חבורת הזבל: 100 סדרות אג"ח בת"א נסחרות בתשואות של 10%

בין מדדי האג"ח המשיך לבלוט תל-בונד גלובל, המרכז קרוב ל-40 מסדרות החוב שהנפיקו בתל אביב החברות האמריקאיות, שנחלש בכ-0.5% והשלים צלילה של כ-14% מתחילת החודש

לאחר כמה ימים של ירידות חדות, שנמשכו גם בשעות הבוקר היום (ג'), השתנתה המגמה בבורסה בת"א ועברה לעליות שערים קלות. בסך הכל, אחרי גל הירידות האחרון, משלים מדד ת"א-35 ירידה של כ-13% מתחילת דצמבר, ומתחילת השנה הירידות בו מסתכמות בכ-6%.

שוק האג"ח הקונצרניות המקומי לא מוצא תחתית, וירידות השערים בו נמשכו כבר יום שלישי ברציפות (נכון ליום ג' בשעות הצהריים). בין מדדי האג"ח המשיך לבלוט תל-בונד גלובל, המרכז קרוב ל-40 מסדרות החוב שהנפיקו בתל אביב החברות האמריקאיות, שנחלש בכ-0.5% והשלים צלילה של כ-14% מתחילת החודש.

עוד נחלשו היום בכ-0.5% מדדי תל-בונד תשואות שקלי , ואילו שלושת מדדי התל-בונד הבולטים (תל-בונד 20, 40 ו-60) נסחרו בירידות קלות.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הירידות החדות האחרונות באפיק הקונצרני, שהעלו דרמטית את התשואות על סדרות החוב הנסחרות, הובילו למצב שבו כיום כ-100 סדרות אג"ח נסחרות בתשואות "זבל" דו-ספרתיות של 10% ומעלה, עם היקף חוב בסכום מצטבר של כ-26 מיליארד שקל, שבעניינם גוברות הספקות לגבי יכולת החברות למחזר אותו, כפי שמשקפות התשואות הגבוהות. זאת, נוסף על חוב בהיקף של כ-4 מיליארד שקל, שכבר נמצא תחת הליכי הסדר בשלבים שונים (של קרדן אן.וי, אפריקה ישראל, ברוקלנד ואורבנקורפ).

סדרות חוב בתשואה דו ספרתית גבוהה
 סדרות חוב בתשואה דו ספרתית גבוהה

בין הסדרות הגדולות הבולטות בתשואות הגבוהות שאליהן הגיעו, נכללות שתי סדרות חוב של אי.די.בי פיתוח (ט' ו-ד'), בהיקף מצרפי של כ-2 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של 17%-20%, ואג"ח דסק"ש (י') בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, בתשואה של 11% - שתיהן בשליטתו של אדוארדו אלשטיין.

עוד בין סדרות האג"ח הגדולות, אינטרנט זהב (ד') בהיקף של כ-680 מיליון שקל, בתשואה של כ-30%, וחלל תקשורת (ט"ז), שהיקפה כ-980 מיליון שקל ונסחרת בתשואה של כ-15% - שתיהן בידי כונס הנכסים של קבוצת יורוקום.

כמו כן, בולטת אג"ח פטרוכימיים (1) בהיקף של כ-585 מיליארד שקל, הנסחרת בתשואה של 36%, של חברת מפעלים פטרוכימיים בישראל, הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין; ואג"ח אלון רבוע (ד') של מוטי בן משה, שהיקפה כ-940 מיליון שקל ונסחרת בתשואה של כ-12%. מלבד אלה, רוב סדרות האג"ח הגדולות הן של חברות אמריקאיות שמוחזקות בידי יזמים אמריקאים (ראו מסגרת).

40 סדרות בתשואות של 8%-10%

נוסף על הסדרות שעברו להיסחר ב"תשואות זבל", עוד כ-40 סדרות אג"ח קונצרניות בתל אביב נסחרות בטווח תשואות גבוה של 10%-8%, בהיקף כולל של כ-9 מיליארד שקל.

בין הבולטות בקטגוריה זו ניתן לציין את רציו מימון (של שותפות החיפושים רציו), עם סדרה (ב') בהיקף של כ-620 מיליון שקל, בתשואה של כ-9% (לצד תשואה של 11% של הסדרה השנייה שלה, בהיקף של כ-635 מיליון שקל); וסדרה ל"ד של קבוצת דלק, שהיקפה כ-520 מיליון שקל והתשואה עליה קרובה ל-8%.

נוסף עליהן, גם בקטגוריות תשואות אלה נמצאות לא מעט סדרות אג"ח אמריקאיות גדולות.

מדד הביומד נפל ב-25% החודש

גל הירידות האחרון בשוק המקומי הוא רוחבי, ודצמבר מסתמן כחודש שחור גם לשאר מדדי הבורסה, כשבצד השלילי בולט מדד הביומד, שאיבד כ-25% מתחילת החודש, ואחריו מדד הביטוח, שצלל עד כה החודש בכמעט 20%.

במספרים, איבוד שווי החברות הדרמטי נמשך, ובתוך חודש נמחק מערכן סכום אדיר כולל של כ-125 מיליארד שקל - מכ-800 מיליארד שקל בתחילת דצמבר לכ-675 מיליארד שקל כיום.

בבחינת ביצועי מניות ספציפיות, בין החברות הגדולות (בת"א 35) בולטות בגל הירידות האחרון ענקיות הגנריקה, בראשות פריגו, שצללה בכ-40% - עיקר הירידות בתחילת השבוע, בעקבות שומת מס מעודכנת שקיבלה החברה באירלנד.

אחרי פריגו ניצבות טבע ואופקו, שצנחו החודש ב-30%-25%, ואחריהן המניות "הישראליות" של החברה לישראל, בזק, דלק, הפניקס והראל, שכל אחת מהן ירדה בכ-15% מתחילת דצמבר.

עוד בלטו בירידות חדות במיוחד החודש מניות דלק רכב, נורסטאר ומגדל ביטוח, שקיצצו כ-25% משוויין; כלל ביטוח, קמטק ורבוע נדל"ן, שנחלשו בכ-20%; ועוד בולטת חלל תקשורת, שגילחה כמחצית משוויה.

S&P 500 בטריטוריה דובית

בארה"ב, הירידות בבורסות אתמול העבירו את מדד S&P 500 לטריטוריה של "שוק דובי", אחרי שאיבד יותר מ-20% משוויו מאז תחילת ספטמבר, ובכך הוא הצטרף למדד הנאסד"ק (המרכז את מניות הטכנולוגיה המובילות), שבולט לשלילה ונכנס תחת הגדרה דומה כבר בסוף השבוע שעבר בשל הירידות החדות שרשם.

בשל חג המולד, כבר אתמול הפעילות בשווקים הגלובלית הייתה חלקית, והיום לא התקיים מסחר בארה"ב, באירופה ובשווקים רבים נוספים ברחבי העולם.

כחלק מבריחת המשקיעים מסיכון, גם מחירי הנפט בעולם ממשיכים לרדת, ואתמול הגיעו לרמה של 42.5 דולר לחבית - הנקודה הנמוכה ביותר שלהם מאז יוני 2017.