הליש"ט מתאוששת משפל של 20 חודשים; הדולר נחלש בעולם

ביטול ההצבעה על הברקזיט שתוכננה להיום מביאה למסחר תנודתי בליש"ט • הדולר עלה 0.56% ושערו היציג 3.748 שקלים; האירו טיפס 0.28% ושערו היציג 4.267 שקלים • פריקו: התאוששות במגזר השירותים ויצוא חברות ההיטק יתרום בטווח הבינוני והארוך לעודפי הצע וייסוף השקל" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock
הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ג') ברקע לחולשת הדולר בעולם כאשר הליש"ט נסחרת בתנודתיות על רקע ביטול ההצבעה על הברקזיט שתוכננה להיום בפרלמנט הבריטי. 

הליש"ט עולה כעת 0.4% ל-1.261 דולרים; הדולר אינדקס מאבד 0.2%; האירו מטפס 0.2% מול הדולר ל-1.137 דולרים. הדולר עלה 0.56% ושערו היציג 3.748 שקלים; האירו טיפס 0.28% ושערו היציג 4.267 שקלים.

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, ביטלה אתמול את ההצבעה שתוכננה לאישור תכנית הברקזיט שגיבשה עם האיחוד האירופי, וזאת בשל אזהרותיהם החוזרות ונשנות של חברי פרלמנט כי גודל התבוסה שתנחל מיי בהצבעה עלול לסכן את ממשלתה. הליש"ט מתאוששת כעת משפל של 20 חודשים במסחר תנודתי על רקע האירועים. 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו: "ירידת תשואות האג"ח האמריקאיות לשפל של 3 חודשים כאשר תשואת האג"ח ל-10 שנים שבה וירדה אל מתחת לרף ה-3% (2.86%) ומתקרבת לתשואת האג"ח לשנתיים (2.72%) מלמדת על תנועות הון לאי מבטחים, כאשר משקיעים היוצאים משוק המניות בוחרים בתשואה הנאה של כ-3% על פני אי הוודאות בשוקי ההון. בשוק ממשיכים לצפות לעלייה נוספת בריבית הדולר בישיבת ועדת השוק הפתוח בשבוע הבא אולם לשנת 2019 הערכה כי יבוצעו 2 העלאות ריבית בלבד ולא 3 העלאות כפי שציפו בעבר. התמתנות הציפיות לעליה בריבית הדולר מלמדת על פוטנציאל החלשות הדולר בשנת 2019, כחלק מהחששות כי הכלכלה האמריקאית ניצבת בפני התמתנות בקצב הצמיחה".

לגבי השוק המקומי, אומר פריימן כי "בשעה שיצואנים וחברות הייטק ממירים מט"ח בפעילות סוף שנת כספים פעילים ומנהלי השקעות ממשיכים לרכוש מט"ח וגידור חשיפות ואף לצמצום היקף האשראי הדולרי היקר. להערכתנו, אירועים בזירה המקומית והגלובלית לצד תנודות קיצוניות במחיר חומרי הגלם תרמו לגידול חד בביקוש למט"ח ואף להתמנות משמעותית בהיקף היצע המט"ח. בחודשים האחרונים הנפט שב ונחלש מרמת הקיצון של 75 דולר ויותר לעבר רמת ה-50 דולר לחבית מהלך הצפוי לצמצם את היקף עודפי הביקוש כמו גם חולשה במחיר חומרי גלם מרכזיים נוספים ולצידם התאוששות במגזר השירותים ויצוא חברות ההיטק יתרום בטווח הבינוני והארוך לעודפי הצע וייסוף השקל. בטווח הקצר עודפי הביקוש הנקודתיים נתקלים במוכרים משמעותיים המבקשים לנצל את רמות השיא למימוש החזקה בדולר בשערים שמעל לרמת 3.74 שקלים לדולר".

"בשלב הנוכחי מוכרי מט"ח רבים ממשיכים לממש רווחים נאים בזמן שהדולר שב ותוקף את התחום 3.74-3.78 שקלים לדולר. אין שינוי בהערכתנו לפיה בטווח הקצר תנודות של עודפי ביקוש נקודתיים עשויים לתמוך בתנועה פרו דולרית אולם מבנה החשבון השוטף ועודפי היצע לצד חולשת שוק חומרי הגלם יתמכו בחוסנו של השקל", הוסיף.