"טיפש כמו בלטה" ו"עצלן מהגיהנום": קרב הציוצים האחרון של טראמפ

נשיא ארה"ב ושר החוץ שלו לשעבר מגדפים זה את זה • "נמאס לי להיות האדם שאומר כל יום לנשיא: 'אינך יכול לעשות זאת'" • טילרסון תיאר בעבר את טראמפ כאידיוט, ובתגובה הנשיא הזמינו לתחרות איי-קיו

טראמפ וטילרסון בזמנים טובים יותר / צילום: רויטרס רויטרס, Carlos Barria
טראמפ וטילרסון בזמנים טובים יותר / צילום: רויטרס רויטרס, Carlos Barria

רקס טילרסון, שר-החוץ האמריקאי לשעבר, שדונלד טראמפ פיטרו במחי ציוץ לפני כתשעה חודשים, תקף אתמול (ו') בחריפות את מי שהיה הבוס שלו, וספג בתוך זמן קצר מנת גידופים הישר מהבית הלבן. זו היתה תגרה מילולית נוספת מהסוג שהנשיא הנוכחי מגדיר כהגנה עצמית מפני פגיעה בכבודו. הוא אוהב לירות קליעי זעם וארס בתגובה על חיצי ביקורת ששוגרו לעברו. חשוב לו שהמילה האחרונה תהיה שלו.

וכך, לפי מיטב מסורתו, הגדיר טראמפ את טילרסון כ"טיפש כמו בלטה" וכ"עצלן מהגיהינום", לאחר שטילרסון, מנכ"ל אקסון מוביל, לשעבר, תיארו כ"חסר משמעת עצמית" בראיון פומבי ביוסטון שנועד לגייס כספים למטרות צדקה.

"מבחינתי, אחרי שעבדתי בתאגיד ממושטר, מבוסס הליכים, כאקסון מוביל, היה מאתגר לעבוד בשביל אדם נטול משמעת עצמית, אחד שלא אוהב לקרוא, אחד שלא קורא ניירות עמדה שנותנים לו יועציו, אחד שלא אוהב לרדת לפרטים, שמעדיף פשוט לומר, 'בזה אני מאמין'", סיפר טילרסון.

לדבריו, טראמפ נהג לדרוש נקיטת פעולות מסוימות, אע"פ שלא היתה לו סמכות להורות על ביצוען: "לעיתים קרובות הנשיא היה אומר, 'אני רוצה לעשות כך וכך והנה הדרך לעשות זאת'. ואני הייתי משיב לו: 'אדוני הנשיא, אני מבין מה שאתה רוצה לעשות, אבל אינך יכול לעשות זאת. זה בניגוד לחוק'".

לא פעם, הביע הנשיא תסכול, אמר טילרסון: "הייתי אומר לו, 'הנה מה שאנו יכולים לעשות. אפשר ללכת לקונגרס ולנסות לשנות את החוק. אם זה מה שאתה רוצה לעשות, אין בעיה. הודעתי לו שאני מוכן לצאת למאבק על הנושא המדובר, אם הוא מעוניין".

טילרסון הוסיף, כי אמצעי התקשורת החביב על טראמפ - טוויטר - הוא התפתחות מדאיגה מבחינת הדמוקרטיה: "למען האמת, מדאיגה אותי העובדה, שהעם האמריקאי מוכן לדעת כל כך מעט על הנושאים שעומדים על הפרק. מספיקים להם 128 סימני דפוס".

התגובה המצויצת של טראמפ לא אחרה לבוא: "מייק פומפיאו (שר-החוץ הנוכחי) עושה עבודה מצוינת ואני מאוד גאה בו. למי שקדם לו, רקס טילרסון, לא היו היכולות השכליות הנחוצות. הוא טיפש כמו בלטה וניסיתי להיפטר ממנו כמה שיותר מהר. הוא היה עצלן מהגיהינום. עכשיו יש רמה לגמרי אחרת במשרד-החוץ. הלך הרוח שם גדול".

חילופי המחמאות חשפו פעם נוספת את המודוס אופרנדי של הנשיא הנוכחי: הוא מרבה למנות למשרות בכירות בממשלו אנשים שהוא אינו מכירם היטב, או אפילו לא פגש אותם מעולם, כמו במקרה של טילרסון, אנשים שהוא ראה בטלוויזיה והתרשם ממראם והופעתם. כעבור זמן סר חינם והוא פשוט מטאטא אותם החוצה. אלה שמקבלים את הדין בהכנעה, שוב לא ישמעו מטראמפ. אך אלה שפורשים מהממשל וחולקים עם הציבור האמריקאי את דעתם על הנשיא יכולים לצפות לקיתונות של שפכים מחשבון הטוויטר שלו.

למעשה, התפכחותו של טילרסון מהבוס שלו החלה זמן רב לפני פרישתו. באוקטובר אשתקד הוא כינה את טראמפ moron (מטומטם, שוטה, אוויל). במסיבת עיתונאים שכונסה בחופזה הכחיש טילרסון כאילו הוא עומד על סף התפטרות, אך במודגש לא הכחיש שכינה את נשיא ארה"ב "מטומטם".

בראיון לבעל הטור ג'קסון דיל ב"וושינגטון פוסט" בעקבות תקרית ה-moron, אמר הסנאטר בוב קורקר, כי בעייתה הגדולה של ארה"ב היא, שטראמפ מסרס את הדיפלומט הראשי שלו, ובכך הוא דוחף את ארה"ב ל"מצב בינארי", שבו יוצבו לפני וושינגטון שתי אופציות בלבד: מלחמה, או תרחיש שבו קוריאה הצפונית או איראן יהיו מסוגלות לאיים על ארה"ב בנשק גרעיני.

בהתייחסו להתבטאות קודמת של טראמפ, שבה ציין הנשיא שטילרסון "מבזבז זמן על איש הרקטות הקטן", אמר אז קורקר: "אינך יכול לאיים בפומבי על שר-החוץ שלך בלי לתקוע את עצמך למצב בינארי. הציוצים הבלתי אחראים של טראמפ מעלים את המתיחות באזור, אך הסירוס של טילרסון הוא הדבר שהכי מדאיג אותי".