ראש אמ"ן בועדת חוץ ובטחון: חיזבאללה אינו בעל יכולת תעשייתית להסבת אמל"ח מדוייק

ראש אמ"ן האלוף תמיר הימן סקר היום (ג') את האתגרים הבטחוניים באיזור בפני ועדת חוץ ובטחון

ח"כ דיכטר וראש אמ"ן / צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי
ח"כ דיכטר וראש אמ"ן / צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי

ראש אמ"ן האלוף תמיר הימן סקר היום (ג') את האתגרים הבטחוניים באיזור בפני ועדת חוץ ובטחון ובדבריו אמר לחברי הכנסת וליו"ר הועדה ח"כ אבי דיכטר כי ארגון החיזבאללה מחזיק ביכולת אש סטטיסטית (נשק שאינו מדויק) מזה שנים אך "אין ברשותו יכולת תעשייתית להסבה וייצור של אמל"ח מדויק".

נושא האמל"ח המדויק מטריד את ישראל בשנים האחרונות. בנאום ראש הממשלה באו"ם בחודש ספטמבר הוא הציג בפני העולם מיקום מדויק של שני מפעלי נשק בלבנון, אחד מהם סמוך לשדה התעופה כאשר ישראל מוטרדת מכך שמפעלים אלה יוסבו למפעלי נשק מדויק בעתיד. בישראל תודה מכנים זאת "פרויקט הדיוק" והוא מאמצי החיזבאללה להגיע ליכולת תעשייתית להרכבת טילים מרובים עם רכיב הכוונה ברמה של עד 10 מטר מן היעד.

היום אמר הימן כי אין בידי החיזבאללה את היכולת הזו בשלב הזה.

עוד אמר הימן שהתקופה הנוכחית מוגדרת על ידו כ"עידן של שיבוש, עיצוב והתהוות" - והיא מהווה הזדמנות לפעולה בכלל הגזרות במסגרת המערכה שבין המלחמות.

ר' אמ"ן התייחס לפוטנציאל הנפיצות בזירה הצפונית וסקר בפני חברי הועדה את התקדמות מבצע "מגן צפוני", שמטרתו היא נטרול איום המנהרות בצפון, המהווה אבן יסוד בתכנית ההתקפה של ארגון הטרור חיזבאללה.

ר' אמ"ן דיבר על ההתפתחויות בסוריה -התייצבות משטר אסד המתרחשת במקביל להתבססות הציר השיעי והבהיר כי ישראל נחושה להרחיק את איראן וחיזבאללה ממרחב רמת הגולן. עוד הוסיף כי מחיר ההתבססות האיראנית בסוריה מעורר מחלוקת בקרב צמרת קבלת ההחלטות באיראן, ולפיכך מזהה מגמת בלימה וצמצום בשטח בעשרות אחוזים.

ר' אמ"ן הרחיב אודות המשבר הכלכלי העמוק אליו איראן נקלעה מאז חידוש הסנקציות, וציין כי היקף יצוא חביות הנפט ירד משמעותית. בהקשר זה, ציין כי אמ"ן מנטר בהצלחה את המאמצים העדכניים לעקוף את הסנקציות, ופועל אל מול הגורמים הרלוונטיים בקהילה הבינלאומית.

בסיכום דבריו, ר' אמ"ן ציין כי הסבירות למלחמה יזומה נמוכה.