מנהל רשות המסים ערן יעקב: "אין מקום להפחית מס על הבורסה"; "לבטל הפטור על הכנסות משכר דירה"

ערן יעקב מתנגד להפחתת המס על הבורסה וסבור כי יש לבטל את הפטור ממס על רווחי הון מהשכרת דירות, שלדבריו, "מעודד הון שחור" • יעקב מאשר את חשיפת "גלובס" שלפיה רשות ני"ע בוחנת מתן תמריצי מס למכירת מניות שליטה • למדריך ומחשבון מס על שכר דירה

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: רפי קוץ
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: רפי קוץ

"אם אנו נמצאים ברמת מס מאוד גבוהה, שווה לבחון הפחתה של המס על הבורסה, אך בהסתכלות הכוללת בעיניי אין מקום לעשות את זה, לא צריך להפחית כעת את המס על הבורסה", כך אמר הבוקר (ד') מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בכנס השנתי של איגוד החברות הציבוריות שנערך בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

"אני לא תמיד יכול לקבוע עמדה נחרצת, אבל צריך לזכור כי לכל תהליך (הפחתת המס על הבורסה; גב"ס) יש עלות. ברור לכולם שיש עלות כמו האם לא עדיף לתת את ההטבה בערוץ שוויוני? האם אני רוצה להעדיף את זה על פני זה?" אמר יעקב.

נזכיר כי המס על הבורסה הועלה בשנת 2011 על רקע המלצות ועדת טרכטנברג מ-20% ל-25%. לאחרונה הועלתה האפשרות להפחתת המס על רווחי הון בחזרה ל-20%. מצד אחד הפחתת המס עלולה להוביל לירידה בגבייה ולאבדן הכנסות מדינה. מנגד, ההפחתה עשויה להביא לעליית הפעילות בשוק ההון ובכך לתשלום יותר של מסים.

לגבי החלופות, כמו הפטור על הכנסה מהשכרת דירות בגובה 5,000 שקל, אמר יעקב: "הפטור מעודד הון שחור. מנקודת מבט שלי לא הייתי רוצה לעודד הון שחור, אני חושב שיש מקום לשקול את הנקודה הזו". במלים אחרות, טוען יעקב כי יש לבטל את הפטור ממס על הכנסה מהשכרה דירות. "כשאתה מעלה או מוריד מס, אתה פוגע בשיקולי הצרכן ולדבר הזה יש מחיר", אמר יעקב, "אם אנו מדברים על שוויוניות, אחריות, ההסתכלות צריכה להיות יותר הוליסטית".

"המס הוא רק גורם אחד מיני רבים שמשפיעים על החלטה של חברה אם להנפיק בבורסה הישראלית, ולא הגורם המרכזי. לראיה, לאחר שקיבלנו את יוזמת איגוד החברות הציבוריות להכרה בהוצאות הנפקה, ראינו דווקא ירידה בהיקף ההנפקות הראשוניות. גם הורדת היקף המס על רווחי הון לא תביא בהכרח לגידול במחזורי המסחר", אמר יעקב.

במסגרת הכנס, יעקב אישר את חשיפת "גלובס" מאתמול בדבר התכניות של רשות ניירות ערך למתן תמריצי מס למכירת מניות שליטה. "יש שיח פורה וחיובי עם רשות ניירות ערך וגם עם הבורסה. אנו מתנהלים, אני מאמין, בשיתוף והידברות. יש הצעה כחלק מהקטנת הריכוזיות לאפשר הטבת מס לבעלי שליטה כדי ליצור להם אינסנטיב (תמריץ) למכור את זה לתוך הבורסה. אני לא מכיר בספרות שאומרים שבעלי שליטה זה רע או טוב, יש לפה ויש לשם".

"יש מקום לעשות מהלכים במשק הישראלי, אחד הכלים הוא תמריצים", המשיך יעקב. "יכול להיות שהמשק זקוק לתמריצים כדי להביא משהו יותר טוב, אך אין עוד הכרעות בנושא זה. קיימת הצעה ראויה להקלה במס לבעלי שליטה במטרה להוביל להקטנת הריכוזיות בישראל". בנוסף, יעקב טען כי "עיוות המס של ההקלות למשכירי דירות מעודד את ההון השחור, אבל זה לא מצדיק יצירת עיוות נוסף במס על רווחי ההון".

