2018 הייתה השנה השחורה של לב לבייב

שנה לא פשוטה עברה על מי שנחשב עד לא מזמן לאחד מהכוכבים הגדולים של הכלכלה הישראלית בעשורים האחרונים • לב לבייב איבד בשנה החולפת את השליטה באפריקה ישראל, התפטר מתפקידו כיו"ר אפי פיתוח ובנוסף הפך לחשוד מספר 1 בפרשת "יהלום שחור", שבמסגרתה נחקר חשד לקיומה של רשת להברחת יהלומים מרוסיה לישראל, בניצוחו • אנשי השנה של "גלובס"

לב לבייב צילום:תמר מצפי
לב לבייב צילום:תמר מצפי

אם נגדיר את השנה שעברה על איש העסקים לב לבייב כ"מעניינת", זה יהיה אנדרסטייטמנט. בשנה הזאת הספיק לבייב "לעבור דירה" מאחוזת ענק בלונדון לאחוזה ברוסיה, לאבד את השליטה בחברת אפריקה ישראל, שהייתה ממש מזוהה איתו, להתפטר מתפקידו כיו"ר דירקטוריון חברת אפי פיתוח; וגם להפוך לחשוד מספר 1 בחקירת פרשת "יהלום שחור", שבמסגרתה נחקר חשד לקיומה של רשת להברחת יהלומים מרוסיה לישראל, תחת ניהולו.

לבייב, הפועל בתחומי היהלומים והנדל"ן, ומחזיק עסקים וחברות בישראל, בלונדון וברוסיה, היה אחד מהכוכבים הגדולים של הכלכלה הישראלית בעשורים האחרונים. כשעזב את הארץ לבריטניה לפני מספר שנים, הוא חשב ש"רחוק מהעין רחוק מהלב". הוא הניח, שבלונדון הוא יזכה לקצת שקט, ולרגע קל, ממש לאחרונה, נדמה היה שלמרות הסערות סביב הסדרי החוב בחברות שהיו בשליטתו, הוא עצמו זכה להישאר מתחת לרדאר - התקשורתי לפחות. אבל אז התפוצצה "פרשת יהלום שחור", עם מעצרם של בנו, זבולון לבייב, קרוב משפחה נוסף שלו, ועובדים בחברה שבבעלות משפחתו. וכך חזר לבייב באחת לככב בכותרות, שלא בטובתו.

עם פרוץ החקירה, התברר כי לבייב עומד במרכז החשדות. היה ברור, כי אם לבייב היה בארץ, הוא היה נעצר. אבל הוא לא כאן, והוא גם נמנע מלהגיע לביקורים בישראל בחודשים שקדמו לפרוץ החקירה. ברשויות החקירה סבורים שזה לא מקרי - שלבייב "הכין את הקרקע" בחודשים האחרונים לפריצתה של החקירה. תרתי משמע.

ההערכות הן, כי גם העתקת מקום מגוריו מלונדון לרוסיה לפני מספר חודשים - קשורה קשר הדוק לחשדות נגדו. לבייב מתגורר בלונדון מאז שנת 2007, שבה עזב את בני-ברק, שבה מתגוררים עדיין חלק מבני-משפחתו, ועבר לשכונת המפסטד היוקרתית בלונדון. ביום הראשון של השנה האזרחית 2008, הפך לבייב לתושב אנגליה.

את ביתו בצפון לונדון הוא רכש ב-35 מיליון ליש"ט (כ-70 מיליון דולר). ה"דיילי מייל" האנגלי העניק פעם הצצה אל תוככי הארמון של לבייב בלונדון, שכולל בריכת-שחייה עם אריחי זהב ופסיפסים, ואת המנעמים השמורים לאריסטוקרטיה שאליה הוא משתייך.

