רו"ח ישראל דניאלי נעצר בחשד לזיוף, התחזות וגניבת מיליוני שקלים מעשרות ארגונים

עפ"י החשד, רו"ח ישראל דניאלי, אל"מ (במיל'), נהג לפתוח חשבונות בנק בתיעוד מזויף, הפיץ המחאות מזויפות ולקח הלוואות בסכומים של כ-200 אלף שקל • חשוד גם בפגיעה בפרטיות, בכך שזייף ייפוי-כוח של אנשים פרטיים וחברות במטרה להירשם כמייצג מול מס הכנסה, ובכך הוציא במרמה נתונים פיננסיים למטרות אישיות

זיוף, התחזות וגניבה / צילום: thinkstock
זיוף, התחזות וגניבה / צילום: thinkstock

הותר לפרסום: רו"ח ישראל דניאלי, אלוף-משנה (במיל'), נעצר בסוף חודש נובמבר בחשד לזיוף, התחזות לאחר וגניבה מעשרות ארגונים לצורך הוצאת חשבוניות פיקטיביות.

על-פי החשד דניאלי ביצע זיוף בנסיבות מחמירות בכך שנהג לפתוח חשבונות בנק בתיעוד מזויף, הפיץ המחאות מזויפות ולקח הלוואות בסכומים של כ-200 אלף שקל.

מדובר במעצר שלישי של דניאלי בשנתיים האחרונות בחשד לביצוע עבירות כלכליות, כאשר בכל פעם החשדות סובבים סביב חשדות שונים. בנוסף, נגד דניאלי תלוי ועומד כתב אישום שהוגש בחודש שעבר לבית משפט השלום בתל-אביב בחשד לגניבת מאות אלפי שקלים מלקוחותיו.

על-פי חומר הראיות שהצטבר, עולה חשד גם לפגיעה בפרטיות, בכך שדניאלי זייף ייפויי-כוח של אנשים פרטיים וחברות במטרה להירשם כמייצג מול מס הכנסה, ובכך הוציא במרמה נתונים פיננסיים למטרות אישיות.

מהחקירה, שמתנהלת במפלג ההונאה של מחוז תל-אביב מתבצעת בשיתוף-פעולה הדוק ביחד עם יחידת יהלום וחקירות מכס ומע"מ תל-אביב של רשות המסים, עולה כי היקף הנזק מגיע למיליוני שקלים.

דניאלי נעצר לחקירה בסוף חודש נובמבר, ומאז האריכה המשטרה את מעצרו מעת לעת. היום (ד') ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בשלישית בבית משפט השלום בתל-אביב. מעצרו הוארך עד יום שני הקרוב. 

כאמור, זוהי אינה ההסתבכות הראשונה של דניאלי עם רשויות האכיפה. בנובמבר 2016 נעצר דניאלי על-ידי חוקרי מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים, בחשד לביצוע שורה של עבירות מע"מ, שנעשו תוך שהוא מתחזה לעורך דין. התרמית הוערכה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ואף יותר.

מבקשת המעצר שהוגשה בעניינו של דניאלי ב-2016 עלה כי חוקרי רשות המסים הגיעו לדניאלי במסגרת חקירה המתנהלת נגד חברות שונות, החשודות בקיזוז ובהפצת חשבוניות מס פיקטיביות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לפחות, ובהעלמת ספרי חשבונות. במהלך החקירה עלה כי דניאלי שימש כרואה החשבון של החברות הנתונות בחקירה. בבקשת המעצר נכתב כי דניאלי, "האמור להיות איש אמון של רשויות המס, התנהל כאחרון עברייני המס", כאשר לפי החשד סייע להעביר חברות פעילות, שהחזיק אצלו "על המדף", על-שם "אנשי-קש", שחלקם אף לא ידעו זאת.

עוד עלה מבקשת המעצר כי דניאלי התחזה לעורך דין והשתמש בחותמות מזויפות של עורכי דין וחברות בכדי להעביר מניות של חברות על שם אנשי-הקש אצל רשם החברות. זאת, כאשר בחלק מהמקרים נעשה הדבר ללא נוכחות בעלי החברות במשרדו ואימות פרטיהם על-פי חוק.

