מיקרומדיק נכנסת לתחום הקנאביס: "נשתמש ביכולות שלנו בתחום המיצוי"

אחרי מדיקל קומפריישן, מדיוי, אינטרקיור ודי פארם, כעת גם מיקרומדיק, חברה פעילה עם הכנסות בתחום בדיקות הסרטן, מודיעה על כוונתה להיכנס לתחום • האם החברה תנצל את הכניסה לענף כדי לגייס הון?

קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק

כניסה לתחום הקנאביס הפכה למצמיח הרשמי של חברות ביומד שהתפתחותן בתחום הביומד הקלאסי נעצרה או שאינה מספקת. אחרי מדיקל קומפריישן ,מדיוי , אינטרקיור  ודי פארם, כעת גם מיקרומדיק , חברה פעילה עם הכנסות בתחום בדיקות הסרטן, מודיעה על כוונתה להיכנס לתחום.

בעקבות ההודעה, רושמת מיקרומדיק עליה מתונה של 10%, לשווי של 13 מיליון שקל (עליה מתונה יחסית לחברות אחרות בשווי דומה שהודיעו על כוונתן להיכנס לתחום). בעלת המניות הגדולה במיקרומדיק היא ביולייט , בשליטת קבוצת משקיעים בראשות ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע.

מיקרומדיק מגיעה לתחום הקנאביס ללא ניסיון ספציפי בתחום, אבל עם טוויסט: לדברי גיא לרנר, מנכ"ל החברה, הידע שרכשה החברה לגבי מיצוי צמחים כחלק מפיתוח הבדיקה שלה, יכול להיות רלוונטי גם בתחום הקנאביס. "בדיקת ה-CellDetect שלנו מבוססת על מיצוי של צמח הפיקוס", הוא מסביר. "זהו החומר שנקשר באופן ספציפי לתאים סרטניים ומאפשר לצבוע אותם בגוון ייחודי".

הנחת היסוד היא שכיוון שהחברה עוסקת במיצויים, ותחום הקנאביס דורש גם הוא מיצויים באיכות גבוהה, יהיה למיקרומדיק יתרון יחסי בתחום, אולם היא עדיין לא הגדירה בדיוק באיזו פוזיציה בתחום הקנאביס היא מעוניינת להשתלב.

לדברי לרנר, "ייתכן שנרצה לשתף פעולה עם מכשור רפואי כדי ליצור מיצוי שמתאים לאותו מכשיר. לחלופין, אנחנו יכולים לשמש כמעבדה לבחון את איכות החומר. יש לנו גם ערוצי שיווק במדינות שונות, ולמרות שערוצים אלה עדיין אינם עוסקים בקנאביס אלא בתחום התרופתי הקלאסי, ייתכן שהם ירצו לעסוק בתחום זה, בעיקר אם הקנאביס יוגדר כרפואי".

בהתאם לרפורמת הקנאביס הרפואי החדשה שאמורה להיכנס לתוקף בלעדי ב-31.3.2019, מיצוי קנאביס באופן מסחרי יוכל להתבצע רק במפעל שקיבל אישורי GMP לשם כך, וגם אישורי אבטחה. "אני לא קופץ לומר שאני רוצה להקים מפעל, אבל אצלנו במעבדה ניתן כבר לבצע מיצוי צמחי בהיקף של מאות ליטרים", אומר לרנר.

בינתיים קיימה החברה מספר פגישות מקדמיות עם חברות בתחום הקנאביס הרפואי.

מיקרומדיק רושמת הכנסות של מספר מאות אלפי שקלים בשנה מן הבדיקה שפיתחה, CellDetect. לדברי לרנר, הכניסה האפשרית לתחום הקנאביס אינה מסמלת בהכרח את סופה של הפעילות הנוכחית בתחום בדיקות הסרטן, למרות ההכנסות הנמוכות והירידה במניה בשנים האחרונות בהן התבססה החברה על תחום זה. לחברה 1.1 מיליון שקל בקופה נכון לסוף הרבעון השלישי של 2018. "הפעילות שלנו מתקדמת לאט משחשבנו", מודה לרנר, "חוסר המשאבים פוגע. אנחנו מצפים לעליה ברבעון הרביעי".

תנצלו את הכניסה לתחום הקנאביס כדי לגייס הון?

"אנחנו עדיין לא יודעים".