לאחר שדחתה הצעת רכישה ביותר מפי שלושה מהשווי הנוכחי: מניית פריגו חזרה 8 שנים אחורה

יותר מ-20 מיליארד דולר נמחקו משווי השוק של חברת התרופות מאז השיא באפריל 2015, שנרשם כשמיילן החלה להביע עניין ברכישת פריגו • מחיר המניה עומד על כ-57 דולר ומשקף שווי חברה של 7.7 מיליארד דולר • האם המנכ"ל החדש, השלישי מאז דחיית הצעת הרכישה, יצליח לשקם את אמון השוק? רוב האנליסטים מעדיפים להמתין ולראות מה יקרה

יותר מ-20 מיליארד דולר נמחקו משווי השוק של חברת התרופות פריגו  מאז השיא שאליו טיפסה המניה באפריל 2015. למעשה, מחיר המניה חזר כשמונה שנים אחורה והוא  עומד היום על כ-57 דולר (לעומת קרוב ל-200 דולר בשיא), המשקף לחברה שווי של 7.7 מיליארד דולר. כל השיאים אליהם הגיעה המניה בשנים האחרונות נמחקו כלא היו. פריגו נסחרת במקביל בבורסות של ניו יורק ות"א כאשר בת"א משקלה במדד המוביל, ת"א 35, עומד על 7%.

פריגו, יצרנית תרופות גנריות, מתמחה בתרופות שנמכרות ללא מרשם רופא (OTC) במותג פרטי ופעילה במקביל בתחומים משיקים. החברה נסחרת בבורסה המקומית כחברה דואלית מאז 2005, אז רכשה את חברת אגיס הישראלית. המשקיעים המוסדיים מישראל נהנו לאורך השנים מהתשואה החיובית שהניבה להם פריגו וב-2015 היו בין הגורמים שסייעו לחברה להדוף את ניסיון ההשתלטות העוינת של מיילן.

מניית פריגו ירדה ב-63% בחמש השנים האחרונות, בזמן שמדד הפארמה עלה בכ-27.1%
 מניית פריגו ירדה ב-63% בחמש השנים האחרונות, בזמן שמדד הפארמה עלה בכ-27.1%

2015 הייתה שנה סוערת בענף, עם שני ניסיונות השתלטות עוינים במקביל: בראשון, מיילן ביקשה לרכוש את פריגו, ובשני, טבע ביקשה לרכוש את מיילן. במשולש הסוער הזה הנהלות שתי החברות, פריגו ומיילן, התנגדו לניסיונות ההשתלטות על החברות שבניהולן; בסופו של דבר, טבע זנחה את הניסיון לרכוש את מיילן כשפנתה לרכוש את אקטביס (הרכישה הגדולה בתולדותיה) בקיץ 2015. חודשים ספורים לאחר מכן, דחו בעלי המניות של פריגו את הצעת הרכש של מיילן: 40% מבעלי המניות תמכו בעסקה, בעוד שהרוב הנדרש היה 50%.

השיאים במניית פריגו נרשמו בתחילת הדרך, כשמיילן רק החלה להביע עניין בפריגו ודיווחה שבכוונתה לשלם תמורתה לא פחות מ-205 דולר למניה בעסקת מזומן ומניות - כלומר שווי של קרוב ל-30 מיליארד דולר לפריגו. העסקה, כפי שהצביעו עליה בסופו של דבר בעלי המניות, שיקפה לפריגו שווי של 26 מיליארד דולר - כ-177 דולר למניית פריגו, גבוה ביותר מפי שלושה מהמחיר הנוכחי.

אחת הסיבות לדחיית ההצעה הייתה הערכתם של בעלי המניות ליכולתה של פריגו להציף ערך ואמונם בהנהלת פריגו באותה עת, בראשות ג'וזף פאפא. אלא שפאפא פרש במפתיע זמן קצר לאחר מכן, ובתקופה שחלפה מאז החליפה החברה לא פחות משלושה מנכ"לים, האחרון שבהם - מורי קסלר - מונה רק לפני כחודשיים, והחליף את אובה רורהוף שכיהן בתפקיד פחות משנה. המנכ"לים האחרונים התקשו לנווט את פריגו בתקופה בה מחירי התרופות הגנריות בארה"ב נשחקו. החברה הפחיתה את תחזיותיה פעם אחר פעם והשוק איבד אמון במניה.

רק שני אנליסטים עם המלצה חיובית

האם המנכ"ל החדש יצליח לשקם את האמון? נכון לעכשיו, נראה שרוב האנליסטים שמסקרים את פריגו מעדיפים להמתין ולראות מה יקרה - לפי נתוני רויטרס, 13 מתוך 15 האנליסטים ממליצים על המניה בהמלצות נייטרליות ("החזק"), ורק שניים בהמלצות חיוביות. אחד מהאנליסטים הנייטרליים הוא דיוויד רייזינגר ממורגן סטנלי, שבשבוע שעבר פרסם עדכון בעקבות פגישה עם המנכ"ל החדש של פריגו. "קסלר חזר על חזונו להגדיר מחדש את הפורטפוליו של פריגו ולעבור מבריאות (healthcare) ל'טיפול אישי' (self-care)", כתב רייזינגר. לדבריו, קסלר מתכנן לפתח קטגוריות חדשות כמנועי צמיחה לפריגו, ובאירופה היא כבר פועלת בקטגוריות בתחום ה-self-care - "מוצרים שמונעים מחלות ולא כאלה המטפלים בהן", כמו מוצרים לפה ומוצרים להפחתת משקל. קסלר, לדברי האנליסט, מבקש לרכוש חברות משלימות ואחד ממוקדי העניין עבורו הוא לדוגמה פרוביוטיקה.

עוד כתב רייזינגר כי התוכנית של קסלר כוללת את הגברת הפרודוקטיביות והחדשנות בפריגו. "פריגו סבלה ממחסור בפרודוקטיביות במוצרים החדשים שלה, וקסלר מתכנן לרכז את פעילות המו"פ בארה"ב (באירופה הן כבר ממורכזות) כדי להגביר את תפוקת המו"פ", כתב האנליסט.

התוכניות ארוכות הטווח של קסלר לפריגו יסופקו בפירוט רב יותר במהלך יום אנליסטים שתערוך החברה באפריל. במורגן סטנלי מצפים שפריגו תציג באותה עת מנועי צמיחה, תוכניות השקעה וכן את תוכניותיה בנוגע לפיצול הצפוי של תחום תרופות המרשם. פריגו דיווחה בעבר שבכוונתה לפצל את התחום (שברבעונים האחרונים החולשה של החברה בו בולטת) אך עד כה טרם דיווחה כיצד תבצע זאת (מכירה, הנפקה של חברה עצמאית וכדומה). לדברי רייזינגר, בשיחה עם קסלר הדגיש המנכ"ל כי הוא מתמקד ביעדי הטווח הארוך ולא הטווח הקצר, וכי בתפקידיו הקודמים כמנכ"ל הוא נחשב למנכ"ל שמציג ביצועים עקביים אשר "מעולם לא פספס".