חוק ייצוא הקנאביס אושר בקריאה שנייה ושלישית; השלב הבא: החלטת ממשלה

החוק הנוכחי מסדיר את הנהלים סביב הייצוא, אך עדיין לא מהווה אישור רשמי לייצוא ורק החלטת ממשלה חיובית תאפשר את הייצוא בפועל • גורמים המקורבים לממשלה מעריכים כי ההחלטה תעבור, אלא אם תיבלם על ידי נתניהו

שדה קנאביס./ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שדה קנאביס./ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חוק הסדרת ייצוא הקנאביס הרפואי של ח"כ יואב קיש מהליכוד, אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. החוק עלה לקריאה שנייה ושלישית במהירות במטרה לאשר את הייצוא לפני פיזור הכנסת. 21 חברי כנסת תמכו במהלך, ללא מתנגדים.

החוק הנוכחי מסדיר את תקצוב הפיקוח על הקנאביס על ידי המשרד לביטחון פנים. בעקבות העברת החוק צפוי המשרד לביטחון פנים, בראשות השר גלעד ארדן, להסיר את התנגדותו למהלך, אשר הייתה עד כה ההתנגדות הרשמית היחידה של משרד ממשלתי למהלך. המשרדים האחרים הקשורים למהלך - בריאות, חקלאות, משפטים, אוצר ושוויון חברתי, התבטאו בעבר בעד המהלך ותמכו בו בהזדמנויות קודמות.

כעת צפויה הגשה של הצעת מחליטים בסוגיית הייצוא לממשלה. החוק הנוכחי מסדיר את הנהלים סביב הייצוא, אך עדיין לא מהווה אישור רשמי לייצוא ורק החלטת ממשלה חיובית תאפשר את הייצוא בפועל. גורמים המקורבים לממשלה מעריכים כי ההחלטה תעבור, אלא אם תיבלם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם אמנם יאושר הייצוא בהצעת המחליטים, הוא כנראה יתאפשר בפועל תוך 6-8 חודשים.

עו"ד חגית ויינשטוק, ממשרד ויינשטוק זהבי המייצגת מגדלים, יזמים ומשקיעים בתחום הקנאביס הרפואי, העריכה כי הצעת המחליטים עשויה לעלות לדיון כבר בשבועות הקרובים. "אני מברכת על העברת התיקון לפקודת הסמים בקריאה שניה ושלישית", אמרה ויינשטוק. "עכשיו זאת ההזדמנות של ממשלת ישראל להביא לסיומה את הסאגה הזאת ולאשר את הצעת המחליטים בנוגע לייצוא קנאביס עוד לפני הבחירות. אבוי לנו באם נאלץ לחכות עוד חצי שנה עד אשר יובא הנושא לממשלה בקדנציה הבאה ".

כאשר סוגיית הייצוא עלתה להחלטת ממשלה רשמית, באפריל האחרון, דחה נתניהו את המהלך וביקש לכנס ועדת בדיקה לעניין. גורמים מתחום הקנאביס טענו אז כי נתניהו החליט שלא לאשר בינתיים את המהלך מסיבות השמורות עמו ואינן קשורות להתנגדות המשרד לביטחון פנים. בין היתר הוצעו הסברים כי נתניהו מושפע בעניין זה מהתנגדותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ או אפילו מעמדתו בעניין של שלדון אדלסון, שהינו מתנגד מוצהר של לגליזציה או מדיקליזציה של קנאביס.

בהצעת החוק של ח"כ קיש נקבע כי כל רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי יותנה ברישיון משרד הבריאות. עוד נקבעו הוראות לפיהן המשטרה תמליץ לגבי כל מבקש רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי, המלצה חיובית, שלילית, או שתודיע על פטור מהמלצה. אם מדובר במשקיע זר, היא תוכל לומר כי אין בידה מספיק מידע (כפי שעשתה עד היום). עוד קובע החוק כי המשטרה תידרש לתת את המלצתה תוך 4 חודשים, ובמקרה שמדובר במשקיע זר תוך חצי שנה. על פי הנוסח שגובש בוועדה, מי שיפר את תנאי הרישיון לעיסוק בקנאביס רפואי צפוי ל-24 חודשי מאסר או קנס של 75 אלף שקל.

הערכות ההכנסות הפוטנציאליות מייצוא קנאביס מישראל משתנות מאוד, ונעות בין 250 מיליון שקל הערכתו של פרופ' אבי שמחון שמונה על ידי נתניהו לבחון את ההחלטה, לבין 4 מיליארד שקל הערכתו של שר החקלאות אורי אריאל, אשר ניתנה לפני כשנה אך ברור כי ההזדמנות מצטמצמת ככל שעובר הזמן והייצוא מישראל אינו מאושר בעוד מדינות אחרות מתפתחות בכיוון.

כיום פועלות בישראל כשמונה חברות מגדלות ומספר חברות ייצור, שיווק והפצה של מוצרי קנאביס רפואי. עשרות חקלאים בעלי רישיון עקרוני לגדל קנאביס מחכים להחלטה על ייצוא כדי לקדם את פעילותם בתחום.