"אם לא ניזהר, נצטרך לשים מסכות על הפנים שלנו כאשר יוצאים לרחובות"

כך אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת • "המטרה שלנו היא לגמול את המשק מדלקים מזהמים, כדי שבשנת 2030 למרות שייצור החשמל יוכפל, זיהום האוויר ירד בחצי"

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

"החלטתי להיות שר האנרגיה הירוק ביותר מאי פעם. בריאות הציבור ואיכות הסביבה חשובים יותר מכל שיקולים כלכליים. מזיהום האוויר מתים פי שבעה מאשר בתאונות הדרכים, אבל את זה לא רואים כי זה לא מצטלם. החובה שלי כשר האנרגיה היא לתת בטחון אנרגטי תוך דאגה לבריאות הציבור ואיכות הסביבה", כך אמר הבוקר (ב') שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת שמתקיים בשעה זו במלון דן אילת.

"הציוויליזציה צריכה להסתכל לאיזה כיוון היא הולכת. אין לי ספק שהעוצמה היום של האנושות יכולה גם להציב אותנו במקומות גבוהים אבל גם להביא אותנו לאסונות. יש סיפור מפורסם על מגדל בבל שבסופו של דבר מתמוטט וקרס - זה המשל שלנו. אחת הסכנות של הקידמה, של ההתפתחות ההנדסית והכלכלית היא אפקט של ההתחממות הגלובלית", הוסיף שר האנרגיה.

"ב-2040 אנחנו נהיה כבר 13-15 מיליון תושבים, כושר ייצור של חשמל יהיה כפול מזה של היום. אם לא ניזהר, לא נעשה את זה בצורה מושכלת, מה שקורה בבייג׳ין יקרה גם כאן, נצטרך לשים מסכות על הפנים שלנו כאשר יוצאים לרחובות.

"כדי שזה לא יקרה אנחנו חייבים לעשות מעשים כבר היום. אנחנו במשרד האנרגיה עובדים בשיתוף עם המשרדים הרלוונטיים על תכנית שניתן להגדירה כתוכנית אב לשנת 2030, כאשר המטרה היא לגמול את המשק מדלקים מזהמים, כדי שבשנת 2030 למרות שייצור החשמל יוכפל, זיהום האוויר ירד בחצי.

השר שטייניץ התייחס בהמשך נאומו לייצור החשמל באמצעות הפחם ולזיהום הסביבה שנגרם כתוצאה מכך: "אנשים סקפטיים אומרים לי תכניות יש כמו חול. אבל אנחנו כבר התחלנו ליישם, קודם כל לא בונים יותר תחנות פחמיות. בתקופתי כשר האנרגיה ייצור החשמל באמצעות פחם שהוא המזהם עד פי 40 מאשר תחנות כוח בגז טבעי ירד מ60% ל30%. תחנת חדרה לבדה מזהמת את האוויר יותר מעשרות תחנות כוח שפועלות בהיקף דומה בגז טבעי.

"יעד הבא 2022 - סגירת התחנות 1-4 בחדרה ועד 2030 סגירה גם של תחנת כוח רוטנברג באשקלון. נייצר חשמל אך ורק באמצעות גז טבעי ואנרגיות מתחדשות. בתחבורה השאיפה שלנו היא שזו תהיה מבוססת על רכבים חשמליים ומשאיות ואוטובוסים חשמליים או מונעים באמצעות גז טבעי", אמר.

בהמשך דבריו שר האנרגיה התייחס למצב ה של הכנרת ואמר: "הכנרת הולכת ונעלמת ומה שקרה ברוסיה עם ימת אוראל, יכול לקרות גם לכנרת שלנו. אנחנו נתפיל כמות עצומה של מי ים כדי להציל את הכנרת. אנחנו לא נתן להתחממות הגלובלית להרוס אותה. העבודות על הצינור שיזרים את המים בכיוון ההפוך (מהים התיכון לכנרת) כבר בעיצומן", הבטיח השר שטייניץ.

לדברי אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, שני האלמנטים שהשפיעו על ייקור תעריף החשמל שצפוי להיכנס לתוקף החל משנה הבאה, בעוד כמה שנים לא יהיו רלוונטיים יותר. זאת, משום שהשימוש בגז נוזלי יצטמצם כאשר המאגרים הנוספים יספקו גז טבעי למשק ומשום שמחירי האנרגיה הסולארית הנוכחיים נמוכים יותר באופן משמעותי מאשר לפני כמה שנים.

אדירי הזכיר את העובדה כי לפני כשנתיים תעריפי החשמל הסולארי עמדו על יותר משני שקלים לקוט"ש והמכרזים האחרונים נסגרו על פחות מ20 אגורות. אדירי המשיך ואמר: "הסרנו הרבה מאוד חסמים רגולטוריים באנרגיה סולארית שהיום פעם. הציבור יכול לבנות על מתקנים סולאריים".

לדברי אסף אילת, יו"ר רשות החשמל, "האופק של אנרגיות מתחדשות השתפר - הן מבחינה רגולטורית והן מבחינת המחירים. גם היעלות שלהן לצרכן השתפרה - הן הופכות לחלק כפעילות אינטגרלית במשק החשמל".