בריטניה לא לבד על הכוונת: האיחוד האירופי עושה שרירים גם לשווייץ

האיחוד האירופי הגביר לחץ על המדינה לגבש רפורמה בקשרים בין המדינות • שווייץ הגיבה בהודעה שמ-1 בינואר הבורסות באיחוד חייבות להפסיק לסחור במניות שווייצריות

בורסת ציריך /  צילום: רויטרס Arnd Wiegmann
בורסת ציריך / צילום: רויטרס Arnd Wiegmann

בריטניה איננה המדינה האירופית היחידה שמסוכסכת עם בריסל על היחסים העתידים עם האיחוד האירופי. גם שווייץ נמצאת במועדון הזה.

האיחוד הגביר את הלחצים שלו על שווייץ - שאיננה חברה בו אך יש לה יחסים מסועפים איתו - להסכים לשיפוץ כללי של הקשרים הדו-צדדיים המורכבים. שווייץ כבר פועלת להגן על שוקי המניות שלה אם האיחוד האירופי ימשיך בתוכניותיו לסיים את הגישה החופשית לשווקים ההדדיים בסוף השנה.

הלחץ הזה מעמיק את המתחים בשווייץ, והמפלגות המקומיות שמתנגדות לאיחוד האירופי מגבירות את מאמציהן להגביל הגירה מהאיחוד לשווייץ. מבחינת בריטניה, שעברה 18 חודשים של שיחות מתעתעות עם האיחוד האירופי על הברקזיט שלה, הגישה של האיחוד לשווייץ היא תזכורת לכך שהאיחוד יכול להיות תקיף בכפיית החוקים והתקנים שלו על מדינות לא חברות ממש כמו על המדינות החברות בו, והוא לא מהסס להשתמש במנופי הכוח שלו כדי להשיג את מטרותיו.

האיחוד האירופי ושווייץ מנהלים זה שנים דיונים על כ-120 אמנות שמכתיבות את היחסים ביניהם. הם דנים במה שנקרא הסכם מסגרת חדש, שיהפוך את כל האמנות להסכם אחד. בריסל רוצה שהסכם המסגרת יבטיח ששווייץ לא תוכל לחזור בה מהתחייבויות מסוימות, כמו תנועה חופשית של בני אדם מהאיחוד, בלי לשלם מחיר של הגבלת הגישה לאיחוד האירופי.

גורמים רשמיים בשווייץ חזרו ואמרו שהם מעוניינים באותה מטרה, אך הדיונים נגררים ונמשכים, וממשלת שווייץ חזרה ודחתה את תאריך היעד לסיום המו"מ והחתימה על ההסכם הרחב.

לפני שנה, האיחוד השתמש במנוף הכוח שיש לו על השווייצים כדי לזרז את הדיונים. המנוף הזה נוגע לאפשרות של מניות שווייציות להיסחר בבורסות של האיחוד האירופי.

הסוג הזה של הסכמים, הידוע כהדדיות, שכיח בין מדינות באסיה, באירופה ובאמריקה כדי לקדם מסחר עולמי בניירות ערך. מניות של חברות שווייציות כמו נסטלה ונוברטיס - בעלות שווי שוק שהוא מהגדולים באירופה - יכולות להיקנות ולהימכר על ידי משקיעים גם בציריך וגם בפרנקפורט ובמילאנו.

ההסכמים הללו אינם מוגבלים בדרך כלל, אך בדצמבר לפני שנה הנציבות האירופית העניקה לשווייץ רק שנה אחת של הארכה. בריסל התנתה את ההארכה הבאה בהתקדמות משמעותית לקראת הסכם המסגרת. בבריסל טוענים שהנושאים והנותנים כבר גיבשו טיוטת הסכם שזקוקה לגיבוי פוליטי.

השווייצים מתלוננים שהאיחוד האירופי נוקט טקטיקה קשוחה על ידי הפיכת הסכם טכני של גישה לשוק לכלי פוליטי.

ממשלת שווייץ מסרה ביום שישי האחרון שהחל ב-1 בינואר, הבורסות באיחוד האירופי חייבות לחדול לסחור במניות שווייציות אלא אם האיחוד האירופי יאריך את הסכם ההדדיות למסחר במניות. הבנקים באיחוד האירופי יוכלו עדיין להשתמש בבורסות בשווייץ ובמדינות אחרות שאינן באיחוד.

כ-70% מהמניות של חברות הבלו צ'יפ השווייציות נסחרים בבורסתSIX שבשווייץ. אם המשקיעים באיחוד האירופי יאבדו גישה אליה, הנזילות עלולה להתייבש, ולהשפיע לא רק על חברות בשווייץ אלא גם על המוניטין של המדינה כמרכז פיננסי. מסיבה זו, השווייצים הגדירו את המהלך של יום ו' כמגננה, לא כתגמול. בהחלטה יש סעיף יציאה שמבטל את האיסור לסחור במניות בשווייץ אם יושג הסכם הדדיות בין הצדדים.

"הפתרון הטוב ביותר לכל פעילי השוק בשווייץ ובחו"ל נשאר הארכה מיידית ובלתי מוגבלת של ההדדיות בשוקי המניות", מסרה המועצה הפדרלית ביום ו'. אותו יום היה תאריך היעד להודעה שלה על האופן שבו היא בחרה להגן על הבורסות שלה.

היכולת של האיחוד האירופי לחתום על הסכמי הדדיות במגזרים פיננסיים ולבטל אותם ריחף גם מעל דיוני הברקזיט. בריטניה ביקשה מהאיחוד ליצור מנגנון חדש שיעניק לבריטניה עוד פסק זמן להגיב לאיום להסיר את ההדדיות מעל חלק מהמגזר הפיננסי.

כעת יכול האיחוד האירופי למנוע גישה מבנקים וחברות ביטוח או קרנות השקעה לשוק השירותים של האיחוד בהתרעה של 30 יום בלבד. האיחוד סירב לוותר על היכולת הזו, אך הוא התחייב להשלים בדיקה של ההדדיות הבריטית עד יולי 2020, אם הפרלמנט הבריטי יאשר את הסכם הברקזיט שהשיגה ראשת הממשלה תרזה מיי.