עוד נטען כי דניאלי הציג מצג-שווא כלפי רשות המסים, באמצעות מסמכים שנערכו על-ידו, כאילו מדובר בחברות המנהלות ספרים כדין ומגישות דוחות לרשות, אף שחלקן לא דיווחו מעולם לרשויות המס.

דניאלי הכחיש ומכחיש את כל החשדות שיוחסו לו.

ואולם לא חלף זמן רב, ודניאלי נעצר שוב. במרץ אשתקד הוא נעצר בפעם השנייה בתוך 4 חודשים, והפעם בחשד לגניבת כספים ועבירות מרמה חמורות. בדיון המעצר שבוצע על-ידי מפלג ההונאה בתל-אביב בשיתוף רשות המסים, טען נציג המשטרה כי מדובר ברואה חשבון שנטל כספים מלקוחות ועשה בהם שימוש פרטי. על-פי החשד, הסכום שנגנב מהלקוחות והופקד על-ידי דניאלי בחשבונו הוא בהיקף של מאות אלפי שקלים. 

בנובמבר השנה הוגש נגד דניאלי כתב אישום בפרשה השנייה במסגרתה נעצר, המייחס לו גניבת מאות אלפי שקלים מלקוחותיו. דניאלי מואשם בעבירות של גניבה בידי מורשה, עבירות זיוף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והונאה בכרטיס חיוב.

על-פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד יונתן טל מפרקליטות מחוז תל-אביב, גנב דניאלי צ'קים של לקוחות בשווי 400 אלף שקל, ועשה בהם שימוש פרטי.

פרישה כפויה מצה"ל

שמו של דניאלי עלה בעבר גם בקשר לתיק משמעתי שנוהל נגדו בצבא, אשר הוביל לפרישתו הכפויה מהשירות הצבאי. במארס 2010 הורשע דניאלי, על-פי הודאתו בדין משמעתי, בשורה של עבירות, ובהן התנהגות שאינה הולמת, אי-קיום הוראות המחייבות בצבא, שימוש ברכוש הצבא שלא למטרותיו והתרשלות בקיום הוראות המחייבות בצבא.

דניאלי, ששימש בעבר סגן מפקד עוצבת אדום (בפיקוד דרום), הועמד לדין לאחר שהתיר לבני משפחתו ולמקורביו לנהוג ברכב צבאי בניגוד לנהלים.

בתום חקירת האירוע החליט הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף גבי אשכנזי, כי דניאלי יפרוש מצה"ל ובנוסף יעמוד לדין משמעתי על-פי הנחיית הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף אביחי מנדלבליט, המכהן כיום כיועץ המשפטי לממשלה.

דניאלי נידון ל-21 ימי מחבוש על-תנאי למשך שנתיים ועוד 14 ימי מחבוש על-תנאי למשך שנה, קיבל נזיפה חמורה, נזיפה וקנס בגובה 1,000 שקל.

תחילת הפרשה באוגוסט 2009, כאשר במצ"ח פתחו בחקירה בנוגע לחריגה משמעותית במכסת הדלק של רכב הליסינג של דניאלי, הוא הסביר בחקירתו כי שירת במספר אזורים בארץ, ולכן נאלץ לעשות נסיעות רבות ברכבו, אולם בהמשך הודה כי נתן לבני משפחתו לנהוג ברכב.

ראשת מטה אגף כוח-אדם דאז, תת-אלופה אורנה ברביבאי, אשר שפטה את דניאלי, כתבה בהחלטתה כי "המעידה הערכית של הקצין אינה עולה בקנה אחד עם המצופה ממפקד בצה"ל, בוודאי שלא ממפקד בכיר". 

*** חזקת החפות: רו"ח ישראל דניאלי לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. החקירה בעניינו בחלק מהפרשות לא הסתיימה, ובאחת היא אף בראשיתה, כתב האישום שהוגש טרם נידון בבית המשפט, ובשלב זה לא ידוע כיצד יסתיימו כל ההליכים הפליליים. יש לזכור כי חשודים ונאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.