הבן נעצר, העובדת נפלה אל מותה

אז מה גרם ללבייב לעזוב את כל הטוב הזה, ולעבור לפני מספר חודשים לרוסיה? ההערכות הן, כי הוא עשה זאת בשל החקירה הסמויה-גלויה שהתנהלה. לא שברוסיה רע לו או משעמם לו. ללבייב יש גם אזרחות רוסית, יש לו עסקים ברוסיה וגם חברים בחלונות הגבוהים. לבייב נחשב למקורב לנשיא, ולדימיר פוטין, ולא יהיה מופרך להניח שלבייב יזכה לתמיכת פוטין אם המשטרה תבקש להסגיר את לבייב לישראל לצורכי החקירה.

לבייב מכחיש את כל ההערכות וההשערות, ואף הכחיש עד לאחרונה ש"עזב" את ביתו בלונדון. אולם הוא לא ביקר שם בחודשים האחרונים, וגם לא בישראל. גם חגיגת בר-המצווה של נכדו, שהייתה אמורה להיערך בקיסריה באוגוסט השנה, הועברה לרוסיה. 

בכל מקרה, לעת עתה, נהנה לבייב מהחיבוק של "אמא רוסיה", תוך שהוא מציע למדינת ישראל שאותה עזב זה מכבר, לקבל אותו אל זרועותיה - אבל רק "בתנאים שלו". לבייב הבהיר, כי הוא מוכן לחזור לארץ לצורכי חקירה, רק אם יובטח לו שלא יוצא נגדו צו איסור יציאה מהארץ, ויתאפשר לו לחזור
לבני-משפחתו ולעסקיו ברוסיה. המדינה לא מאוד אהבה את התנאים הללו, ושם בינתיים תקוע המו"מ ביניהם.

כך שבינתיים, לבייב נשאר בניכר. בדרך, כך נראה, הפקיר לבייב בחזית את בני-משפחתו, שכן נמצאים בישראל. לבייב כנראה לא יקבל את תואר "אב השנה לשנת 2018"; זאת, לאחר שלא הגיע לארץ לסייע לבנו, זבולון, שנעצר בגל המעצרים הראשון בפרשה. זבולון מצידו טען, שמעצרו מהווה ניסיון פסול להפעיל לחץ על אביו, שעסקיו עומדים במוקד הפרשה, על-מנת שיגיע ארצה לאחר שיראה את מצוקת בנו. אם זו הייתה המטרה של רשויות האכיפה - זה לא עבד. זבולון לבייב שוחרר ממעצרו, ולב לבייב עדיין לא כאן.

בין לבין - במסגרת החקירה - אירע גם אירוע טרגי. עובדת בחברת היהלומים של משפחת לבייב, LLD, שנמצאת בלב החקירה, נפלה אל מותה. קפצה או נדחפה. האירוע הקשה הוליד שלל תיאוריות קונספירציה באשר לאירועים שהובילו אל מותה של מזל הדדי שנחקרה בפרשה. לבייב טילפן למשפחה האבלה, ניחם, ואמר שהוא "עם המשפחה". אבל הוא לא באמת. הוא שם ברוסיה. הם כאן בישראל, קורסים תחת סימני השאלה שנערמים סביב חידת מותה של יקירת ליבם.

יש מי שישאל מה רוצים מלבייב? הוא הציע להתייצב לחקירה בארץ, וכל מה שביקש היה שהמדינה תתחייב שהוא יוכל לחזור לביתו בחו"ל. הוא הרי לא תושב ישראל זה שנים ארוכות, אז מה פתאום שהמדינה תחזיק אותו כאן? ואולי יש מידה מסוימת של פספוס בכך שהמשטרה לא מתגמשת, ובעקבות זאת גם לא יכולה לחקור את החשוד מספר 1 שלה, לכאורה. נכון לעכשיו אם המדינה "רוצה את הרב", המדינה תצטרך להגיע אליו. כך או כך, הזירה הפלילית בוערת, בזמן שלבייב נמצא, בינתיים, רחוק מהלהבות.

אובדן השליטה באפריקה, חקירות בחו"ל

ומה קרה ללבייב השנה בזירה העסקית? גם שם, לפחות בכל מה שקשור לפן הישראלי, הוא לא רווה נחת.

