רכישת ענקית האלקטרוניקה היפנית פיוניר הובילה להתרסקות המניה

חברת Baring Private Equity Asia צפויה לרכוש את פיוניר היפנית ב-900 מיליון דולר • מניית פיוניר מתרסקת בכ-28% הבוקר

חנות פיוניר בטוקיו ב-2009 / צילום: רויטרס
חנות פיוניר בטוקיו ב-2009 / צילום: רויטרס

חברת Baring Private Equity Asia צפויה לרכוש את תאגיד האלקטורניקה היפני פיוניר ב-900 מיליון דולר, כך דווח במהלך סוף השבוע. ההשקעה תתבצע בשני שלבים.

פיוניר תנפיק לקרן ההשקעות מניות בשווי 77 מיליארד ין ובהמשך החברה תרכוש מבעלי המניות הקיימים של פיוניר מניות בשווי 25 מיליארד ין. פיוניר תנפיק את המניות במחיר של 50 ין למניה, ואילו Baring תרכוש את המניות הקיימות במחיר של 66 ין למניה - נמוך משער הסגירה ביום שישי, שעמד על 88 ין למניה. בתגובה למכירה, מניית פיוניר  מתרסקת במסחר הבוקר. 

מדובר בניסיון נוסף של התאגיד היפני, שמצוי במצוקת מזומנים, לשרוד. החוב של פיונר עמד על 443 מיליון דולר (50 מיליארד ין) בסוף מארס האחרון. התאגיד היפני, שההפסד שלו עמד על 7.1 מיליארד ין בשנה הפסיקלית שנגמרה במארס, הודיע למשקיעים כבר באוגוסט שהוא שוקל שינוי משמעותי בחטיבת מערכות האודיו לרכש וכי הוא נמצא במגעים עם מספר חברות השקעה. 

"אני מרגיש אחראי מאוד למה שקרה, אבל הברית עם Baring היא מהותית לארגון מחדש של פיוניר", אמר מנכ"ל החברה קואיצ'י מוריה בסוף השבוע. מוריה הוסיף כי מחיר המכירה ראוי מאחר שבלי הזרמת כספים לחברה, המניה הייתה מתרסקת והחברה לא הייתה יכולה לבצע ארגון מחדש. 

אחרי שפיניור מכרה את מחלקת מוצרי החשמל ב-2014, החברה, שפיתחה את מערכת הניווט (GPS) הראשונה בעולם ב-1990, התמקדה בעיקר במערכות ניווט לרכב בשנים האחרונות. עם זאת, המערכות נפגעו בשנים האחרונות מהתפתחות הטכנולוגיה.