מזרחי: "בזק היא החברה היחידה בעולם שאסור לה למכור שירותי אינטרנט"

מנכ"ל בזק דודו מזרחי אומר שלא ניתן להקים רשת בהשקעה של מיליארדי שקלים מבלי שאפשר למכור עליה שירותים, בעוד שלמתחרים מותר • "מה שמפריע לנו זה רגולציה של שנות ה-80"

דודו מזרחי / צילום: איל יצהר
דודו מזרחי / צילום: איל יצהר

"על רשת בזק עוברות 3 רשתות טלוויזיה, נטפליקס ותעבורת וידאו מטורפת. רוב שידורי הטלוויזיה בישראל עוברים דרך הפעלת ערוץ ייעודי לכל לקוח (יוניקאסט). אנחנו כל הזמן צריכים להשקיע והלקוחות לא מרגישים את זה. אנחנו תומכים בסופו של דבר במתחרים שלנו והם משלמים על זה ואנחנו נותנים להם את השירות הטוב ביותר", כך אומר דודו מזרחי מנכ"ל בזק בכנס תשתיות תקשורת של העיתון "כלכליסט".

לדבריו, "בזק מפעילה רשת ngn הראשונה בעולם. ב-2008 בזק השיקה את הרשת שלה בפריסה ארצית. עד היום אין מפעיל בעולם שעשה דבר כזה. צריך להעריך את הקיים. גם כשמסתכלים על שדרוג צריך לשכנע את הלקוח שהוא צריך מעל 100 מגה וזה לא פשוט, כי הוא לא מבין למה הוא צריך לשלם יותר. אנחנו כן רוצים להתקדם לעולם הסיבים. בזק היא שחקן שרוצה לשחק. לא נדרשנו להשקיע ב-ngn אלא עשינו זאת כי זה היה האינטרס שלנו ואף אחד לא חייב אותנו ואמר לנו איך לעשות זאת".

"אנחנו לא חברה של מגדלים, אנחנו לא יודעים לבצע פריסה כמו המתחרים שלנו רק במגדלים. אנחנו לא יודעים לפעול אחרת, ולכן כשבזק תצא לפרוייקט אז יהיו סיבים בפריפריה ובמרכז כאחד".

בהמשך התייחס מזרחי לאתגרים העומדים בפני בזק. הוא אמר "מה שמפריע לנו זה רגולציה של שנות ה-80". הוא הביא כדוגמא את החובה שמוטלת על בזק להמשיך ולתחזק טלפונים ציבוריים ברחבי הארץ. הוא הסביר שהטלפונים הציבוריים הפכו לפסלים סביבתיים וכי בזק מפעילה קבלנים שעוברים בין הטלפונים כדי לנקות אותם ממודעות שתולים עליהם, וחוטפת על כך קנסות. "בזק היא החברה היחידה בעולם שלא מוכרת שירות אינטרנט. אני מוכר תשתית. שואלים אותי משקיעים בעולם מה זה בזק בינלאומי, לך תסביר למשקיעים מה זה ספק אינטרנט".

ללכת להשקיע מיליארדי שקלים כדי למכור רשת גישה, כאשר אנחנו לא יכולים למכור טריפלים, לא יכולים למכור שירותי תוכן ולווויזיה, זה מבנה תחרותי מעוות. השחקנים החדשים פורסים איפה שכדאי להם. במגדלים. האתגר הוא להגיע לכל אותם אזורים שהם לא מגדלים".

"בווילה יש לקוח אחד. הלקוח הזה יכול להתחבר מהיום למחר לכל ספק שבא לו. עלות חיבור של וילה היא 8,000 שקלים. זה מאתגר מאד להגיע לתוכנית כלכלית שתומכת בדבר הזה. אין שירות אוניברסלי בעולם בסיבים. רוצים שתהיה בישראל פריסה רחבה - צריך את התנאים שמאפשרים את זה. משרד התקשורת עד עכשיו הציג לנו עמדה שאומרת ניתן לכם תמריצים שליליים.

באירופה כל מפעיל פורס איפה שבא לו. אנחנו יודעים לעבוד רק כלל ארצי. כשאנחנו נעשה כזה פרויקט הוא יהיה כלל ארצי. בעול הדבר הזה מזדחל. בהולנד התחילו לפרוש סיבים לפני 12 שנה והיום יש שם 30% פרישה. אנחנו יודעים לעבוד מהר. בזק היא חברה שרוצה לשחק על המגרש ולפרוש. פרשנו ב-4 שנים רשת ngn. לפני שנה הודענו למשרד התקשורת שאנחנו רוצים למכור 200 מגה. אנחנו מוכנים ואני מקווה שיאפשרו לנו. אנחנו לא חושבים להזניח את הרשת שלנו. אנחנו נעקוף את החזון האירופאי של 100 מגה ללקוח ב-2025 בהליכה, אבל בסוף מדובר בהשקעות עתק. צריך לייצר סט של תנאים בסיסיים שמאפשרים את הדבר הזה. לצערנו אין לנו את התנאים. הסיטואציה הזו מרחיקה אותנו מהיכולת לפרוש. בסוף יש רגולטור ואנחנו צריכים לשכנע אותו לשנות את התנאים או שנחליט שאנחנו לא משחקים לפי התנאים שקבע. אם ישתנו התנאים אנחנו נהיה כבר השנה במקום אחר".

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן התייחס בדבריו לאתגרים שעומדים בפני המשרד. הוא אמר שמחר (ה') המשרד יציג עקרונות למכרז דור חמישי. המסמך מחר הוא תוצר של חשיבה בין משרדית והוא יהווה זרז להשקעה בדור הבא. הוא התייחס לקול הקורא שפרסם המשרד בשבוע שעבר והדגיש שמדובר בתהליך גיבוש של מדיניות לעידוד השקעות בסיבים אופטיים. הוא אמר שהמטרה היא לייצר ודאות עבור השחקנים הקיימים, לעודד תחרות דרך הסרת חסמים לפרישה עצמאית, הדלקה מדורגת של הסיבים בבזק, וקביעת מחיר סיטונאי (מחיר שימוש על ידי המתחרים בתשתיות בזק) קצוב בזמן. "אנו סבורים שהכללים החדשים יגבירו את התחרות".

הוא אמר שהוא מאמין שבזק תציג בפני המשרד בקרוב את התוכנית שלה וזאת אחרי שפגישה בשבוע שעבר, שבה בזק הייתה אמורה להציג את תוכניתה בפני המשרד, בוטלה על ידי בזק, לאחר שהמשרד פרסם ערב קודם את הקול הקורא שלו בנושא הסיבים.