המכירה יוצאת לדרך: נאמני קואופ הגישו בקשה לקבלת הצעות

הנאמנים, עו"ד ד"ר שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב הגישו לבית המשפט בקשה לאפשר לפרסם הזמנה לקבל הצעות לרכישת מניות החברה, פעילותה ונכסיה • "תוכנית ההבראה שהוצגה בבקשת ההקפאה, המהווה לכאורה אלטרנטיבה, אינה ישימה ואינה נותנת מענה לטובת הנושים"

קואופ שופ / צילום: תמר מצפי
קואופ שופ / צילום: תמר מצפי

עכשיו זה רשמי: נאמני קואופ, עו"ד ד"ר שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, הגישו לבית המשפט בקשה לאפשר לפרסם הזמנה להציע הצעות לרכישת מניות החברה, פעילותה ונכסיה וכן לרכישת נכסי האגודה. הנאמנים, כפי שנחשף ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע, מעוניינים לעשות זאת בהקדם האפשרי, בנפרד מנכסי הנדל"ן ובאופן שיאפשר לרוכש ליהנות ממכירות חג הפסח.

לדבריהם, "תוכנית ההבראה שהוצגה בבקשת ההקפאה, המהווה לכאורה אלטרנטיבה, אינה ישימה ואינה נותנת מענה לטובת הנושים", ובשל כך אפשרות כזו אינה עומדת על הפרק. כבר ביום שלישי הקרוב צפוי להיפתח חדר מצב עם מידע אודות החברה עבור רוכשים פוטנציאליים. כפי שכבר נחשף ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע, יבקשו הנאמנים להרשות להגבלים עסקיים לאשר מראש גורמים פוטנציאליים.

הנאמנים מפרטים בבקשה שהוגשה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים כי "קבלת הצעות לרכישת החברה ו/או פעילותה ונכסיה בד בבד עם קבלת הצעות לרכישת נכסי האגודה חייבת לצאת אל הפועל בטווח הזמן המיידי". לדבריהם, "בנסיבות אלה, פעולה מהירה של מכירת החברה ו/או פעילותה ונכסיה כ"עסק חי", תאפשר הזרמת הון חדש לחברה ושימור נכסיה, תוך מקסום התמורה עבור נושיה ושמירת מקומות העבודה עבור עובדיה".

הנאמנים מבהירים כי במסגרת הליך המכירה, תינתן עדיפות להצעה הכוללת את רכישת החברה ו/או פעילותה ונכסיה כמקשה אחת וללא הפרדה בין הסניפים. עם זאת, הם מציינים, כי לא תהיה תלות בין רכישת החברה לבין מכירת נכסי הנדל"ן של האגודה. כלומר, תינתן האפשרות להגיש הצעות נפרדות, וזאת תוך הבטחת שמירת פעילות החברה תחת רוכש באותם סניפים שיירכשו.

עיקר הפעילות המסחרית של קואופ מרוכזת ברשת הסופרמרקטים של קואופ, העוסקת בשיווק קמעונאי של מוצרי צריכה ומזון. זאת, באמצעות רשת חנויות המונה 42 סניפים המפוזרים בכל רחבי הארץ. בנוסף לרשת הקמעונאית, קיים מערך הסכמים עם 127 סניפים נוספים, מכולות מושביות, המופעלים ברחבי המרחב הכפרי. מדובר בהסכמי שכירות בסניפים הממוקמים בקניונים או בצרכניות עצמאיות ברחבי הארץ בנקודות הנחשבות ברובן באופן יחסי לאטרקטיביות.

בנוסף, האגודה השיתופית קו-אופ ישראל הינה הבעלים בזכויות במקרקעין של 5 נכסי נדל"ן הממוקמים בגבעת זאב, הגבעה הצרפתית, מעלה אדומים, פסגת זאב, וארמון הנציב. כמו-כן, טרום מתן צו הקפאת ההליכים התקשרה האגודה בהסכמי מכר בנוגע ל-4 נכסים: קריית יובל, נווה יעקב, גבעת אורנים ואחזקות החברה במניות חברת השוק הסיטונאי בירושלים. לאור סמיכות הזמנים בין מועד מכירת הנכסים לבין המועד בו הוגשה בקשת הקפאת ההליכים, עסקאות אלה למכירת נכסים נמצאות תחת בדיקת הנאמנים.

כפי שפורט בדוח הראשוני מטעם הנאמנים, מדובר ברשת אשר פעילותה הפסדית ו"שורפת מזומנים" מדי חודש. הנאמנים סבורים כי "ככול שתארך תקופת ההפעלה, עלולה להיפגע מסת הנכסים של החברה שתגרום ממילא לשחיקה של תזרים המזומנים".

הנאמנים מפרטים בפנייתם לביתם המשפט, כי בעקבות תכנית הבראה של חברת פרומתאוס שצורפה לבקשת הקפאה ההליכים, נפגשו הנאמנים עם חברת הייעוץ. לטענתם, הדעה הרווחת במסגרת אותה פגישה הייתה, שהצעד המיידי המתבקש הוא הכנסת משקיע לרשת. אמנם בסיס ההנחה בתכנית ההבראה של החברה הציגה מתווה שונה, אולם, לפי הנאמנים היא "התבססה על שימור הרכב הבעלות ושדרת הניהול שהייתה קיימת בחברה והנחות נוספות שאינן רלבנטיות עוד".

הנאמנים סבורים, כי בשל הדברים הללו, ולאור שיקולים מסחריים נוספים כגון חג הפסח המתקרב (שהינו מועד חשוב עבור רוכש), יש לשאוף לסיים את הליך המכירה עוד לפני הפסח וזאת על מנת להימנע מנטילת אשראי חדש, שממילא יהיה קשה לגייס תחת הקפאת הליכים ובכל מקרה אין לנאמנים כוונה לייצר סיכון שכזה לקופת הנושים.

הנאמנים גורסים כי "על מנת להבטיח כי פעילות הרשת תתייצב באופן שיאפשר לה לפעול בשוטף, לטובת העובדים, הספקים והנושים" יש להבטיח מספר עקרונות חשובים. בין היתר מציינים האנמנים כי "הרשת נדרשת להון עצמי בהיקף גדול", שכן "ללא בעל שליטה אין גורם שידאג למימון ולביטחונות", וגם כי "הרשת נדרשת לבעל שליטה גם ברמה הניהולית תוך פיקוח על פעילותה השוטפת". כמו כן, מדגישים הנאמנים, כי "כניסתו של משקיע לרשת, לרכישה במקשה אחת, מעבר למהלכים המבוצעים על ידי הנאמנים, ישפר את יכולת הרשת לרכוש סחורות בתנאים מיטביים ולייצר פעילות אופטימלית".

עקרון נוסף אותו מציינים הנאמנים הוא מתן אופק תעסוקתי לעובדי החברה המהווים משאב מהותי בחברה, על רקע אופי פעילותה.

כמו-כן, עמדת הנאמנים היא כי יש לפעול במקביל למכירת נכסי הנדל"ן של האגודה, שכן, מכירת הנכסים יהווה מקור נוסף עבור הסדר נושים עתידי לנושים וימקסם את יכולת החזר החובות, לרבות חובות האגודה בגין ערבותה לחובות החברה. כמו-כן, תתאפשר קבלת הצעות על נכסים שהחברה התקשרה בעסקאות למכירתם בסמוך למתן צו ההקפאה, וזאת מבלי לקבע עמדה מצד הנאמנים ביחס לאותן עסקאות.