"נתניהו ביקש לבחון את הפחתת המס"

לדברי מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, "לצערי, שוק ההון והחברות הציבוריות לא נמצאות על מפת העדיפות הלאומית, וזאת למרות שכולם מבינים שהבורסה היא מנוע צמיחה מרכזי למשק הישראלי. לצד הפחתת מס הבורסה, שכנראה לא תזכה לתמיכת רשות המסים ושר האוצר, יש הצעות נוספות לעידוד הפעילות בשוק ההון כגון זיכוי מס למשפחה שתשקיע בשוק ההון, הפחתות מס לבעלי שליטה שימכרו מניות ויגבירו את המסחר, הורדת מס לחברות שמנפיקות בישראל ועוד - כולי תקווה שרשות המסים תשקול צעדים חדשים ומקוריים לעידוד הפעילות וקידום של הבורסה הישראלית".

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון, אמר בכנס: "אנחנו לא בדרך למשבר כלכלי או גירעון גבוה מדי, אבל זה לא הזמן להוריד את המס על רווחי הון. היו עודפי גבייה ורוה"מ ביקש ממני לבחון את הפחתת המס על רווחי ההון, לצערי, זה לא המצב היום. להערכתי, אנחנו לא בדרך למשבר כלכלי גדול או גירעון גבוה מדי, אבל זה לא הזמן להוריד את המס על רווחי הון".

"עם זאת, אין ספק שיש בעיה בבורסה הישראלית", המשיך שמחון. "מספר החברות הציבוריות נמצא בירידה וגם מחזורי המסחר, חלק מה נובע מסביבת הריבית הנמוכה, שלא מצדיקה הנפקת מניות. הבורסה הישראלי לא השכילה לעבור את המטמורפוזה שתביא אליה גם חברות הייטק. יש הרבה מאד הון בתחום ההייטק שלא עובר דרך הבורסה, וזאת הבעיה הגדולה שלנו. עד שלא נמצא את הדרך הבורסה לא תוכל לחזור לימיה הגדולים".

"אל תשכחו את הציבור"

מנכ"ל הבורסה לני"ע, איתי בן זאב, אמר "הבורסה איבדה 40% מהלקוחות שלה בשנים האחרונות. אם לפני 7 שנים רבע מיליון אזרחים בישראל היו פעילים בבורסה, היום המספר הזה ירד ב-40%, וזה האתגר הגדול שלנו - להחזיר את הציבור לבורסה. כמדינה קטנה עם סקטור ההיי טק שהוא מאוד חזק כולנו יחד - הבורסה, שוק ההון וממשלת ישראל חייבים למצוא ביחד את הכלים כדי לדאוג שההייטק הישראלי ימשיך להיות פה גם עוד 5, 10 ו-20 שנה, אחרת מדינת ישראל תהיה בבעיה".

"במסגרת זו יש עבודה שמתבצעת כשרשות המסים היא עוגן מרכזי בה, יחד עם המועצה הלאומית לכלכלה ורשות ניירות ערך, שלושת הגופים מחפשים דרכים למה אפשר לעשות לגבי המיסוי ולגבי שוק ההון, ועצם זה שמתקיימת עבודת חשיבה אמיתית ופתוחה זה מצוין. אנו חושבים שבסופו של תהליך חשוב לדאוג שלמוסדיים יהיו כלים נכונים להשקיע ולתת עוד עומק ונזילות ולעזור לחברות הנסחרות להיות ציבוריות ושקופות אשר מאפשרות השקעה לאנשים".

"אל תשכחו את הציבור הישראלי", המשיך בן זאב. "האנשים הפרטיים זה ציבור שבראש ובראשונה צריך לדאוג לו. בבורסה שלנו בשנת 2010 היו רבע מיליון חשבונות, המספר זה ירד באופן איטי ומדוד והיום 40% מהציבור הפסיק לעבוד בבורסה הישראלית, וכמובן לקח את הכסף למקומות אחרים. גם המס עלה באותה התקופה, אך זו כמובן לא הסיבה העיקרית לכך שאנשים הפסיקו לסחור בבורסה. חשוב שיהיו גם המלצות שדואגות לציבור הישראלי".

עו"ד ערן בן דור, שותף ומנהל מחלקת חברות ושוק ההון במשרד ZAG-S&W זיסמן אהרוני גייר ושות', אמר: "יש פעילות כלכלית גדולה בישראל, שאיננה מוצאת מקומה בשוק ההון הישראלי. הרבה חברות הייטק חזקות בישראל, בוחנות או מתכוננות להנפקה בבורסות בחו"ל, ולא שוקלות אפילו להנפיק בארץ. בתחרות הזו אנו מפסידים למדינות אחרות. אנו יכולים לעשות שימוש במערכת המס, כדי לחזק את הבורסה בתל אביב. תועלת נוספת לזה, הורדת המס על הבורסה יכולה לצנן את שוק הדיור".