אייפקס | בלעדי

עובדים בהייטק? בקרוב זהבית כהן כבר לא תאכיל אתכם

ל"גלובס" נודע כי קרן אייפקס בניהולה של זהבית כהן שוקלת למכור את חברת ההסעדה שרכשה ב-2015 בסכום של כ-200 מיליון שקל • לפי הערכות בשוק, העסקה תתבצע לפי שווי נמוך באופן משמעותי מהשווי בעת הרכישה • אייפקס: הפרסומים אינם נכונים

זהבית כהן / צילום: שלומי יוסף
זהבית כהן / צילום: שלומי יוסף

קרן אייפקס, שבניהול זהבית כהן, מעוניינת להתחיל בהליך למימוש חברת הקייטרינג שרכשה רק לפני שלוש שנים. כך על פי הערכות בענף, שגורסות כי קרן אייפקס מחפשת רוכש עבור חברת ההסעדה שרכשה ב-2015 בסכום של כ-200 מיליון שקל, לפי שווי נמוך באופן משמעותי. יש המעריכים כי אף מדובר במחיר מבוקש לכאורה בהיקף של כמחצית מהסכום בו נרכשה.

שולץ נוסדה ב-1980 ע"י משפחת שולץ והיא מעסיקה כ-1,600 עובדים. החברה מספקת עשרות אלפי ארוחות בממוצע ביום עבור מאות לקוחות, זאת, בין היתר, באמצעות הפעלת 80 חדרי אוכל וקפיטריות בפריסה ארצית במתחמי לקוחותיה, וכן בעזרת מטבח מרכזי הממוקם בכפר סבא. על פי נתוני חברת המידע הכלכלי דן אנד ברדסריט, מחזור ההכנסות של שולץ עמד על כ-320 מיליון שקל נכון ל-2016, אז נחשבה לשחקנית השנייה בגודלה בתחום ההסעדה המוסדית בישראל עם נתח שוק מוערך של כ-17%.

עם זאת, ככל הידוע, מאז הרכישה אייפקס לא רוותה נחת משולץ. במאי 2015 רכשה קרן אייפקס בניהולה של זהבית כהן את השליטה בחברה (80%), כשבידי משפחת שולץ נותרה יתרת האחזקות (20%).

תזוזות רבות נרשמו גם בשדרת ההנהלה: בסוף 2015 מונה מנכ"ל חדש לחברה, מיכה רונן, לשעבר מי שהיה בעבר מנכ"ל קבוצת האופנה הוניגמן וכיהן בתפקיד כשנתיים. הוא הוחלף על ידי דני פלטי, שכיהן בתפקיד במשך פחות משנה וסיים את תפקידו ביוני האחרון. מי שנכנס לנעלי המנכ"ל רק לפני חצי שנה הוא משה נזרי שבתפקידו האחרון שימש במשך 12 שנה כמנכ"ל "אוכל ביתי ניר עציון", העוסקת בהסעדה ואספקת מזון לשוק המוסדי.

במהלך 2015 גם החלה החברה לספק שירותי מזון והסעדה בעיר הבה"דים בנגב, על בסיס מכרז ארוך טווח בו זכתה במהלך שלוש שנים קודם לכן. במסגרת זה אמורה הייתה לספק כ-30 אלף ארוחות ביום, לצד שירותי קייטרינג לאירועים וטקסים, בהיקף הכנסות שנתי של כ-80 מיליון שקל, למשך 22 שנים.

ואולם, על פי גורמים בענף, למרות זכיה זו, התעוררו מחלוקות מהותיות בין החברה לחברת 'מבט לנגב', זכיינית ההקמה והתפעול של מתחם עיר הבה"דים. זאת, לטענת הנהלת החברה, על רקע עיכוב בהעברת חיילות למתחם (עיכוב אכלוס הבסיס גרר אספקה נמוכה יותר של ארוחות מדי יום) ותשתיות רעועות בחלק מהמתקנים שהוקמו. למרות הפשרה אליה הגיעו הצדדים, באפריל 2017 חדלה החברה לספק מזון לעיר הבה"דים.

כך או כך, במהלך 2016 התגלו מחלוקות עסקיות בין אייפקס, בעלת השליטה, למשפחת שולץ, שחדלה מלכהן בתפקידים ניהוליים בחברה. בתחילת 2017 הגישו האחים אורן וניר שולץ תביעות נפרדות כנגד החברה (בגובה של כ-2 מיליון כל אחת), בטענה שפוטרו לא כדין.

ענף ההסעדה והקייטרינג כולל את תחום ההסעדה המוסדית, תחום האירועים ותחום הסעדת מוסדות חינוך, והוא משתייך לענף שירותי אירוח ואוכל. בענף פועלים כ-1,000 עסקים וחברות קייטרינג והסעדה, רובם ממוקמים באזור המרכז. הענף גלגל בשנת 2016 פדיון כולל של כ-4.5 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני חברת דן אנד ברדסטריט. בין המתחרות הגדולות בתחום פועלות שחקניות נוספות כמו ISS העולמית, עידית מקבוצת מלונות דן, סודקסו, וחברת מבושלת ממושב מבוא חורון שבבעלות המושב השיתופי.

ענף ההסעדה אופיין בשנים האחרונות בתחרות חריפה, בעיקר בין השחקנים המובילים, שבאה לידי ביטוי בחלק מהמכרזים בתמחור נמוך למנה ושחיקה ברווחיות החברות. סיכון אליו חשופות השחקניות בענף הוא עליה במחירי המזון, מגמה שצוברת תאוצה מתחילת השנה הנוכחית.

בכל אופן, בשנתיים האחרונות התרחשו מספר אירועים משמעותיים שהשפיעו על הענף, בהם סיום מכרז התקשרות גדול של משרד הביטחון לצה"ל ופיצולו למכרזים רבים קטנים. זאת במקביל למעבר מצדו לשיטת 'מנה תפעולית', כלומר שכירת שירותי כח אדם לתפעול המטבחים בלבד, ומעבר משרד הביטחון לרכש ישיר של חומרי גלם מספקי המזון במשק. שינוי נוסף היה החלפת ספק ההסעדה במכרז גדול - מתחם עיר הבה"דים בנגב, לאחר סכסוך מתוקשר עם ספק שירותי ההסעדה הקודם, 'שולץ', והגדלת אחיזתם של השחקנים הגדולים בענף באמצעות רכישת עסקי הסעדה וקייטרינג קטנים יותר.

אגב זאת, היום נודע כי iss העולמית מבקשת לצאת מפעילותה בישראל, בין היתר בתחום ההסעדה, וזאת במקביל ליציאתה מעוד 12 מדינות אחרות.

תגובת אייפקס: "בניגוד לפרסומים אייפקס איננה מעמידה את שולץ למכירה ומתמקדת בהמשך פיתוח החברה".