמיד לדין את נתניהו הן מהחמורות והמשחיתות בספר החוקים ומבוססות על מסכת ראיות נרחבת ויסודית שגובשה בידי גופי החקירה המיומנים ביותר. על נתניהו לעשות לאלתר מה שהמליץ הוא עצמו לאולמרט לעשות: להתפטר, לטובת המדינה". 

ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, מסרה: "נתניהו חייב ללכת לפני שיהרוס את גורמי אכיפת החוק כדי להציל את עורו. לעם ישראל מגיעה מנהיגות נקייה. הכרעה בבחירות עכשיו".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה: "תיק השוחד החמור ביותר עד כה לא משאיר מקום לספק: ראש ממשלה, שחשוד בעבירה החמורה ביותר בספר החוקים הישראלי לאיש ציבור, לא יכול לכהן בתפקידו ולו עוד דקה אחת. לראש הממשלה אין מנדט מוסרי וציבורי לשבת בכיסאו, ועליו להתפטר היום. על ישראל ללכת לבחירות". 

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, מסר בתגובה להמלצות המשטרה בתיק 4000: "זה יום עצוב, עצוב לכל אזרח ישראלי, בין אם הצביע ליכוד ובין אם לא, שבו ראש הממשלה מואשם בעבירות חמורות כל-כך. עצוב גם לכל מי שמכיר את נתניהו עשרות שנים כמוני, כמו אחרים, וראה את תהליך ההשחתה שנגרם מזה שהוא יותר מדי שנים בשלטון. 

"למדינת ישראל מגיע יותר. היא לא יכולה להמשיך לחיות עם ראש הממשלה שעסוק בתיקים שלו, בעורכי הדין שלו, בחשדות החמורים כלפיו ולא יכול להתפנות לעבודה שלשמה הוא נבחר. הליכוד צריך לבחור מישהו אחר משורותיו שיוביל את המדינה עד לבחירות שיבואו במהרה". 

בליכוד מגבים את נתניהו

ח"כ מיקי זהר מהליכוד, אשר שוחח בגלי צה"ל בעת פרסום ההודעה, הניח בתחילה שמדובר בהדלפה משטרתית וציין כי אין זה ראוי לעסוק בפרסומי הדלפות, אך כאשר נאמר לו שמדובר בהודעה רשמית, ציין זהר כי עליו לקרוא את ההודעה וללמוד את המצוין בה.

בהמשך אמר ח"כ מיקי זהר כי התקשורת בישראל אתגרה את המשטרה להגיש את התוצאות של החקירה, ובנוסף, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ועו"ד ליאת בן-ארי היו מוטים נגד ראש הממשלה נתניהו. "הקליקה הזו עובדת כך שהם רוצים לשתף פעולה על בסיס קבוע. הם לא רצו להרוס את התזה של החקירה, ולכן לא היו אובייקטיביים. עם כל הכבוד לאלשיך, בן-ארי, התקשורת וארגוני השמאל - על אף אחד מהם אני לא סומך".

זהר ציין כי הוא עדיין סומך על היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ש"יתקן את העוול הנורא שעושים לנתניהו ובני משפחתו".

בליכוד, שר התחבורה ישראל כ"ץ הוא הראשון להבהיר כי הוא מתייצב מאחורי ראש הממשלה ותומך בו. בישיבת שרי הליכוד הבוקר אמר כ"ץ כי הוא "מחזק את ראש הממשלה". נתניהו השיב לו ולשאר השרים: "תודה רבה לכם, אבל אתם כנראה לוקחים את זה יותר ברצינות ממני". 

שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה הבוקר לפרסום המלצות המשטרה ואמרה: "המפכ"ל רוני אלשיך ממשיך לעשות הכול כדי שטריקת הדלת ביציאתו מהתפקיד תהיה חזקה ככל שניתן. לאחר שניסה לחבל במינויים של מי מהמומלצים לתפקיד המפכ"ל, הוא ממשיך לחפש את הכותרות", אמרה השרה רגב. 

לדבריה, "ביום כניסתו לתפקיד הבטיח אלשיך שמשטרת ישראל תחדל מפרסום המלצות בעניין חקירות. גם ביום יציאתו הוא מוכיח שאין לו מילה - לא רק שהוא לא עמד בהבטחתו, הוא עושה בדיוק הפוך. כמה לא מפתיע שאקורד הסיום של המפכ"ל היוצא הן המלצות נגד ראש הממשלה ובני משפחתו".

לעניין ההמלצות אמרה השרה רגב: "אני סומכת על ראש הממשלה ורעייתו. הם אנשים ישרים והגונים ששמים לנגד עיניהם את טובת מדינת ישראל ואזרחיה. הגיע הזמן לחדול מתלות את נבחרי הציבור בכיכר העיר. ראש הממשלה, המשך בכוחך זה והצלח".

יצוין כי היום אמורים כל חברי מרכז הליכוד להתכנס להדלקה משותפת של נר ראשון של חנוכה בכפר המכבייה ברמת-גן, אירוע עם נתניהו ושאר בכירי הליכוד. האירוע הזה תוכנן לפני זמן רב, וידוע עליו לפחות כחודש ואף יותר. נתניהו צפוי להגיע לשם סביב השעה 19:00 בערב. 

*** חזקת החפות: בנימין ושרה נתניהו, שאול, איריס ואור אלוביץ, עמיקם שורר, זאב רובינשטיין וסטלה הנדלר הם בבחינת חשודים. מדובר בשלבים ראשונים של ההליך המשפטי, ושמורה להם חזקת החפות.