בספטמבר השנה, יותר משנתיים מאז שהתחילו המגעים להסדר חוב שני בחברת ההשקעות אפריקה ישראל, עברה הבעלות בחברה לידי איש-העסקים, מוטי בן-משה. זאת, אגב "תספורת" של כ-20% לנושי האג"ח, שהחוב כלפיהם עמד על כ-3 מיליארד שקל. זה היה סופו של תהליך קריסה, שהחל לפני יותר משנתיים. מחזיקי האג"ח הפכו כבר אז לבעלי-השליטה דה-פאקטו באפריקה ישראל, לאחר שהחברה שהייתה בשליטת לבייב, הודיעה כי אין באפשרותה לפרוע את חובותיה כלפיהם.

לבייב נהנה לאורך שנים מקרדיט רב, וממימון מבנקים מפרגנים, כי הוא נתפס כאדם שמחזיר חובות. המוניטין הזה נשען על אירועי 2009, אז נפל לבייב כלכלית בפעם הראשונה, אך הכניס יד עמוק-עמוק לכיס, והשיב את הכסף לציבור. אך המוניטין שלו נחבט לעייפה במסגרת המהלכים להסדר החוב האחרון באפריקה ישראל.

מה עוד קרה ללבייב השנה? לפני פחות מארבעה חודשים, ב-30 באוגוסט, הודיעה חברת אפי פיתוח, שמניותיה נסחרות בלונדון, כי לבייב התפטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של החברה. ההתפטרות הייתה מפתיעה. אפי פיתוח יצאה משליטת אפריקה ישראל לאחר שלבייב רכש את מניות אפריקה בה (כ-65%) בעסקת בעלי-עניין, תמורת 550 מיליון שקל. זאת, כדי לשרת, בין היתר, את החובות של אפריקה עצמה לבעלי האג"ח.

אפריקה ישראל הייתה פעם לב לבייב, ולב לבייב היה אפריקה ישראל. השנה זה נגמר. יש מי שיאמר, שבמהלך הפרידה הבלתי נמנעת מאפריקה ישראל קיבל לבייב אחריות, עד קצה גבול היכולת, כבעל-שליטה, לא נטש את הספינה הטובעת, וניסה לעזור ככל יכולתו. הוא, יטענו תומכיו, המפסיד העיקרי מכל מה שקרה.

אבל מנגד יש מי שמסתכל על ההתנהלות של קבוצת החברות שהייתה בבעלותו, ותוהה -איך ייתכן שאפריקה ולבייב השמידו כל-כך הרבה ערך בשנים האחרונות, ואיש לא חוקר את הנושא. ואולי מישהו עוד יחקור.

ולפני שמסכמים את השנה "המרגשת" שעברה על לבייב, נזכיר גם את הפרסומים השונים על כך שלבייב חשוף לחקירות פליליות במדינות נוספות, בגין העסקות הפיננסיות שביצע בכמה בורסות. בפרסומים שונים השנה, נטען כי באנגליה מתנהלת נגד לבייב חקירה סמויה - שחלקה נושקת לפרשת הברחת היהלומים לכאורה, "יהלום שחור" - ועיקרה, חשדות לבלדרות ולהברחת יהלומים במטרה להלבין הון ולהעלים מס.

כל החשדות הללו כשמם כן הם - חשדות בלבד. לבייב לא הורשע בדבר. הוא עדיין לא נחקר אפילו. לבייב עצמו כמובן מכחיש את כל החשדות המיוחסים לו, וייתכן שהכול יתברר כעורבא פרח. אפשרות נוספת היא, שבשל המרחק הפיזי של לבייב מהחוקרים ומהחקירה, והגיבוי שיינתן לו ברוסיה, לבייב לא יילכד ברשת. הוא יכול לחיות שנים ארוכות חיי נוחות ברוסיה. אין לדעת.

ובכל זאת, דבר אחד ברור: זאת לא הייתה השנה של לב לבייב.