בן משה הודיע לנאמני אג"ח אפריקה ישראל: האישורים להשלמת הסדר החוב לא יתקבלו במועד

בתגובה יתכנסו השבוע מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל אסיפה לצורך דיון והתייעצות • בן משה עדיין נדרש לגייס כ-800 מיליון שקל למימון הרכישה - משימה שנהפכה למאתגרת על רקע עליית התשואות בשוק הקונצרני

מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי

נאמני איגרות החוב של קבוצת אפריקה ישראל  זימנו ליום חמישי הקרוב אסיפת מחזיקים מיוחדת, לאחר שקיבלו אמש (ב') הודעה מהמשקיע מוטי בן משה, שלפיה לא יהיה באפשרותו לקבל עד ליום זה (13 בדצמבר) את כל האישורים הנדרשים לאישור ההסדר. לדברי הנאמנים, מדובר באישורים מרשויות ההגבלים העסקיים בכמה ממדינות אירופה.

על-פי הוראות הסדר החוב של אפריקה ישראל, שאושר על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב, נדרשים התנאים המתלים לכניסת ההסדר לתוקף להתקיים עד ל-13 בדצמבר. אלא ששלושה ימים לפני המועד הקובע, הודיע כאמור בן משה לנאמני האג"ח כי חלק מהתנאים המתלים לא יושלמו. 

בתגובה להודעת הנאמנים מסר דוברו של בן משה כי "כפי שדווח, הסדר רכישת אפריקה ישראל על-ידי אקסטרה (חברה פרטית בבעלותו של בן משה; ע"כ) וחברות בשליטתה כבר קיבל את אישורי הרגולטורים הרלוונטיים בישראל ובמדינות האיחוד האירופי שבהן בן משה פעיל, ובכלל זה בגרמניה".

לדבריו, עורכי הדין ממשיכים במאמצים "לקבל את האישורים הנדרשים מרגולטורים נוספים בכמה מדינות במזרח אירופה (ככל הנראה, מדובר בפולין וברומניה, שבהן פועלת חברת אפריקה נכסים; ע"כ) עוד לפני יציאתם של אלה לחופשת חג המולד והשנה החדשה. יודגש כי מדובר דווקא במדינות שבהן אין לבן משה עסקים משמעותיים - ומכאן שמדובר בהליך פרוצדורלי גרידא, שלא צפוי להיתקל בסירוב כלשהו. לכל היותר, תידרש ארכה לא מהותית להשלים את תהליך ההסדר המורכב והארוך באופן מוצלח לשביעות רצון כולם".

האופציות של מחזיקי האג"ח

בעקבות הודעת הנאמנים יתכנסו ביום חמישי מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל לדיון והתייעצות בנוגע לאפשרויות העומדות בפניהם לשמירה על זכויותיהם. למחזיקים עומדת האופציה להעניק לבן משה זמן נוסף להשגת האישורים שטרם הושגו, או לחילופין לבחור בפנייה לבית המשפט בבקשה לביטול ההסדר ולחילוט הפיקדון בסך 100 מיליון שקל שהעמיד בן משה להבטחת ביצוע ההסדר.

אפריקה ישראל היא ההשקעה הגדולה השלישית של בן משה בשוק ההון הישראלי. אחרי שהפסיד 530 מיליון שקל על השקעה באי.די.בי והרוויח "על הנייר" יותר מ-400 מיליון שקל על ההשקעה בחברת אלון רבוע כחול, הוא זכה לפני כשנה באמון מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, כשהגיש להם הצעה שמגלמת "תספורת" של כ-23% בלבד על חוב של 3 מיליארד שקל.

הסדר החוב של בן משה

הסדר החוב שמציע בן משה ואשר קנה את לבם של מחזיקי האג"ח באפריקה ישראל, מגלם להם תמורות של כ-2.3 מיליארד שקל ("תספורת" של יותר מ-20% על חוב של כ-3 מיליארד שקל) ומחייב את בן משה להזרמת מזומנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. ואולם, מעבר לכך, הוא גם מחייב אותו לגייס סכום עתק של יותר מ-1 מיליארד שקל ממקורות פיננסיים חיצוניים, עבור אלון רבוע כחול שבבעלותו.

במסגרת ההסדר, אמורה אקסטרה של בן משה לרכוש את הבעלות המלאה על קבוצת אפריקה ישראל, כשבמקביל תמכור אפריקה ישראל את מניות השליטה (56%) בחברה הבת אפריקה נכסים לידי אלון רבוע כחול בתמורה ל-1.29 מיליארד שקל ואופציות לתשלומים נוספים בעתיד. מדובר במניות שליטה בעלות שווי שוק נוכחי של 1.5 מיליארד שקל.

בחודש שעבר השלימה אלון רבוע כחול גיוס של 280 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב מסדרה ה' החדשה, בעלת משך חיים ממוצע (מח"מ) קצר יחסית של פחות משנתיים. את יתרת הסכום הנדרשת להשלמת הרכישה, בסך 700-800 מיליון שקל, מבקש בן משה לגייס מבנקים בארץ או בעולם. מדובר בחוב סביר, לכאורה, שכנגדו ישועבדו האחזקות באפריקה נכסים בעלות שווי שוק כפול.

את הנוסחה הזאת בנה בן משה לפני כשנה, כששוק החוב הקונצרני בתל-אביב נסק לגבהים חדשים. אלא שמאז התהפכה המגמה, ובשבועות האחרונים השתלטה על שוק גיוסי החוב המקומי אווירת נכאים (עם משבר האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות בתל-אביב), שפגעה באיכות החוב שניתן לגייס כיום בשוק הקונצרני המקורי והפכה את המהלך של בן משה למאתגר יותר. אג"ח אלון רבוע כחול נסחרות היום בתשואה לפדיון של 6.8% - תשואה גבוהה שתקשה על החברה לגייס חוב לטווח ארוך בריבית סבירה.