הפיטורים בקואופ יוצאים לדרך: 40% מעובדי המטה יפוטרו השבוע

נאמני קואופ יחלו השבוע בפיטורי עשרות עובדים במטה החברה שמונה 110 איש • בשלב השני, בשבוע הבא, ישלימו הנאמנים קיצוץ לכ-80% ממצבת עובדי המטה • עוד נודע כי ב-18 בדצמבר יפתח חדר מצב לקראת מכירת הרשת

קואופשופ / צילום:: בר אל
קואופשופ / צילום:: בר אל

נאמני קואופ שנקלעה לקשיי תזרים וחובות בהיקף של כ-200 מיליון שקל יחלו השבוע בפיטורי עשרות עובדים במטה החברה - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי ב-18 בדצמבר ייפתח חדר מצב לקראת מכירת הרשת. בתוך כך, היום בשעות הצהריים יוגש לבית המשפט דוח ראשון שחיברו הנאמנים שמסכם את מצבה של הרשת שנמצאת בהקפאת הליכים.

נאמני קואופ צפויים להגיש השבוע לבית המשפט הצעה לקיצוץ מצבת העובדים במטה קואופ שמונה כיום כ-110 עובדים. נכון להיום, מעסיקה קואופ כ-940 עובדים, כשמחזור המכירות השנתי שלה ב-2017 הסתכם בכ-780 מיליון שקל. בשלב הראשון, יגישו השבוע עו"ד שלמה נס וחן ברדיצ'ב הצעה לקיצוץ של כ40% מעובדי המטה ברשת. בשלב השני, בשבוע הבא, ישלימו הנאמנים קיצוץ לכ-80% ממצבת עובדי המטה. במסגרת הקיצוץ ייסגרו מחלקות שלמות במטה הנהלת הרשת הקורסת. מי שלא יפגע הם כוח-האדם בסניפים, ובראשם הקופאיות והקופאים.

נציין כי הצעד הזה מעורר תהיות מדוע מלכתחילה הועסקה במטה החברה כמות כזו של עובדים. זאת, לאחר שבפרומתאוס, חברת הייעוץ הכלכלי שייעצה לקואופ לקראת בקשת ההקפאה, הומלץ לקצץ 62 עובדים מתוך מצבת כוח-האדם של המטה ובכך להוריד את ההוצאות ב-18 מיליון שקל בשנה. "יש שם עובדי מטה שהשתכרו סכומים לא שגרתיים", אמר ל"גלובס" גורם מעורה.

יסננו רוכשים פוטנציאליים 

כאמור, ביום שלישי הבא, 18 בדצמבר, ייפתח חדר מצב עם מידע על תוצאות הרשת עבור הרוכשים הפוטנציאליים לקראת התמחרות ומכרז על הרשת. בהקשר זה צפויים הנאמנים לבקש מהממונה להגבלים עסקיים הצהרת כוונות לפני ההתמחרות כדי לפסול מי שלא רלוונטי מבחינת תחרות.

הנאמנים מעוניינים למכור את קואופ כעסק חי, כלומר כמקשה אחת שכוללת את 42 הסניפים ואת פעילות הסחר ל-130 מכולות במושבים. הם מעוניינים לבצע את המכירה מהר ככל האפשר, כך שהרוכש ייהנה כבר ממכירות עונת הפסח שהן משמעותיות לענף. במקביל, פועלים הנאמנים למכור את נכסי הנדל"ן שלגביהם התנהלו מגעים לרוכשים פוטנציאליים בהקדם, והמכירה צפויה לצאת לדרך בתוך שבועיים-שלושה.

האתגר: למצוא רוכש לפעילות המכולות 

ניתן להעריך כי הניסיון למכור את הפעילות כמקשה אחת יהפוך את הליך המכירה למאתגר יותר, שכן מרבית השחקנים בענף הקמעונאות שהתעניינו ברכישת הרשת מעוניינים קודם כול בחנויות שבבעלותה, בייחוד הרווחיות שבהן בירושלים ובנתניה. כפי שנחשף ב"גלובס", מספר רשתות מעוניינות לרכוש את סניפי קואופ, ביניהן ויקטורי, רמי לוי, מחסני השוק וזול ובגדול. גם שופרסל עשויה להתעניין בפעילות הסחר למכולות, שכן היא מפעילה בעצמה פעילות דומה למושבים באזור השרון.

נזכיר, כי מתוכנית ההבראה של חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס שצורפה כאמור לבקשת הקפאת ההליכים של קואופ עולה כי מתוך 42 הסניפים שבבעלות הרשת, 21 מהסניפים מפסידים סכום של קרוב ל-11 מיליון שקל בשנה. עיקר ההפסד מגיע מהסניפים בקצרין, במעלה אדומים, בגבעתיים, ביבנה, בעפולה, בבנימינה ובנהריה. לעומתם מפעילה החברה כ-21 סניפים שרושמים רווח שנתי של כ-40 מיליון שקל.