התפרקות בפלאזה סנטרס: שווי שוק אפסי וצפי לתספורת של כ-70% על חוב של 356 מיליון שקל

שווי השוק של חברת הנדל"ן צנח השנה ב-80% ל-3.5 מיליון שקל בלבד, על רקע הערכת המשקיעים כי החברה אינה סולבנטית או לפחות קרובה מאוד למצב זה

רון הדסי, יו"ר ומנכ"ל אלביט הדמיה ויו"ר פלאזה סנטרס / צילום: איל יצהר
רון הדסי, יו"ר ומנכ"ל אלביט הדמיה ויו"ר פלאזה סנטרס / צילום: איל יצהר

שווי השוק של חברת הנדל"ן פלאזה סנטרס  צנח השנה ב-80% ל-3.5 מיליון שקל בלבד, על רקע הערכת המשקיעים כי החברה אינה סולבנטית או לפחות קרובה מאוד לכך. פלאזה סנטרס פרעה בשנים האחרונות נתח נכבד מחובותיה, בעקבות מימוש כל הקניונים במזרח אירופה שהחזיקה בבעלותה, ולמרות זאת נותר לחברה חוב של 356 מיליון שקל (כ-84 מיליון אירו) למחזיקי איגרות החוב שלה מסדרות א' ו-ב', הנסחרות בתשואות זבל תלת-ספרתיות, על רק חוסר הוודאות בנוגע לסכומים שיקבלו לבסוף מחזיקי האג"ח של החברה. מחיריהן של אג"ח א' ו-ב' משקפים תספורת עצומה של כ-70% למחזיקים. 

פלאזה סנטרס נשלטת בידי חברת ההחזקות אלביט הדמיה , שמחזיקה ב-44.9% ממניות פלאזה סנטרס. שתי החברות נשלטו בעבר בידי מוטי זיסר המנוח, אולם הן עברו לבעלות נושי האג"ח במסגרת הסדר החוב הגדול של אלביט הדמיה, שבו ספגו המשקיעים תספורת של כ-1.8 מיליארד שקל. מאז ההסדר מונהגות שתי החברות בידי רון הדסי, שמחזיק בתפקידי יו"ר ומנכ"ל אלביט הדמיה ויו"ר פלאזה סנטרס.

המספרים של פלאזה סנטרס
 המספרים של פלאזה סנטרס

נכון לסוף יוני, החזיקה פלאזה סנטרס ב-1.3 מיליון אירו במזומן, ובשבע קרקעות במזרח אירופה. נוסף על כך החזיקה החברה ב-50% מחברה בהודו, אשר לה שתי קרקעות בערים צ'נאי ובנגלור, בעוד ש-50% הנותרים מוחזקים בידי אלביט הדמיה.

מאז סוף יוני הספיקה פלאזה סנטרס למכור בספטמבר קרקע בעיר לודז' שבפולין תמורת 300 אלף אירו, ובתחילת דצמבר השלימה מכירה של קרע נוספת בעיר קרוסבאץ' בסרביה תמורת 290 אלף דולר. במקביל, חתמה החברה על הסכם אופציה למכירת קרקע בעיר מיירקוריאה שברומניה בתמורה כוללת של 1.44 מיליון אירו.

ביום חמישי פרסמה פלאזה סנטרס עדכון בנוגע לחלק מהקרקעות הנוספות שבבעלותה. כך למשל עדכנה החברה, כי היא מנהלת משא-ומתן מתקדם למכירת קרקע באתונה תמורת 1.05 מיליון אירו. עוד נמסר, כי לגבי הקרקע השנייה בעיר לודז', קיבל הרוכש ארכה להשלמת העסקה עד אמצע פברואר 2019. לדברי פלאזה סנטרס, היא תקבל במועד ההשלמה סכום של 84 אלף דולר, לאחר שכבר קיבלה על הקרקע תשלומים של 79 אלף אירו בחודש שעבר, ועוד 35 אלף אירו ב-2017.

במקביל דווחה פלאזה סנטרס, כי לאחר שקיבלה תשלומים נוספים בסך 466 אלף אירו מחברת ביג הישראלית עבור הקניון בעיר בלגרד שנמכר לה בעבר, החליטה ביג להשהות תשלום של 1 מיליון אירו עד לסיומה של בדיקה הנדסית לקניון, שתתבצע במאי 2020. בתגובה ציינה פלאזה סנטרס, כי היא בוחנת את האפשרויות העומדות לזכותה בנוגע לסכום זה.

המחזיקים ממתינים לחדשות מבוקרשט ומהודו 

אלא שמעבר לסכומים קטנים אלה, ממתינים מחזיקי האג"ח לחדשות בנוגע לשלוש קרקעות מרכזיות שאמורות לספק להן תמורה מהותית יותר: מתחם קאסה רדיו הנטוש במרכז בוקרשט, ששוויו בספרים 63 מיליון אירו, אולם אותו מתקשה החברה לממש בשנים האחרונות, וכן שתי הקרקעות בצ'נאי ובבנגלור שבהודו. על הקרקע בצ'נאי נחתם לאחרונה הסכם למכירת 50% ממנה תמורת 13.2 מיליון אירו, ומועד ההשלמה אמור לחול ב-7 בינואר.

בנוגע לקרקע בבנגלור כבר נחתם הסכם למכירתה תמורת 43 מיליון אירו. עד כה שילם הרוכש סכום של 9 מיליון אירו ואת יתרת הסכום הוא אמור לשלם בתשלומים עד סוף אוגוסט 2019. פלאזה סנטרס תקבל כמחצית מהסכומים הללו ואילו אלביט הדמיה את המחצית השניה.

אצל אלביט הדמיה נסחרות אג"ח ט' במחיר גבוה מערך הפארי, אולם מניית החברה רשמה השנה נפילה חדה של כ-36%. סדרת אג"ח ט', שמשקפת חוב של כ-150 מיליון שקל, תעמוד לפירעון בסוף נובמבר 2019.

כנגד חוב זה מחזיקה אלביט הדמיה ב-63% ממניות החברה הבת אלביט מדיקל בשווי של 153 מיליון שקל, במחצית מהקרקעות בהודו וכן בקופת מזומנים שהכילה בסוף יוני 68 מיליון שקל. עם זאת, מאז היא הספיקה למכור 26% ממניות אלביט מדיקל לקרן אקסיג'נט קפיטל תמורת 15.5 מיליון דולר (57 מיליון שקל), ואת הכסף היא מייעדת לרכישה חוזרת של האג"ח בבורסה.