רוח גבית למפגינות: נשיאת העליון אסתר חיות קוראת לשופטים למגר את האלימות כלפי נשים

בנאום שנשאה חיות בטקס הצהרת אמונים לשופטים החדשים שנערך אתמול, אמרה: "בימים אלה מתנהל מאבק חשוב על מנת להגביר את התודעה הציבורית לתופעות קשות של אלימות כלפי נשים • על מנת שהמאבק יישא פרי נדרשים כל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות בתי המשפט, למאמץ משולב למיגור התופעה"

השופטת אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף
השופטת אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף

לאחר שאלפי מפגינות ומפגינים השתתפו השבוע באירוע השיא שחתם את "יום מחאת הנשים" נגד אלימות כלפי נשים בכיכר רבין בת"א, קיבלו הנשים רוח גבית גם מנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שקראה לכל השופטים להצטרף למאמץ המשותף למיגור התופעה. בנאום שנשאה חיות בטקס הצהרת אמונים לשופטים החדשים שנערך אתמול (ד') בבית הנשיא, ציינה חיות כי מחצית מהשופטים החדשים שהתמנו אתמול לשיפוט - הן נשים. "בכך", אמרה חיות, "ממשיכה מערכת בתי המשפט להציג איזון מגדרי שוויוני וראוי המתבטא בכך ש-51% מכלל השופטים המכהנים במערכת כיום הן נשים ושיעור הנשים במערכת כולה על עובדיה והדרג הניהולי שלה הוא אף גבוה יותר ומגיע כדי למעלה מ-60%".

נתונים אלה הובילו את חיות אל המחאה האחרונה, כאשר אמרה בנאומה כי "באותו הקשר לא אוכל לסיים את דבריי מבלי להזכיר את המאבק החשוב המתנהל בימים אלה על מנת להגביר את התודעה הציבורית לתופעות קשות של אלימות כלפי נשים. על מנת שהמאבק יישא פרי נדרשים כל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות בתי המשפט, למאמץ משולב למיגור התופעה".

השתלמויות חובה ייעודיות בתיקי אלימות

עוד הוסיפה חיות, כי מערכת בתי המשפט משקיעה מאמצים רבים בכל הנוגע לטיפול בתיקים הנוגעים לאלימות במשפחה, תוך שימת דגש על התמקצעות השופטים והשופטות העוסקים בתחום זה. בין היתר, ציינה, כי לצורך כך מקיימת המערכת השתלמויות חובה ייעודיות המוקדשות לנושא.

עוד רוח גבית למאבק התקבלה אתמול מכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר שבעת אירועי השיא של "מחאת הנשים" ביום ג' קיים נתניהו מסיבת עיתונאים לחשיפת הטיפול של כוחות הביטחון במנהרות החמאס, הוא הורה בוועדת השרים למאבק באלימות, שהתקיימה בראשותו, לקדם חקיקת בזק וליישם את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד ושל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן למלחמה בעבירות אלימות במשפחה. זאת, באמצעות פיקוח טכנולוגי, שיגן על נפגעות אלימות במשפחה ויאפשר להן את החופש והביטחון הראוי להם.

הצעת חוק: צמיד אלקטרוני לגברים אלימים

על פי הצעת החוק, יוצמד לעבריין או החשוד צמיד אלקטרוני הכולל טכנולוגיית GPS, שבאמצעותו יהיה ניתן לעקוב אחר מקום הימצאו של העבריין או החשוד בכל מקום ובכל עת. באופן הזה תימנע מהם האפשרות לאיים בהפתעה על קורבנותיהם. הציפיות מהטכנולוגיה החדשה הן כי היא תיתן בידי בתי המשפט כלי נוסף למאבק בתופעות של אלימות במשפחה, ותסייע בחיזוק ביטחונן של המאוימות.

לפני כשנתיים פורסמו מסקנות דו"ח הוועדה הבין משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה, שהקים השר גלעד ארדן כיו"ר ועדת השרים למאבק באלימות. הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהיה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה.

השימוש בצמיד אלקטרוני שיוצמד למי שקיבל צו הרחקה על רקע אלימות במשפחה, יאפשר לוודא כי צווי ההרחקה ממומשים וכן כי התנאים שקבע בית המשפט למשוחררים בערבות החשודים בעבירות של אלימות במשפחה אינם מופרים. הצמיד גם יאפשר לנפגעים לעקוב אחר מקום הימצאם של החשודים ובאופן הזה יאפשר להם לנהל את חייהם באופן חופשי יותר וללא חשש.

הצמיד האלקטרוני יאפשר לוודא כי החשודים לא הפרו את אחד מהתנאים הבאים: איסור כניסה לאזור, יישוב או מקום מסוים, איסור להתקרב או להיפגש עם אדם מסוים, חובת הימצאות או מגורים באזור, יישוב או מקום מסוים, איסור יציאה ממקום מגורים וכדומה.

על פי הצעת החוק, החוק יוגדר כהוראת שעה לשלוש שנים, כדי לבחון את יעילותו בטיפול בתופעת האלימות במשפחה.