קנדה משחררת את סמנכ"לית הכספים של וואווי בסין בערבות; טראמפ עלול להתערב

הסמנכ"לית מנג וואנז'ו, ששוחררה ע"י ביהמ"ש בקנדה בתנאים מגבילים ובערבות של מיליוני דולרים, ממתינה לשימוע לקראת הסגרתה לארה"ב • השחרור בערבות עשוי לפייס ולהרגיע את הרוחות בממשל הסיני

סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס
סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אתמול (ג') כי יתערב בתביעה נגד סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוגיות, מנג וואנז'ו, אם הדבר ישרת אינטרסים ביטחוניים או יסייע לסגור עסקה מסחרית עם סין.

סמנכ"לית הכספים של וואווי נעצרה בקנדה ב-1 בדצמבר והואשמה על-ידי ארצות הברית בהונאה רב-לאומית של בנקים בנוגע לעסקאות עם איראן, צעדים שהם הפרת הסנקציות של ארה"ב. כאשר נשאל אם יתערב בעזרת מחלקת המשפטים בעניין וואנגז'ו, אמר טראמפ לסוכנות הידיעות רויטרס: "מה שטוב למדינה הזאת, אני אעשה".

"אם אחשוב שזה טוב עבור מה שתהיה בהחלט העסקה הגדולה ביותר שנעשתה אי-פעם - וזה דבר חשוב מאוד, מה שטוב לביטחון הלאומי - בהחלט אתערב אם אחשוב שזה הכרחי", אמר טראמפ.

בית המשפט הקנדי ​​שחרר את מנג בערבות אתמול, בעוד היא ממתינה לשימוע לקראת הסגרתה לארה"ב. השחרור בערבות עשוי לפייס ולהרגיע את הרוחות בממשל הסיני.

טראמפ נשאל אם שוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג על המקרה, וטען כי טרם התקיימה שיחה בין שני המנהיגים. "הם עדיין לא התקשרו אליי. הם מדברים עם האנשים שלי, אבל הם עדיין לא התקשרו אליי", אמר טראמפ. 

ערבות של מיליוני דולרים

כאמור, בית משפט בקנדה אישר לסמנכ"לית הפיננסים של וואווי, מנג וואנז'ו, שחרור בערבות, בסכום של 10 מיליון דולר קנדי (7.5 מיליון דולר אמריקאי). הבכירה עצורה בקנדה בעקבות בקשה בארה"ב להסגרתה בשל אישומים על הפרת הסנקציות על איראן והונאת המערכת הבנקאית בארה"ב. בעקבות החלטת השופט וויליאם ארק מבית המשפט העליון של פרבינציית קולומביה הבריטית, וואנז'ו שוחררה לאחר שהייתה במעצר מעל לשבוע.

וואנז'ו חויבה לשורת תנאים: עליה לגור באחד משני הבתים שבבעלותה הנמצאים בעיר ונקובר, לעמוד בשעת עוצר - לא לצאת מהבית לפני 6 בבוקר ולחזור לא יאוחר מ-11 בלילה, כל עוד לא מדובר במקרה חירום רפואי, ולשאת מכשיר ניטור אלקטרוני. הותר לה חופש תנועה מוגבל בתוך העיר ונקובר, נהג ואיש צוות אבטחה ידרשו להיות איתה כל הזמן, וחמישה אנשים ערבים לה ויידרשו לשלם קנס במקרה בו תפר את תנאי השחרור. ארק זימן את הבכירה לדיון נוסף בבית המשפט בחודש פברואר.

וואנז'ו בת ה-46 היא בתו של מייסד וואווי, המיליארדר רן ז'נגפיי, והיא נעצרה ב-1 לדצמבר כשהחליפה מטוסים בקנדה. לטענת ארה"ב, היא הסתירה מבנקים אמריקאים את העובדה שוואווי עשתה עסקים עם חברה שיש לה פעילות עסקית באיראן. אם תוסגר לארה"ב, היא עשויה לעמוד בפני מספר אישומים, עם עונש של עד 30 שנות מאסר על כל אחד מהם.

וואנז'ו מכחישה את ההאשמות. גם חברת וואווי טוענת כי אינה מודעת להתנהלות בעייתית כלשהי מצד וואנז'ו, ופרסמה הצהרה אמש לפיה היא בטוחה ש"המערכות המשפטיות של קנדה וארה"ב יגיעו למסקנה הצודקת".

מעצרה של וואנז'ו מאיים על יחסי ארה"ב-סין וקרה ממש בסמוך לזמן בו השתיים הגיעו להתקדמות בשיחות על מלחמת הסחר. משרד החוץ הסיני איים על קנדה מאז מעצרה של וואנז'ו כי תישא ב"השלכות כבדות" אם לא תשוחרר, וזימן גם את שגריר ארה"ב לשיחה. שרת החוץ הקנדית קריסטיה פרילנד אמרה אמש כי מעצרה של וואנז'ו לא היה החלטה פוליטית, וכי לבכירים קנדים לא הייתה נגיעה ישירה למעצר, אך קנדה גם אישרה אמש כי חוקר קנדי ודיפלומט לשעבר נעצר בסין.