לימודי תכנות כבר מגיל בית ספר יהפכו את ישראל מסטארט-אפ ניישן להייטק ניישן

הצמיחה הכלכלית תלויה לא בפתרונות קצרי טווח שנועדו להתמודד עם מחסור במתכנתים בשוק העבודה, אלא באיכות החינוך לילדים והעמקת החינוך הטכנולוגי • פרויקט "שעת קוד", שנועד לאפשר לילדים ולילדות להתנסות בכתיבת קוד, הוא הצעד הראשון בכיוון • דעה

פיתוח תוכנה / צילום: שאטרסטוק
פיתוח תוכנה / צילום: שאטרסטוק

סטיב ג'ובס מייסד אפל, אמר פעם שכולם צריכים ללמוד תכנות, כי זה מלמד איך לחשוב. מתוך אמונה דומה, יזם ארגון Code.org את פרויקט ״שעת הקוד״ כדי לאפשר לכל ילד וילדה להתנסות בשעה אחת של כתיבת קוד, ובכך להעביר את המסר שכל אחד יכולים ליצור באמצעות טכנולוגיה ולא רק להשתמש בה. מאז הושקה היוזמה בארה"ב בשנת 2013, השתתפו באירועי שעת הקוד יותר מ-100 מיליון ילדים מ-180 מדינות ברחבי העולם. השנה, חברנו אליהם כדי להוביל את היוזמה בישראל ולהביא את שעת הקוד לכל מקום בארץ. בהתחלה חשבנו שעבורנו יהיה מדובר בהשקעה של שבוע אחד של אירועים, אבל ההיענות הייתה כה גדולה, עד שהרחבנו את היוזמה לחודש שלם, במהלכו יותר מ-60 אלף ילדים - מקריית שמונה עד אילת, מכיתה א' עד כיתה י״ב - עשו את צעדיהם הראשונים בעולם התכנות והחדשנות הטכנולוגית.

לפני כשבוע לימדתי אירוע שעת קוד בבית הספר היסודי של הבת שלי, על הקירות היו תלויות אותיות הכתב. מגיל צעיר ילדים לומדים לקרוא, כדי שיוכלו להרחיב חוכמה וידע ממה שאחרים כתבו, אבל הם גם לומדים לכתוב כדי שיוכלו לבטא את עצמם, את הרעיונות ואת החלומות שלהם. בעידן הטכנולוגי בו אנחנו חיים מיומנות תכנות זהה למיומנויות קריאה וכתיבה; עבור ילדי הכיתה של בתי, הבנה ויצירה באמצעות טכנולוגיה יהיו בעלות חשיבות לכל מקצוע - לא רק לאלה שיבחרו לעסוק בתכנות, סייבר או בינה מלאכותית: גם מי מביניהם שיבחר לעסוק במשפטים, חקלאות, רפואה, אדריכלות או מוזיקה, יצטרכו לדעת ולהבין טכנולוגיה כיוון שהיא משפיעה על כל תחומי החיים ומשנה אותם.

יוסי חיות / צילום: אלן צצקין
 יוסי חיות / צילום: אלן צצקין

ישראל מכונה בפי העולם ״אומת הסטארט-אפ״ אך בדוח שפרסם בשנה שעברה ארגון ה-OECD נכתב כי היא סובלת מאי שוויון חמור בשכר, וכי למערכת החינוך תפקיד מרכזי בצמצום פערים אלה לצד העצמת יכולת הצמיחה והתחרות של שוק ההייטק. דברים דומים ניתן למצוא גם בדוח ״המקפצה להייטק״ של משרד העבודה, לפיו טיפוח הון אנושי מגוון המורכב מאוכלוסיות נוספות בחברה הישראלית הוא המפתח לגיבוש מדיניות ארוכת טווח שתביא לצמיחה בת קיימא של תעשיית ההייטק. במילים אחרות, הדרך לצמיחתה של ישראל כאומת ההייטק והסטארט-אפ מתחילה בחינוך.

מדינות אחרות בעולם הבינו גם הן שהצמיחה הכלכלית שלהן תלויה באיכות החינוך שהן מציעות לילדים, והן משקיעות משאבים רבים כדי להרחיב ולהעמיק את החינוך הטכנולוגי. אנגליה, אסטוניה וגם ערים בארצות הברית כניו יורק, שיקגו, מיזורי ועוד, הפכו את מקצוע התכנות ומדעי המחשב למקצוע חובה הנלמד מגיל הגן ועד כיתה סיום התיכון. כחברת הייטק ישראלית צומחת, המובילה את המעבר מסטארט-אפ ניישן להייטק ניישן, אנו סבורים שצריך להפסיק להתמקד רק בפתרונות קצרי טווח שנועדו להתמודד עם המחסור במתכנתים באמצעות מיצוי הפוטנציאל הקיים, ובמקום זאת להשקיע משאבים גם בפתרונות ארוכי טווח, שיתופי פעולה רב-מגזריים בתחום החינוך והפיכת את לימודי התכנות למקצוע הנלמד מכיתה א' ועד כיתה י״ב לצד הקניית מיומנויות המאה ה-21 (עבודת צוות, יצירתיות ופתרון בעיות מורכבות). שעת הקוד מבחינתנו הייתה רק ההתחלה, מכאן אנחנו ממשיכים הלאה להרחבת הפרויקט ללימודי הייטק בחטיבות הביניים בת״א-יפו וירוחם לערים נוספות בישראל, במטרה לתת לכל אחת ואחד הזדמנות שווה להיות חלק מההייטק-ניישן בעתיד. 

יוסי חיות הוא מנהל תחום חינוך בחברת Wix