איילה פארמה חתמה על עסקת רישוי עם נוברטיס

נוברטיס תשלם 10 מיליון דולר מקדמה

פרופסור דיוויד  סידרנסקי  / צילום: יונת בלום
פרופסור דיוויד סידרנסקי / צילום: יונת בלום

חברת הטיפול בסרטן איילה פארמה, חברת פורטפוליו של הקרנות aMoon ו-IBF, הודיעה על חתימת הסכם רישוי משמעותי עם חברת התרופות נוברטיס . החברות יפעלו יחד לפתח ולמסחר את התרופה AL102 של איילה פארמה לטיפול במיילומה נפוצה. התרופות של איילה פארמה כולן מותאמות לפרופיל הגנטי של הסרטן, וגם התרופה הזו מיועדת ספציפית לטיפול בגידולי מיילומה שמבטאים את הסמן הגנטי BCMA.

נוברטיס תשקיע באיילה פארמה 10 מיליון דולר במועד החתימה, וכן התחייבה לתשלומי אבני-דרך ותמלוגים מן המכירות, אם יהיו כאלה. איילה ממשיכה להחזיק בזכויות בינלאומיות על כל ההתוויות האחרות של AL102 , מלבד מיילומה נפוצה. נוברטיס תבחן את התרופה של איילה פארמה בשילוב עם טיפולים שפותחו על ידה המוכוונים לאותו סמן (BCMA) .

"אנו שמחים מאד על שיתוף הפעולה עם חברת נוברטיס לגבי התרופה AL102 ", אמרה היום ד"ר רוני ממלוק, מנכ"לית איילה פארמה. "נוברטיס היא חברת תרופות מהמובילות בעולם ובתחום הסרטן בפרט. שיתוף פעולה זה חשוב לאיילה גם כיוון שהוא משפר מיידית את המאזן הכספי של החברה, מהווה הבעת אמות בטכנולוגיה שלנו ומאיץ את הפיתוח הקליני של AL102 כטיפול משולב לסרטני דם".

איילה פארמה נוסדה לפי כשנה וקיבלה את הרישיון לפיתוח מספר תרופות לסרטן שהיו לפני כן בבעלות חברת בריסטול מיירס סקוויב (BMS), וזאת תמורת אחוזים בחברה שניתנו ל-BMS. איילה הוקמה כיוזמה של קרן IBF (ישראל ביוטק פאנד), אשר צירפה להשקעה את קרן aMoon ואת הראל ביטוח. איילה גייסה באפריל האחרון 17 מיליון דולר, בנוסף להשקעה הראשונה בה על ידי הקרנות. פרופ' דיוויד סידרנסקי, שותף ב-IBF וכן יזם ביומד ורופא בכיר בתחום הסרטן, משמש כיו"ר החברה.

בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים אמר סידרנסקי כי איילה היא חברת הפורטפוליו המבטיחה של IBF, אותה מייעדת הקרן להיות חברת תרופות גדולה בישראל.

תחילת ניסוי במוצר העצמאי

במקביל להודעה על ההשקעה הודיעה איילה פארמה על כניסה לניסוי יעילות ראשון במוצר עצמאי שלה. מדובר בתרופה AL101 , לטיפול בסרטן נדיר בשם Adenoid Cystic Carcinoma , המבטא מוטציה בגן Notch . בטיחות התרופה AL101 נבדקה בעבר בניסוי שלב ראשוני ב-94 חולים, שעוד הייתה תרופה של BMS .

בנוסף, מחקר אחר הראה כי גדולים מסוג ACC בהם יש מוטציות בגן Notch הם אגרסיביים יותר, ולחולים תוחלת חיים קצרה יותר. כיום אין תרופה מאושרת לטיפול בגידולים אלו.

סידרנסקי אמר היום: "זה לא טריוויאלי שבתוך שנה מהקמת החברה גויס חולה ראשון לניסוי הקליני ונחתם הסכם השקעה אסטרטגי עם נוברטיס, המצטרפת כבעלת מניות באיילה, לצד BMS (שממנה הגיעה הטכנולוגיה במקור).

"כש- Israel Biotech Fund ייסדה את איילה ביחד עם השותפים הראל ביטוח וקרן אמון, ייעדנו את החברה להיות חברה אונקולוגית ייחודית שבסיסה בישראל ושפועלת בצורה המקצועית ביותר. לשם כך צירפנו לדירקטוריון החברה שניים מהיועצים הבכירים שלנו: בוב שפיגל, המנהל הרפואי לשעבר של שרינג פלאו, ומורי גולדברג, מנהל הכספים לשעבר של רג׳נרון ודירקטור בטבע". בינתיים מסתמן כי המאמצים הללו השתלמו.