המפולת שמאיימת לסיים את השוק השורי הארוך ביותר מאז ומעולם

מדד S&P 500 ירד ב-7.1%, הירידה השבועית החדה ביותר מאז 2011 • שלושת המדדים המובילים בוול סטריט בדרך לירידות שיא חודשיות מאז אוקטובר 2008 • 14.32 מיליארד מניות החליפו ידיים בבורסות של ניו-יורק ונאסד"ק ביום שישי - יותר מפי שניים מהמחזור היומי הממוצע השנה

ירידות שוק ההון / צילום: רויטרס - Danish Siddiqui
ירידות שוק ההון / צילום: רויטרס - Danish Siddiqui

המניות בארה"ב סיימו שבוע ברוטלי, בסיכום החודש הגרוע ביותר שלהן מאז המשבר הפיננסי ב-2008 - שיאה של נסיגה שמאיימת לסיים את השוק השורי הארוך ביותר מאז ומעולם בבורסות. מדד נאסד"ק היה אבן הדומינו הראשונה שנפלה ביום שישי, כשגלש לטריטוריה דובית במחזורי מסחר שהגיעו לשיא של יותר משבע שנים.

מדד נאסד"ק, שנשלט על ידי ענקיות הטכנולוגיה שהניעו את הגאות בשוק לאורך רוב הריצה השורית שהחלה במארס 2009, איבד ביום שישי 3%. המדד הציג היפוך מגמה חד מאז השיא שרשם בסוף אוגוסט - כשחצה את רף 8,100 הנקודות - וירד מאז ביותר מ-20%.

מניות ה-Faang הובילו את העליות
 מניות ה-Faang הובילו את העליות

המימושים שהיו בשוק מסוף אוגוסט ועד יום שישי מחקו כ-1.2 טריליון דולר משווי השוק של פייסבוק, אמזון.קום, אפל, נטפליקס, אלפאבית/גוגל ומיקרוסופט - והותירו את שוק המניות ללא מובילות ברורות. המניות הללו, המוחזקות על ידי משקיעים רבים מכל הסוגים, צנחו שלשום, כאשר נטפליקס, פייסבק ואמזון ירדו ביותר מ-5%. מדד דאו ג'ונס איבד שלשום 1.8%.

המשקיעים מתמודדים זה זמן מה עם האפשרות שהצמיחה הכלכלית בארה"ב תואט בשנה הבאה, אולי אפילו עד כדי מיתון - המוגדר רשמית כצמיחה שלילית לאורך שני רבעונים רצופים לפחות. יחד עם האפקט המתפוגג של קיצוצי מסי החברות והמעסיקים, סכסוך הסחר המתמשך עם סין וההשבתה החלקית של הממשל מסוף השבוע, סנטימנט המשקיעים הוא לצאת מסיכונים כדי לשמור על הון לפני יציאתה של שנת 2018 לפנסיה.

"החשש של האטה בצמיחה ושוק דובי הפך לרציני הרבה יותר", אמר הממונה על הקצאת הנכסים ביבשת אמריקה של ענקית הניהול UBS ניהול הון עולמי. "אין הרבה קונים שמוכנים לצעוד קדימה ולומר שהם רוצים לקנות היום. רבים ממתינים לשנה החדשה".

המשקיעים גם לא צופים הקלה בירידות בארבעת ימי המסחר השבוע. השווקים יהיו סגורים ביום שלישי לרגל חג המולד. שולחנות המסחר צפויים להיות ריקים בחלקם, מה שמעודד חשש מפני תנודות מחירים חדות מהרגיל. המחזורים צפויים להיות קלים, ואין נתונים כלכליים משמעותיים שצפויים להתפרסם.

הירידות בדצמבר משכו את ארה"ב ות"א לתשואה שלילית מתחילת 2018
 הירידות בדצמבר משכו את ארה"ב ות"א לתשואה שלילית מתחילת 2018

ירידות שוברות שיאים בכל המדדים

הירידה ביום שישי גילחה 195.41 נקודות ממדד נאסד"ק ל-6,332.99 נקודות, 21.9% מתחת לשיא של סוף אוגוסט. גם מדדי דאו ג'ונס ו-S&P 500 ירדו, אך נשארו מעל לרמה הדובית, עם ירידות של 16% ו-18% מהשיאים שלהם, בהתאמה. דאו ג'ונס ירד שלשום ב-414.23 נקודות ל-22,445.37, ואילו מדד S&P 500 ירד ב-50.80 נקודות או 2.1% ל-2,416.62.

