עו"ד רז נזרי: "שיח סוגדי נתניהו ושונאי נתניהו מסוכן לדמוקרטיה"

המשנה ליועמ"ש בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "אנחנו רואים שיח קצוות: קבוצה אחת של 'שונאי נתניהו' גורסת שגם אם יזכו אותו, הוא אשם, ותוקפת את היועץ המשפטי לממשלה שכביכול מגן עליו; קבוצה שנייה של 'סוגדי נתניהו', שברור שגם אם יוגש נגדו כתב אישום, והוא יורשע ב-3 ערכאות, עדיין יראו אותו כזכאי"

המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר
המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, אומר כי יש בארץ "שיח סוגדי נתניהו ושונאי נתניהו", ולדבריו השיח הזה מסוכן לדמוקרטיה.

"בתקופה האחרונה אני מרגיש שיש סוג של ירידה של הממלכתיות ועלייה של פופוליזם בציבוריות הישראלית", אמר היום (ד') נזרי בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה. לדבריו, "אנחנו כעובדי מדינה מרגישים את זה בהיבטים המקצועיים שלנו. נוצר שיח קצוות שמסוכן לדמוקרטיה".

לדברי המשנה ליועמ"ש, יש המציגים את הדמוקרטיה כשלטון הרוב בלבד, וזו אמירה פופוליסטית. "ברור שדמוקרטיה היא גם שמירה על זכויות אדם, מתן זכויות למיעוטים ועצמאות של שומרי הסף מול השלטון. לצד זאת, יש גם כאלה המציגים כל מהלך שקורה כסוף הדמוקרטיה, וכשהדברים מוצגים בצורה כזו, זה גורם לחלקים בציבור בישראל לחשוב שהמילים 'שלטון חוק' ו'דמוקרטיה' הן כלי נשק שנועד לפגוע בשלטון הרוב".

עו"ד נזרי הביא כדוגמה את חקירות ראש הממשלה. לדבריו, "אנחנו רואים שיח קצוות: קבוצה אחת של 'שונאי נתניהו' גורסת שגם אם יזכו אותו, הוא אשם, ותוקפת את היועץ המשפטי לממשלה שכביכול מגן עליו; קבוצה שנייה של 'סוגדי נתניהו', שברור שגם אם יוגש נגדו כתב אישום, והוא יורשע ב-3 ערכאות, עדיין יראו אותו כזכאי. המצב בו יש אמירות בוטות כל-כך משני הצדדים, פוגע בדמוקרטיה".

נזרי הזהיר כי אם מערערים את האמון במוסד הייעוץ המשפטי לממשלה, ואם חלקים נרחבים שיש להם כוונות פוליטיות מכניסים לתודעה כאילו היועץ המשפטים לממשלה מונע משיקולים זרים - זו סכנה לשלטון החוק בשל הערעור שנוצר באמון הציבורי במערכות אכיפת החוק. "הדבר הזה מקבל משנה תוקף בתקופה שבה אנו נמצאים ב'מאני טיים' של הדיונים בתיקי ראש הממשלה, לקראת הכרעת היועץ בהם".

לגבי חוק הלאום אמר נזרי: "הרגשתי כאב ברמה הכי בסיסית שלי, גם לאחר שהורידו את סעיף ההפרדה ביישובים, משום שכמי שמאמין במדינה יהודית ודמוקרטית, אני חושב שאנחנו הולכים לכיוון של שני עמים במדינה אחת. יהיה פה עם דמוקרטי ועם יהודי. בעיניי לפחות, אפשר להיות ימין או שמאל, אבל אסור ששמירה על ערכים בסיסיים של יהדות ודמוקרטיה יהיו רק עניין פוליטי. יש גרעין מסוים שמחבר אותנו וחובה לשמור עליו".

לכן, לדברי עו"ד נזרי, "היה נכון לכלול את סעיף השוויון בחוק הלאום. לא צריכה להיות סתירה בין זכויות קולקטיביות של היהודים לזכויות הפרט של כלל האזרחים. למרות זאת, בראייתנו שוויון ממשיך להיגזר מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

נזרי התייחס גם למגבלות הייעוץ המשפטי לממשלה ואמר כי "היועצים המשפטיים לא צריכים לשרת כל גחמה, ותפקידם להיות גם שומרי סף, אבל בסופו של יום חלק מהאנשים באקדמיה ובזירה הציבורית שוכחים שתפקידנו הוא גם לסייע לממשלה, כל עוד מדובר במעשים שבמסגרת החוק".