נחתם הסכם עקרונות של הרפורמה בנמל חיפה במעמד שר התחבורה ושר האוצר

ההסכם נועד להכין את הנמל לתחרות הצפויה מול הנמל החדש שייפתח כבר בעוד שנתיים במפרץ חיפה • במסגרת הסכם העקרונות הוחלט כי בתוך כחצי שנה יפורסם מכרז למכירת נמל חיפה בשלמותו למשקיע אסטרטגי • כמו כן סוכמו צעדי התייעלות הכוללים תוכנית פרישה וביטול משרות לא יצרניות

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

הרפורמה בנמל חיפה יוצאת לדרך: הבוקר נחתם הסכם עקרונות של הרפורמה במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר האוצר משה כחלון, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ההסכם נועד להכין את הנמל לתחרות הצפויה מול הנמל החדש שייפתח כבר בעוד שנתיים במפרץ חיפה. הנמל המתחרה נבנה בימים אלה על ידי שפיר הנדסה ויתופעל על ידי חברה סינית.

במסגרת הסכם העקרונות הוחלט כי בתוך כחצי שנה, יפורסם מכרז למכירת נמל חיפה בשלמותו למשקיע אסטרטגי במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. במקביל להיערכות לכניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל, ישודרגו באופן מסיבי תשתיות הנמל לרבות השקעה עתידית בהעמקת הנמל והכנתו לקליטת אוניות ענק.

בתמורה להסכמה על ההפרטה, לשקט תעשייתי למשך תקופת ביצוע הרפורמה ולהתייעלות הנמל, עובדי נמל חיפה קיבלו חבילות פרישה בשווי של כ-2.5 מיליון שקל בממוצע לאדם וחסינות מפיטורים למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל החדש ולמעשה ל-13 שנה מהיום.

המדינה הגיעה להסכמות עם ההסתדרות וועד נמל חיפה וחברת נמל חיפה כבר לפני כמעט חצי שנה, והיום נחתם הסכם העקרונות בנושא.

על פי ההודעה המשותפת של משרד האוצר ומשרד התחבורה, "כחלק מההסכם החדש, משרד התחבורה יפתח דרכי גישה לנמל באופן שיאפשר תחרות שוויונית מול הנמל החדש. נושא נוסף שהוסדר בהסכם הוא העברת מחלקת הים לחברת בת ניטרלית בבעלות נמלי ישראל, בתוך חצי שנה מחתימתו, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני. ההעברה תכלול את כל עובדי המחלקה ופעילותה".

חתימה על הסכם העקרונות של הרפורמה בנמל חיפה / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
 חתימה על הסכם העקרונות של הרפורמה בנמל חיפה / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

תמריצים לעבודה יעילה יותר

כאמור כחלק מהיערכות הנמל לתחרות סוכמו צעדי התייעלות בסקטורים השונים בנמל הכוללים תוכנית פרישה שתיכנס לתוקף בכפוף למינימום עובדים שיפרשו ואי קליטת עובדים בגינם, ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות, וזאת לצד מתן הגנה לדור ב' מפיטורי צמצום והגנה חלקית על שכר העובדים בשנים הראשונות לתחרות.

בעקבות הרפורמה, בטווח הקצר, תימשך פעילות רציפה לפחות בנמל אחד (חיפה) עד להקמת הנמלים החדשים. בטווח הבינוני, תושבי מדינת ישראל צפויים להיות ממסחר תחרותי (4 נמלים לפחות), רציפים חדשים ומודרניים, קיצור זמני ההמתנה והפחתת עלות המוצרים והסחורות.

שר האוצר, משה כחלון: "מהרפורמה הזו כולם יצאו מנצחים: מדינת ישראל, העיר חיפה ועובדי נמל חיפה. הצעדים ברפורמה ישדרגו את איכות הנמל ויפתחו אותו לתחרות, מה שיביא לעבודה יעילה יותר בעלויות נמוכות יותר שיגולגלו לטובת המשק ואזרחי ישראל. המודל של שיתוף-פעולה והבנות בין המדינה לעובדים היא הדרך הנכונה כדי להוציא רפורמות לפועל, וכך עשינו פה בנמל חיפה".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, בירך על הסיכום שגובש ואמר כי מדובר בצעד משמעותי לקידום הרפורמה בנמלים. "הסיכום שהושג מבטיח את קידום התחרות, ההתייעלות והכנסת משקיע פרטי שיזניק את פעילות הנמל. במקביל, תימשך בניית נמל המפרץ החדש, שיוביל בתוך שנים ספורות להגדלת התחרות, הוזלת יוקר המחיה והפיכתה של ישראל למרכז סחר ותובלה ימית, לטובת המשק הישראלי, עובדי הנמלים וכלל אזרחי ישראל", הוסיף השר כ"ץ. 

ניסנקורן: לא פחות ממהלך היסטורי

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר: "ההסכם בנמל חיפה הוא לא פחות ממהלך היסטורי שיועיל לכלכלה הישראלית בכלל ולעיר חיפה בפרט. הוא יאפשר לנמל לייעל את פעילותו תוך קידום התחרות ושיפור השירות באופן ניכר לטובת כלל הציבור הישראלי. אני מברך את כל הצדדים על האחריות שגילו במהלך המשא-ומתן כאשר לנגד עיניהם עמדה טובת העובדים, בד בבד עם הבטחת יציבותו העתידית של הנמל. אמנם תמה ונשלמה מלאכת סיכום העקרונות על הרפורמה בנמל בחיפה, אולם זוהי רק מחצית הדרך - בפנינו עומדת עוד עבודה רבה לקראת הסכם מקביל גם בנמל אשדוד. בטוחני כי באמצעות מאמצים ורצון של כל הצדדים נצליח גם שם להגיע להסכמות שיבטיחו את עתידם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים תוך המשך יציבותו והצלחתו של הנמל".

יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, מסר: "ההסכם הוא הישג משמעותי לנמל חיפה. יש עוד אתגרים לצלוח כמו הסכם הפרישה והמכרז להפרטה. תחום הספנות מתרחב כחלק ממגמה עולמית ואנחנו מכשירים את נמל חיפה לנמל העתיד. לכן, מימוש התוכנית האסטרטגית, שעיקריה נמצאים בהסכם העקרונות, תחזיר את הנמל בתוך מספר שנים לרווחיות הגבוהה כיום".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, מסר: "בתום משא-ומתן ארוך וממושך במיוחד הצלחנו להגיע להסכמות היסטוריות אשר דואגות לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של עובדי הנמל המסורים ומאפשרות לנמל חיפה להתייעל ולעמוד בהצלחה באתגרים ובתחרות לטובת הציבור הישראלי. במקביל ליישום ההסכמות בחיפה נמשיך במאמצים להגיע להבנות גם בנמל אשדוד אשר יבטיחו את זכויות העובדים בצורה המיטבית ביותר. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד עובדי הנמלים כפי שעשתה במהלך השנים".