האם 10 מיליון שקל בשנה יספיקו כדי לעצור את הזיהום מהמפעלים

משרדי הממשלה, האוצר, הכלכלה והגנת הסביבה, פרסמו מכרז להקמת מרכז שיסייע למפעלים להתייעל ולהפחית פליטת מזהמים • המרכז החדש יתוקצב ב-50 מיליון שקל שייפרסו על פני חמש שנים

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

לאחר שורה של אסונות סביבתיים בשנים האחרונות ומחאות ציבוריות נגד מפעלים מזהמים, במשרדי הממשלה עושים צעד לשיפור המצב. משרד הכלכלה והתעשייה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר פרסמו בימים האחרונים מכרז להקמת מרכז ראשון מסוגו בישראל שינחה את התעשיינים על ייעול משאבים ותהליכי יצור במפעלים. העלות המוערכת של הקמת המרכז היא 51 מיליון שקל, ופעילותו השנתית מתוקצבת בכ-10 מיליון שקל.

במסגרת המכרז, עד חודש פברואר ייבחר הגורם שיקים את המרכז החדש שתפקידו יהיה להוות כתובת לאלפי מפעלים ברחבי הארץ לקראת שיפור וייעול תהליכי יצור - תוך הטמעה של טכנולוגיות ידידותיות לסביבה.

הקמת המרכז היא חלק מהתכנית "נטו תעשייה" שגיבשו במהלך השנה האחרונה שרי הכלכלה והאוצר, אלי כהן ומשה כחלון, והיקפה מעל מיליארד שקל. המרכז צפוי לקום במהלך 2019. הוא מתוקצב לתקופה של 5 שנים, והתכנון שלו מתבסס על פעילותם של כ-60 מרכזים דומים ברחבי העולם.

במענה על השאלה אם די בכ-50 מיליון שקל בפריסה רב שנתית להעמדת טכנולוגיות חדשות וגישות יצור חדשניות לתעשייה, אמרו במשרדי הממשלה כי בהתאם לצרכים ולביקוש שיעלו מהשטח, תיבחן האפשרות להגדיל את מסגרת התקציב. 

"רובן המוחלט של ההשקעות מצד התעשייה בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה מכוון לפתרונות קצה, במקום לפתרונות מקור של בעיה, למרות העובדה שעלותם דומה לעלותם של פתרונות הקצה", אמר ראש מינהל התעשיות שבמשרד הכלכלה והתעשייה, עוז כ"ץ, בשיחה עם "גלובס".

לדברי כ"ץ, נתוני הלמ"ס שמתייחסים להיקפי ההשקעות של התעשייה בהטמעת אמצעים שמפחיתים את החתימה הסביבתית מעלים כי מדי שנה, במהלך העשור האחרון, משקיעים מפעלים כ-3 מיליארד שקל בממוצע בפתרונות כאלה - בעיקר כמענה לדרישות רגולטוריות.

התעשייה משקיעה כ-3 מיליארד ש' בשנה לצמצום הזיהום
 התעשייה משקיעה כ-3 מיליארד ש' בשנה לצמצום הזיהום

ואולם לדבריו ב-90% מהמקרים מדובר בפתרונות קצה: "בעולם המצב מאוזן יותר. בדרך כלל 50% מההשקעות בנושא זה מופנים לפתרונות קצה ו-50% לפתרונות מקור. המטרה של המרכז החדש היא לכוון ההשקעות באופן שיאפשרו לקיים תהליכי יצור שאינם מזהמים את הסביבה - במקום להשקיע בצמצום הזיהום עצמו", אמר.

"למדנו את המודלים המיטביים להפעלת מרכז מסוג כזה, כך שנוכל לסייע לתעשייה להתייעל סביבתית - תוך הפחתת הזיהומים במקור. השתתפנו בשבעה פיילוטים בנושא, תוך שיתוף פעולה עם האיחוד האירופי והאו"ם", אמרה סמנכ"לית בכירה לתכנון, מדיניות ואסטרטגיה במשרד להגנ"ס, גלית כהן.

במשרדי הממשלה אמרו ל"גלובס" כי יש עוד שורה של מהלכים בקנה. המרכז הוא רק אבן דרך אחת. מהלכים אלה כוללים פיתוח של אפשרויות לסחר בפסולות ובתוצרי לוואי של מפעלים, תוך הפחתת עלויות הטיפול בהן ומניעת זיהומי סביבה; תמיכה מצד המדינה במתקני הרצה לבדיקה של טכניקות סביבתיות חדשניות תוך הסרת חסמים רגולטוריים; הקמת מעבדת חדשנות לפיתוח טכנולוגיות יצור ידידותיות לסביבה שיוטמעו בתעשייה המסורתית ועוד.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין אמר בהתייחס ליוזמה האחרונה: כי "מהפעל שייבנה יאפשר לחברות להפחית את המזהמים לסביבה כבר בשלב הראשוני של בחירת חומרי הגלם ותכנון תהליכי היצור, וזאת כדי לעמוד בתקנים סביבתיים מחמירים תוך הקטנת עלויות היצור". לדברי שר הכלכלה אלי כהן, "הטמעה של טכנולוגיות ידידותיות לסביבה בתעשייה, תאפשר לה לפעול ולשגשג בסמוך למרכזי אוכלוסייה, כפי שמקובל במדינות רבות בעולם".