מחזורי המסחר ביום שישי שברו שיא שנרשם באוגוסט 2011 כאשר כ-14.32 מיליארד מניות החליפו ידיים בבורסות של ניו-יורק ונאסד"ק - יותר מפי שניים מהמחזור היומי הממוצע השנה.

בסיכום שבועי ירדו מדדי נאסד"ק ודאו ג'ונס ב-8.4% וב-6.9% בהתאמה, הירידות השבועיות החדות ביותר מאז 2008. S&P 500 ירד ב-7.1%, הירידה השבועית החדה ביותר מאז 2011. המשקיעים משכו כ-35 מיליארד דולר מקרנות מנייתיות בשבוע שהסתיים ב-19 בדצמבר, לפי ספקית הנתונים ליפר.

כל שלושת המדדים הם בדרך לירידות שיא חודשיות מאז אוקטובר 2008, שיא המשבר הפיננסי.

החשש מטלטל את שוק המניות, אומרים אנליסטים, עד כדי כך שדברי יו"ר הפדרל ריזרב שלשום, שנשמע גמיש יותר לגבי קצב העלאת הריבית של הבנק המרכזי - לא הקלו את החששות שהחלו ביום רביעי, אחרי החלטת הפד להעלות את הריבית בפעם הרביעית השנה.

נשיא שלוחת הפד בניו-יורק, ג'ון וויליאמס, אמר בערוץ CNBC שהבנק המרכזי עוקב מקרוב אחרי הכלכלה בשנה הבאה, וכי אנשיו "אינם יושבים ואומרים שאנחנו יודעים בביטחון מה יקרה. אנו מוכנים לשנות מדיניות במידת הצורך".

הדברים הללו שיגרו תחילה את מדד דאו לעלייה של יותר מ-350 נקודות, אך המדד ויתר על העלייה הזו חזר לרדת בהמשך היום. "הפד טוען שהכלכלה עדיין במצב טוב, אבל יש כל כך הרבה דברים שהמשקיעים חוששים מהם", אמר מנהל השקעות אזורי בבנק Wealth Management.

"הכישוף המרובע" תרם לתנודתיות

גם פקיעת ארבעה סוגים של נגזרים - אופציות על מדדים, חוזים עתידיים על מדדים, ואופציות וחוזים על מניות בודדות - מה שידוע כ"כישוף המרובע" בשוק, תרמה לתנודתיות שלשום. פקיעת החוזים בתום רבעון מקפיצה את חוזי המסחר כי המשקיעים מתאימים מחדש את הפוזיציות שלהם.

מבן מניות הצמיחה שצנחו, זו של אמזון איבדה 83.38 דולר או 5.7% ל-1,377.45. מתחילת דצמבר איבדה מניה זו 19% מערכה. מניית פייסבוק איבדה 8.45 דולר או 6.3%. גם המניות הפחות מסוכנות נכנעו לגל הירידות שלשום וגם מניות חברת חשמל ומוצרי צריכה יסודיים, שנחשבות לעוגן או קלט מבטחים במצבי מצוקה, רשמו ירידות קלות.

ירידות נרשמו גם במדדי המניות בעולם: סטוקס 600 האירופי איבד 3% בסיכום השבוע; מדד ניקיי היפני איבד 5.7%; ומדד שנגחאי המשולב בסין ירד ב-3%, ירידה שבועית שנייה ברציפות.

כמה מנהלי כספים גדולים אמרו שהם ממשיכים לייעץ ללקוחות לקנות עוד מניות - למרות הציפיות להאטה בצמיחה בשנה הבאה, מחירי המניות צריכים לקבל עידוד מהעלייה ברווחים, גם אם בקצב איטי יותר ביחס ל-2018.

חברות מדד S&P 500 צפויות להגדיל את הרווחים ב-7.9% בשנה הבאה, לעומת 20% בשנה היוצאת, בין היתר בזכות קיצוצי המס של ממשל טראמפ.